Commerciële basis De agrarische bedrijven op Flevohof werken op commerciële basis en zetten hun produkten via de gebruikelijke han delskanalen af. Het enige verschil met een „normale" exploitatie is dat er voor zieningen zijn voor toeristisch bezoek. Zo leveren de agrarische bedrijven een belangrijke bijdrage tot verwezenlijking van één der doelstellingen van Flevohof: een beeld te geven van wat agrarisch Nederland vandaag de dag precies is. Een misschien wat trieste maar toch lo gische stap na de veehouderij is de sla gerij. De slager werkt op een voor de bezoekers goed zichtbare plaats. Iedere dag is hij bezig met het uitbenen en ver werken van vlees tot worst en saté en met het beantwoorden van vragen. Vaak willen kijkers weten waar biefstuk van de haas, riblappen en lendestukken van daan komen. De slager verwijst dan naar de houten koe, die in het begin van het paviljoen staat en waarop men door een Aardappel Heineken meeste Nederlandse pluimveehouderij- bedrijven, maar heeft de bedoeling de bezoekers te informeren over een drietal Nederlandse pluimveerassen. Vanzelf sprekend lopen er ook schattige kui kentjes rond. De varkenshouderij bezit 120 fokzeugen, die met twee worpen per jaar maar liefst 2000 varkens op de wereld zetten. Ook de rundveestal is de moeite van een bezoek waard. Naast de kraamkamer van de koeien bevindt zich de melkstal. Opgesteld in de vorm van een visgraat kunnen er tien koeien tege lijk worden aangesloten op evenzovele melkapparaten. Via de leiding gaat de melk naar de koeltank en vandaar per tankauto naar de fabriek. Via een boven de stal aangebracht balkon kunnen de bezoekers het gebeuren in de rundveehouderij volgen. Met foto's en de maquette van een brouwhuis toont men aan hoe het agrarische produkt graan in bier verwerkt wordt. druk op de knop kan aflezen wat waar zit. Het schelpenrosarium is ook een van de permanente bezienswaardigheden. Cor Mul toont er samen met zijn vrouw de resultaten van een 25-jarige hobby. Blikvanger op deze expositie is het dio rama, een als sprookjestuin ingerichte kijkkast met Cor Muls werkstukken van schelp en koraal. Een heel paviljoen is gewijd aan Neder lands volksvoedsel nummer één: de aardappel. Op weg naar dit paviljoen sieren glasschilderingen de wand van de gang. De schilderingen illustreren op geestige wijze de geschiedenis van de aardappel en de belangrijke plaats die hij is gaan innemen, niet alleen als volks voedsel maar ook als exportprodukt. Twee levensgrote aardappels houden in dit paviljoen een pieperpraatje over dit produkt. Hoeveel produkten er van aardappelmeel zijn afgeleid en welk een vitale plaats zij in het dagelijks leven in nemen, laat een volgend deel van het paviljoen zien. In het suikerpaviljoen zijn weer audiovi suele tovenaars aan de slag. Met behulp van foto's, lampjes, dia's en het gedrukte en gesproken woord behandelen zij het thema: „Suiker is pure zonne-energie". Veelomvattend is ook het graanpavil- joen. Hierin hoort men hoe het brood op de plank komt en informeert een dia show de bezoeker over wat de bakkerij industrie doet om aan de wensen van de consument tegemoet te komen. Men hoort alles over tarwe, gerst, haver, rog ge, maïs en andere graanprodukten. In dit paviljoen bevindt zich tevens het aandeel van Heineken in Flevohof. In een eigen expositieruimte wordt de be zoekers getoond hoe van onder meer granen bier wordt gemaakt. Er is tevens een maquette van een brouwhuis aan wezig. Het uitgangspunt van het Heine ken paviljoen is dat bier een agrarisch produkt is en thuis hoort in het graanpa- viljoen. Al vanaf de opening van Flevohof heeft Heineken hierin een eigen ten toonstellingsruimte gehad. Ook heeft Een Sisi-treintje, beschikbaar gesteld door ons concern, rijdt de bezoekers door het kinderdorp. ons concern een groot aandeel geleverd in het stichtingskapitaal van het recrea tiepark. Verder wordt Flevohof voorna melijk gesteund door bedrijven uit de agrarische sector. Alles op te noemen wat er in Flevohof te zien en te beleven valt, zou te veel wor den. Alles hierover kan men lezen in het boekje dat in het park zelf te verkrijgen is. Nog een aantal bezienswaardigheden zijn de champignonkwekerij, het akker bouwbedrijf, de planten- en groenten- kassen, een echte veilingzaal, het bijen paviljoen, het rosarium en als speciale attractie voor de kinderen natuurlijk het kinderdorp. Dit laatste ziet er vanaf de ingang precies uit als een echt dorp. In het midden ligt een plein met aan de ene kant de kinderboerderij en aan de ande re kant huisjes, waarin de jeugd zich op verschillende manier kan vermaken. Achterin is een speeltuin, een indianen dorp, een lunapark en niet te vergeten een spartelbad. Deze komende zomer maanden heeft Flevohof nog allerlei speciale attracties voor bezoekers in petto. De entrée-prijzen bedragen ƒ5,— voor kinderen tot en met twaalf jaar en ƒ7,50 voor volwassenen. Ook met het openbaar vervoer is het park bereikbaar vanaf het station Harderwijk en met de bus vanuit Elburg. Wandelend of uitpuffend op een van de vele terrassen kan men er van de prachtige omgeving genieten. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 9