Een drogist uit Noord-Carolina. Vijfentwintig jaar geleden, op 22 juni 1954, sloot Vrumona een „bottling agreement" met de Pepsi-Cola Compa ny in Amerika. Een overeenkomst, die de frisdrankenfabriek het alleenrecht voor produktie en verkoop van Pepsi-Cola in Nederland gaf. Vandaag de dag, nu Pepsi een populair, bekend produkt is geworden, kan men zich nauwelijks voorstellen dat er veel pionierswerk aan vooraf is gegaan om deze frisdrank een vooraanstaande plaats in de Nederland se frisdrankensector te geven. Gaan we even terug naar het begin, dan komen we terecht in het begin van de jaren vijftig. De heer A. van Dam was toen directeur van de bedrijfscentrale KAD (Koolzuurhoudende Alcoholvrije Dran ken) wat later Vrumona werd. De heer Van Dam had wel eens van Pepsi-Cola gehoord en wist dat het een bekende cola in de Verenigde Staten was. Hij trok de stoute schoenen aan en vertrok naar Amerika, vanwaar hij terugkeerde met een proefcontract in zijn zak. In twee jaar moest via een verkooporganisatie be wezen worden dat men het produkt in Nederland ook werkelijk verkopen kon. Daarna zou pas een eventuele definitie ve overeenkomst gesloten worden. Ent housiast gingen de vertegenwoordigers van de KAD op stap met... één flesje Pepsi-Cola in hun tas. De voorverkoop De ontdekker van Pepsi-Cola was een jonge drogist. Caleb Bradham, die aan het einde van de vorige eeuw zijn winkeltje had in New Bern (Noord-Carolina) in Amerika. Hij was eigenlijk bezig een soort hoestdrankje te maken, waarvoor hij onder meer colabonen, caffeine, koolzuur, water en citrusfruit-ex- tract gebruikte, toen hij ontdekte dat hij een lekkere, verfrissende drank had uitgevonden. Hij nam de proef op de som door het drankje aan zijn klanten te verkopen. Al gauw had Bradham furore gemaakt met zijn Brad's drinks" zoals het aanvankelijk heette. In 1903 kwam het op de Ameri kaanse markt als Pepsi-Cola; zeven jaar later telde de onderneming van Caleb Bradham, de fortuinlijke dro gist, 280 bottelaars verspreid over heel Amerika. Momenteel wordt Pepsi-Cola ver kocht in meer dan 140 landen en gebieden. was begonnen! Dit was echter niet de manier om een produkt dat volslagen onbekend was te introduceren. Verkoopmaatschappij Met Amerika was afgesproken een ver koopmaatschappij op te richten in het westen van het land, die uitsluitend het merk Pepsi-Cola zou voeren. Nu rees de grote vraag welke aandeelhouders be reid waren dit risico te nemen. Er moest namelijk nogal fors geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld speciaal in Pepsi kleuren beschilderde vrachtwagens. Uiteindelijk besloten vijf drankenhandels in Den Haag de grote stap te wagen: Van de Akker, Van Keulen, Boekenstijn, Van de Veer en Tubantia verenigden zich in de N.V. Calypso en legden zich uitsluitend toe op de verkoop van Pepsi-Cola. De slogan Pepsi-Cola meer en beter", waarmee men werkte, miste zijn uitwer king niet. Wel moesten de vertegen woordigers soms wel twintig keer bij de zelfde klant terugkomen voor er wat verkocht werd en als er drie kisten tege lijk werden verkocht, was dat veel. In de hal van Calypso hing een grote spiegel. Voordat de vertegenwoordigers op pad gingen, moesten ze hiervoor stilstaan. „Zo ziet de klant u" luidde het opschrift. „Is uw haar gekamd, das en boord naar behoren, handen verzorgd, vouw in de broek en schoenen gepoetst?" Ja, men stelde strenge eisen aan het uiterlijk van de vertegenwoordiger. Het ging steeds beter met Pepsi-Cola. De omzet ontwikkelde zich positief. Pepsi-Cola in Amerika raakte ervan overtuigd dat Nederland in staat was op grotere schaal Pepsi-Cola te verkopen. Op grond van de uitstekende prestaties sloot de firma KAD die inmiddels de naam Vrumona droeg, op 21 juni 1954 het officiële bottling agreement. De heren J. Schulenberg (links) en Ch. Oor ver, beiden werkzaam bij ons concern, zijn vanaf het begin betrokken geweest bij de verkoop van Pepsi in Nederland. Uiteindelijk werd op de algemene aan deelhoudersvergadering besloten de N.V. Calypso op te heffen en de werkne mers onder te brengen bij verschillende drankenhandels. Vanaf dat moment werden de plaatselijke activiteiten stop gezet en kreeg het produkt Pepsi-Cola een centrale aanpak met een landelijke organisatie: Vrumona zelf! Het wagenpark van de N. V. Calypso. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 5