CHAUFFEUR BEZEMWAGEN: Met t zweet in zijn handen achter het stuur RONDE'MISS MARION KROTT: Trots op haarvader Zwoegend bedwingen de wielrenners de Keuteberg. Vooraan ziet u hier Joop Zoete melk. de eerste keer door de finish zijn gere den. ,,Zo'n dag of tien van te voren gaan we er heen om de aankondigingsspandoeken in en rondom het parcours op te hangen. Vaak moet je dan rare capriolen uithalen om ze goed zichtbaar op te hangen. Je moet overal opklimmen en mensen toe stemming vragen of we bijvoorbeeld een paal in hun tuintje mogen plaatsen. Op de donderdag voor de Amstel Gold Race proberen we het meeste te doen. Vrij dags komt iedereen altijd met alle mo gelijke dingetjes die nog geregeld moe ten worden. Als het dan eenmaal zo ver is, ben ik op van de zenuwen. Ik was één keer al drie maanden gestopt met roken, de nacht na de Amstel Gold Race heb ik toen toch weer een sigaret opgestoken. Dan zie je het hele gebeuren weer langs je heen trekken. Eén keer waren we ver geten de bloemen en beker aan de ron- de-miss te geven, moest ik me op het laatste nippertje door de mensen heenwringen, gelukkig heeft niemand er iets van gemerkt." Na de huldiging van de winnaar hebben Dik en zijn mannen ongeveer drie uur nodig om de zaak weer af te breken. ,,Daar proberen we ieder jaar weer een record in te verbete ren," lacht hij. Wie op 16 maart jl. 's avonds naar het radioprogramma Goal heeft geluisterd, heeft hem kunnen horen: Tonny van Stek, medewerker van de afdeling recla me-service en tijdens de Amstel Gold Race chauffeur van de bezemwagen.Ik ben een enorme wielerenthousiast," vertelt hij, ,,en bij veel wielerwedstrijden aanwezig. Ze vroegen me toen mijn me ning over de invloed van deze strenge winter op het sportgebeuren. Dat was naar aanleiding van de wielerwedstrijd De Ster van Zwolle." De bezemwagen is de auto die de wie- Ierkaravaan inclusief de volgauto's af sluit. ,,lk zit in de allerlaatste auto. Wiel renners die afvallen, kunnen bij mij in de auto komen, dan zet ik hun fiets achterin en krijgen ze wat te drinken. Veel wiel renners die afvallen, fietsen echter op eigen gelegenheid terug. Ook wielren ners die meer dan vijftien minuten achterop raken, moeten uit de koers ge nomen worden in verband met de ver keersveiligheid. Je kunt de weg niet zo lang afgesloten houden. Er rijdt een ju rylid met mij mee die hierover beslist. Volgens mij valt in totaal bij de Amstel Gold Race toch wel zo'n zeventig pro cent van de renners af." De sfeer in de bezemwagen is natuurlijk niet juichend: ,,Soms haal ik ze meer dood dan levend binnen," vertelt Tonny van Stek. „Over het algemeen zijn ze erg stil en zitten ze bij mij op de achterbank bij te komen. Ik heb zelf de tourradio aan, zodat ik precies weet wat er gebeurt." Ook Tonny van Stek vindt de Amstel Gold Race een heel speciale belevenis. „Als de laatste achterblijver is afgestapt en je moet de laatste wielrenner inhalen, rijd ik soms wel eens met zo'n honderd kilometer per uur door een stadje als Tonny van Stek vlak voor de start van de Am stel Gold Race in Heerlen. De rest van de dag zal hij grotendeels in zijn bezemwagen door brengen. Valkenburg. Je hoeft dan op geen ver keersregels te letten, want alles is toch afgezet; of je nu links of rechts om een vluchtheuvel heen rijdt, maakt niet uit. Prachtig vind ik dat! Soms moet je wel weer heel voorzichtig zijn. Bijvoorbeeld bij de Keuteberg. Daar kom ik met moei te op, want ik rijd achter die laatste ren ner aan. Als deze dan eenmaal boven is, stromen al die toeschouwers naar bene den zodat je er met de auto haast niet meer doorkomt. Dan rijd ik met het zweet in m'n handen toeterend naar beneden." Voor Tonny was het de derde keer dat hij met de Amstel Gold Race mee reed. En als het aan hem ligt, zullen er nog heel wat keertjes volgen. Vastbesloten zich niet door een haar bedreigende griep te laten vellen, slikt Ronde-miss Marion Krott hier samen met winnaar Jan Raas op het ere-podium naast de finish in Meerssen. ronde-miss Marion Krott de avond voor de Amstel Gold Race nog welgemoed wat penicilline en fluistert ze me ondeu gend in m'n oor: „Misschien is er mor gen wel een hele leuke wielrenner bij." De volgende dag blijken alle griepbacil- len het loodje gelegd te hebben en wordt Marion als een stralende ronde-miss in een grote open Mercedes rondgereden in de nabijheid van de wielerkaravaan. Het was voor haar de eerste keer dat zij deze race meemaakte. „Weet je wat ik er nou het allerleukste van vind?" vraagt ze. „Dat ik nu eens zie waar mijn vader altijd mee bezig is. Hij is zo vaak van huis voor de wielersport dat ik het leuk vind hem bij dit evenement bezig te zien. En ik moet je zeggen: ik ben trots op hem!" Na afloop van de race raakt ze er niet over uitgepraat. Rijdend in de open wa gen heeft ze volop de sfeer kunnen proeven. „Ik stond ervan te kijken zoveel mensen als er hiernaartoe waren geko men. Op sommige punten was het wer kelijk ongelooflijk druk. Weet je wat ik zo'n mooi gezicht vond? Als we vlak langs sommige wielrenners reden en je zag ze zwoegen, dan zag je ook hoe die beenspieren helemaal opzwollen. Soms had ik het wel met ze te doen. Vooral met de jongens die achterbleven. Dan had ik ze wel iets willen toeroepen om ze op te peppen, maar ja, dat kun je natuurlijk niet doen." Zelf springt Marion ook nog wel eens op de tweewieler. „Dan fiets ik naar Zandvoort of zo. Maar ik doe het zuiver voor m'n plezier hoor!" Onder een wolkenloze hemel fietsen de wiel renners het 237 km lange parcours af door het heuvelachtige Zuidlimburgse landschap.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 9