Barre winter ging ook aan Heineken niet voorbij Hulde aan alle chauffeurs die, waar ook in Nederland, onder vaak zeer moeilijke omstandighe den, zorgden dat onze produkten te bestemder plaatse kwamen. Dit beeld is uit de hoofdstad. De afvalwaterzuiveringsinstallatie had te kampen met ijsvorming. Normaal zit ten hier voldoende bacteriën in om het water „levend" te houden. Door de strenge vorst waren er echter zoveel Bokma in Leeuwarden, onze noordelijkste vestiging, kreeg het in de barre winter zwaar te verduren. Zoeterwoude. De onfortuinlijke bestuurder zakte na het verlaten van zijn auto nog enkele malen door het ijs. Ook in Den Bosch waren er, zoals in bijna alle vestigingen, problemen met de expeditie. Sneeuwruimers waren op Arresleewedstrijden (Belslydjeyen) bij Hinde- loopen op 23 januari jl. doodgegaan, dat het water begon te be vriezen. Eveneens is er hier in de dagen van de ergste gladheid een brouwerij medewerker met auto en al de sloot in- geslipt. In Bunnik had men net de verwarming laten repareren voordat de ergste kou doorbrak. Over kou heeft hier niemand binnen het bedrijf dan ook hoeven te klagen. Zoals in de andere vestigingen ook hier problemen met de aan- en af voer van produkten. Leveranties naar het noorden konden op een gegeven moment niet meer uitgevoerd worden. Permanent waren ook hier sneeuwrui mers op het terrein bezig om het berijd baar te houden. Om de produkten tegen bevriezing te beschermen waren er plastic hoezen omheen aangebracht. Verder heeft men hier extra verwar mingsaggregaten bij de depalletizers laten aanbrengen. De bedrijfsleiding noteerde veel meer flessenbreuk dan normaal, wat weer veel aanvoer van re touremballage met zich meebracht. Ondanks al het ongemak viel er toch ook vaak heel wat af te lachen. Menig brouwerij-medewerker liep in deze da gen met vrolijk gekleurde gummilaarzen onder zijn keurige grijze pak. Ook zag je op straat mensen met pannetjes heet water rondlopen om hun auto te ont dooien. Te waarderen is echter dat iedereen als het maar enigszins moge lijk was toch op zijn werk is verschenen en het werk praktisch overal normaal is doorgegaan. Na jarenlang klagen dat de „echte Hol landse winter" niet meer bestond, heb ben we er nu dan een gekregen die alle kwakkelwinters van voorheen dubbel en dwars goedmaakte. Sneeuw, ijs, storm en ijzel, alles hebben we gehad. Dat dit ook aan ons concern niet ongemerkt is voorbijgegaan, spreekt vanzelf. Blik op het in sneeuw en ijs gevangen hoofd kantoor in Amsterdam. Het ergste had onze vestiging in Leeu warden het te verduren. Op woensdag 14 februari werd daar het hele personeel om twaalf uur 's middags naar huis gestuurd omdat de toegangswegen naar Leeuwarden werden afgesloten. Een sneeuwstorm joeg hier met wind kracht 9 de sneeuw zo hoog op dat zich overal enorme sneeuwbanken ophoop ten. De fabriek werd gesloten, want ver voer was niet meer mogelijk. Toen de vestiging op vrijdag 16 februari weer openging, moesten vele medewerkers enorme afstanden lopen om hun werk te kunnen bereiken. Een telefoniste liep 's morgens vroeg maar liefst anderhalf uur om van de ene kant van Leeuwarden de andere zijde, waar Bokma ligt, te berei ken; regelmatig zakte ze tot haar heupen weg in de sneeuw. Heineken, goed gemutst! (Deze grappige foto werd ons toegezonden door een onzer consumenten de heer J. J. Ruygrok te Lisse). chauffeurs van de vrachtwagens die hun drank moesten afleveren in het heuvel achtige Zuid-Limburg. Hier reden zandstrooiers en tractoren vooruit om voor de vrachtwagens de weg berijd baar te maken. De containers op het fa brieksterrein konden door de gladheid niet uit de containerlaadput rijden, maar moesten er uitgetrokken worden. In Zoeterwoude waren soms vreemde taferelen te zien. Zo waren de Noord- en de Zuidbrug zo glad dat de vrachtwa gens die er wilden op rijden vaak hal verwege teruggleden. De expeditie had vertraging in de aan- en de afvoer van de produkten. het brouwerijterrein bezig om dit berijd baar te houden. Hoewel de tijdschema's flink in de war liepen, werd alles wel overal afgeleverd. Ook de scheepsaan- voer door de haven werd hier bemoei lijkt omdat de rivieren steeds dichtvro- ren. Het moeilijkst hadden het de 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 3