Gebroeders Luciani Herverdeling Topkwaliteit Pedavena is, zijn de volgende aanwezige kenmerken van zovele geslaagde brou- werijlokaties: een overvloedige voorraad kristalhelder bergwater en een even zo grote overvloed aan grotten, die vroeger zorgden voor natuurlijke koeling. Het onderscheidt zich ook door het feit dat er maar weinig wijn wordt geprodu ceerd, een relatief zeldzaam verschijnsel in Italië. De grond in Pedavena is er na melijk niet geschikt voor; hij is echter wel volkomen geschikt voor het verbouwen van gerst. Deze eigenschap heeft teza men met andere gunstige elementen in het midden van de vorige eeuw geleid tot de bouw van de brouwerij in Pedavena. De pioniers die deze bedrijfstak, die in vele andere delen van Europa al bloeide, naar dit gebied brachten, behoorden tot de plaatselijke familie Luciani. In 1865 waren ze op kleine schaal begonnen met brouwen, en langzaam ontwikkelden ze de zaak op bescheiden schaal in de tweede helft van de 19e eeuw. In 1927 onderging de firma een duidelijke ver andering, toen twee jonge gebroeders Luciani de leiding in handen namen. Zij bouwden het bedrijf uit tot een belang rijke regionale industrie. Het verkreeg zo'n naam en vermogen, dat de gebroe ders in 1946, ondanks de leemte ont staan door de Tweede Wereldoorlog, snel op zoek gingen naar nieuwe brou werijen en nieuwe markten. In deze tijd kwamen ze voor het eerst in contact met Dreher, een Oostenrijkse maatschappij en een bekende naam in de annalen van de brouwgeschiedenis. Dreher bier was al enige jaren tevoren op de Italiaanse markt verschenen. Onder Anton Dreher, die in de jaren tachtig van de vorige eeuw de leiding op zich nam, had de organisatie, met als basis Wenen, zich over heel Europa verspreid. Tegen de eeuwwisseling was het punt bereikt dat Dreher, volgens een vakblad, de grootste brouwerijonderneming onder één leiding was op het vasteland. Vanaf dat moment begon de oorspron kelijke Dreher organisatie echter lang zaam uiteen te vallen. Toen de gebroe ders Luciani in 1928 de grote brouwerij in Triëst overnamen, die tot dan toe het grootste belang van Dreher in Italië was, werd de gehele familiezaak herverdeeld en werden de vestigingen in heel Europa door andere bedrijven overgenomen. Toch werd de naam Dreher aangehou den. In de jaren zestig zette men drie maatschappijen op, elk met een regio nale verantwoordelijkheid en alle onder een centrale administratie, opdat de di verse Luciani vestigingen konden wor den samengebracht. Dit waren die in Pedavena, Triëst, Turijn, Genua, Massa- fra en in Macomer op Sardinië. Tege lijkertijd besloot de leiding alle geprodu ceerde bieren dezelfde naam te geven. Deze produkten werden volgens dezelf de maatstaven gebrouwen, maar had den tot dan toe plaatselijke namen ge dragen. Nu werd besloten ze samen te brengen onder de identiteit van één fa milie, en de naam Dreher was een voor de hand liggende keuze. Voor de meeste Italianen betekende die naam een keten brouwerijen in Midden-Europa, die altijd al een kwaliteitsprodukt vertegenwoor digd had, van een soort dat in Italië be trekkelijk nieuw was, maar dat langzaam maar zeker populairder aan het worden was. Ondertussen was Heineken al enige ja ren verantwoordelijk voor alle techni sche zaken in Triëst. Ten gevolge van de eenwording werd deze verantwoorde lijkheid groter en breidde deze zich uit door de hele Dreher groep. In 1974 werd ook een financieel belang in Dreher ge nomen. Het huidige algemene beeld van Heine ken in Italië is dat van een toenemend bewustzijn onder het publiek van de topkwaliteit van het Hollandse bier, dat wordt gebrouwen in Italië. De hoge, sta biele Dreherverkoop vormt nog steeds een belangrijk element van het produk- tie- en marketingprogramma. De vesti gingen in Turijn en Triëst zijn niet meer in bedrijf. De gehele Heineken en Dreher markt wordt nu bestreken door de brou werijen te Pedavena, Massafra, Maco mer en Genua. Binnen deze vier vesti gingen is op het moment ruim plaats voor de huidige produktie en tevens voor eventuele uitbreidingen. Het middelpunt van de marketing-activi- teiten is het hoofdkantoor in Milaan, waar Leonida Zanchetta, algemeen di recteur sinds 1975 en drs. A. Oostra, sinds 1978 ook algemeen directeur ze telen. Het noorden van Italië vormt met haar vele industrieën het grootste afzet gebied. Midden-ltalië biedt maar be perkte mogelijkheden, maar in het zui den wordt een bevredigende vooruit gang geboekt. Op Sardinië is de markt uitzonderlijk sterk: de bierconsumptie is er drie maal zo hoog als op het vaste land. Op Sicilië is de vraag klein. Pas de afgelopen jaren bleek het de moeite waard daar in de markt door te dringen en er worden nu op het midden van het eiland verkoopbevorderende activiteiten ontplooid. De distributie in heel Italië is in handen van groothandelaren, die ervoor zorgen dat het produkt van de brouwerijen naar de verkooppunten wordt gebracht: ho tels, restaurants en andere gelegenhe den, waarvan de belangrijkste de ,,piz- zerie", ofte wel de bars zijn, waar bier wordt geserveerd bij de beroemde Ita liaanse pizza'! bedrijven die gespecia liseerd zijn in snelle lunches of sandwiches laat op de avond en de supermarkten, waar bier de belangrijkste drank is van een grote variatie aan al- 1 coholische en niet-alco- -gjffl

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 5