1 Heineken en Dreher: invloed op Italiaanse biermarkt groeit ITALIANEN DRINKEN STEEDS MEER HEINEKEN BIER In slechts vier jaar zijn de Heineken inspannin gen in Italië uitgegroeid van een technisch ad viseurschap tot een volledige produktie door vier brouwerijen gevestigd respectievelijk in Pedavena, Massafra, Macomer en Genua. De commerciële inspanningen worden onder steund door een verkoop- en promotiecam pagne in het gehele land, die is opgezet en uitgevoerd door een hoofdkwartier gevestigd in Milaan. Dit verslag geeft een overzicht van de organisatie, de administratie en het dage lijkse werk van een voortreffelijke commerciële onderneming, tegen de achtergrond van de Alpen en de Middellandse Zee. Vorig jaar doken er in Italië plotseling overal windmolens op, onmiskenbare tekenen van Nederlandse identiteit. De aanblik van die molens kwam een groep Heineken medewerkers, die Italië begin deze zomer bezocht, aan het eind van hun reis even vertrouwd voor als de lan ge Italiaanse bergrug en de ontelbare ,,galleria", of tunnels, die zo'n belangrijk deel uitmaken van het „autostrada" we gennet. De windmolens kondigden een langdu rige periode van verandering aan. Niet de molenwieken werden echter in be weging gebracht; dat was wel het geval Heineken reclame... vertrouwd beeld in Italië. met de verkoop van Heineken bier in Italiaanse bars, hotels en restaurants. De windmolens waren bewegingloos en twee-dimensionaal. Ze kwamen namelijk voor op kleurenaffiches die deel uit maakten van een campagne die in heel Italië gestart was. Ze vormden het be langrijkste onderdeel van een landelijk decor en gaven tegelijk extra betekenis aan een glas Heineken bier, dat op de voorgrond stond. In de hitte van een Ita liaanse zomer zag dat bier er beslist zeer aantrekkelijk uit. Drinkgewoonten Het schijnt dat de promotors van andere merken de boodschap goed begrepen. Nadat de Heineken affiche was verschenen, volgden er al snel afbeeldingen waar op de aantrekkelijkheden van con currerende bieren werden aangeprezen. Zo'n snelle reactie op een reclamecam pagne betekent in Italië meer dan ergens anders. In andere landen is het wellicht niet meer dan een automatische reactie op een zet op marketing-gebied door een andere maatschappij, of gewoon het zoveelste voorbeeld van de waarheid die er schuilt in het Engelse spreekwoord: „Imitatie is de zuiverste vorm van vleie rij!" Maar in Italië zat er meer achter. Het onderstreepte het groeiende bewustzijn dat de nationale drinkgewoonten een nieuwe vorm aannemen. Het gaat mis schien langzaam, maar ze veranderen wel. In dit land, dat per traditie bekend staat om drie grote liefdes, heeft wijn altijd op de eerste plaats gestaan. Maar, hoe ge leidelijk het ook mag gaan, een groeiend aantal Italianen ontdekt nu de aantrek kelijke kant van bier als de meest doel treffende manier om een enorme dorst te lessen. Deze ontdekking wordt met grote energie aangemoedigd. Naast de publi citeitsprogramma's van de individuele brouwers, is er een krachtige landelijke campagne, die wordt gesteund door de bedrijfstak als geheel. Het meest inten sief was deze campagne in 1978, toen via alle Italiaanse media, kranten, week bladen, sportbladen, politieke bladen, tijdschriften, bioscopen en televisie, de eigenschappen van „la birra" werden aangeprezen. Pedavena Op tijdschriftpagina's, in films en op te levisieschermen werd in kleurenadver- tenties het altijd aantrekkelijke glas goudkleurig bier gepousseerd, temid den van brood met een dikke korst, aren, verse hop en porties gist. Woorden en illustraties werden op een zodanige wij ze gecombineerd dat de nadruk kwam te liggen op de slagzin: „Birra... e sai cosa bevi" (vrij vertaald: „Bier... en je weet wat je drinkt"). Pedavena, een klein dorpje in het lager gelegen deel van de Italiaanse Alpen, speelt een belangrijke rol in het verhaal dat ten grondslag ligt aan de groeiende populariteit van bier in Italië. Het ligt aan de voet van een majestueuze berg, de Mont Avena, vandaar de naam Pedave na.* Een aanwijzing van hoe belangrijk De opslag van de kratten bier in Pedavena. Op de achtergrond de Alpen. (pieda voet)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1979 | | pagina 4