BOIiMA NU OOK IN AMERIKA I BROUWERIJ SEMINAR 1078 PEAREVS BEZOEK AAN DE BROUWERIJ BEZOEK AAN NIGERIAN BREWERIES Van 18 tot 22 september en van 2 tot 6 oktober werd in Zoeterwoude voor de vierde keer een Engels talig brouwerijseminar gehouden, georganiseerd door de afdeling technische opleidingen van Hei- neken Technisch Beheer. De vele voordrachten op brouw- technisch en technisch gebied werden voornamelijk verzorgd door medewerkers van de afde lingen centrale techniek, centrale technologie en door functionaris sen van de Nederlandse brouwe rijen. Aan dit seminar werd deelgeno men door lokale medewerkers van met Heineken geassocieerde vestigingen in Ghana, Sierra Leo ne, Papua Nieuw Guinea, Nigeria, Libanon, Haïti, Singapore en Su riname. Verder werd hieraan deelgenomen door een aantal ei gen medewerkers in opleiding. Zelden heeft de Heineken brouwerij in Amsterdam zo'n fraai bezoek ontvangen als op 19 oktober jl. Ze leken zo wegge lopen te zijn uit een film: de Pearly King en Queen, de Londense stadsomroeper Peter Moore en pianist Sam Avent. Op uitnodiging van het Apollohotel, dat een Britse week organiseerde, waren ze naar Amsterdam gekomen en natuurlijk wilden deze Londenaren de stad niet verlaten zonder een bezoek te hebben gebracht aan de brouwerij. Voor Sam Avent is dit overigens bekend terrein; hij is namelijk in Engelse advertenties re gelmatig te zien met een glas bier in z'n hand. Na afloop poseerden de Britten bij de Heineken spanwagen: op de voor grond de Pearly King en Queen, halver wege Sam Avent en op de bok stads omroeper Peter Moore. Bokma jenever wordt nu ook, weliswaar voorlopig nog op beperkte schaal, in de U.S.A. verkocht. De moeilijkheid is ech ter dat de Amerikaan niet weet wat je never is en dat hij niet gewend is om een dergelijke drank puur te drinken. Vodka en gin, de twee dranken waarmee Bok ma moet concurreren, worden door gaans gemixed met een klein beetje droge witte vermout. Door toevoeging van een olijf ontstaat dan de zeer be kende dry-martini cocktail. Zoals u op de nevenstaande foto van een reclamebord kunt zien, wordt Bokma nu verkocht als de perfecte ,,one-step- martini". Voor de Amerikaan wil dat zeggen dat de smaak van Bokma zoda nig is, dat er geen vermout toegevoegd hoeft te worden, om toch een heerlijke dry martini te drinken. Dit wordt nog eens extra onderstreept door het sym bool rechts onderaan op het reclame bord. Een, voor de Amerikaan onmid dellijk herkenbare stilistische weergave van de dry-martini cocktail. Inmiddels heeft een onderzoek aange toond dat de smaak van onze Bokma en het nieuwe reclame-idee door de Ame rikanen zeer gewaardeerd worden. Wie weet, misschien nemen wij op onze beurt nog eens de Amerikaanse ge woonte over, door een olijf aan onze borrel toe te voegen. Tijdens een bezoek van ir. J. W. den Hond enige maanden geleden aan Ni gerian Breweries Limited te Lagos werd bovenstaande foto gemaakt. Van links naar rechts ziet u: de heren T. J. Davies, general manager van N.B.L., ir. J. W. den Hond, directeur produktiezaken van de Divisie Internationaal, Chief E. A. Silva, commissaris van N.B.L., H. Tim mer, brewery manager, mevrouw M. C. Eneli, commissaris van N.B.L., en de heer I. Odoma, public relations officer van N.B.L. 30

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 30