-4 NIGERIA ft IVOOR) Ijf TUNESIË Algiers! Ghardaïa ALGERIJE In Salah Tamanrasset MAURETANIË NIGER I Agadès MALI J •-^"^Niamey «Ouagadougou C KI 1ST ljmJ I 1 A IKAME 05 ^^AROEN TSJAAD BOVEN VOLTA' CENTRAFRIKA LIBERIA" ZAÏRE GABON EGYPTE SPAANSE SAHARA, SENEGAL) GAMBIA SUDAN GUINEE BISSAU YpUINEE SIERRA LEONEX. V* V.l.n.r. de heren Niehe, Hamers en Römkens midden in de woestijn. Plankje waarover gegolfd zink geslagen is, waarop men vuil goed wast. Wasbord* Allereerst zette de Landrover koers naar Opper-Volta. Eenmaal in Ouagadougou verslechterde de weg zodanig dat onze drie reizigers door elkaar geschud wer den van de hobbels en bobbels, waar de auto overheen moest zwoegen. Eigen lijk kan men na Ouagadougou niet eens meer van een weg spreken. Deze be staat hier voornamelijk uit wasbord, af gewisseld met grote kuilen en gaten. Omdat het natuurlijk erg moeilijk rijden is en soms helemaal onmogelijk om er doorheen te komen, probeert iedereen hier een andere weg op te sporen. Overal ziet men de afdrukken van auto- wielen naar alle richtingen zwermen. Dit den," vertelt de heer Hamers, ,,en omdat er een lichte zandstorm woedde, kon den we de volgende kilometerpaal niet vinden." Er bleef niets anders over dan op de eigen sporen terug te rijden tot de laatste paal die ze gepasseerd waren. De zandduin werd toen langs de andere kant genomen en nu had het drietal meer geluk. Vanaf dat ogenblik hield de man op de achterbank de paal die ze het laatst gepasseerd waren in het oog tot dat de chauffeur de volgende zag. De contacten met douane en politie wa ren overigens gedurende de hele reis uitstekend. Behalve de brieven van de ambassadeurs, deden de Heineken en Amstel aanstekers, ballpoints en ope ners de meest moeilijke ambtenaar ont dooien. Ondertussen had de Landrover van al dat gehobbel stevig te lijden. Ze waren nog niet eens zo lang op weg of de ci- linderkop van de motor was al ge scheurd door oververhitting. Deze werd vervangen. Later op de reis bleken de steunen van de achterschokbrekers volledig doorgesleten te zijn en moes ten opnieuw worden gelast. kan echter heel gevaarlijk zijn; je bent er de weg zo kwijt. Onze drie woestijnrei zigers hielden nauwlettend de piste in de gaten, die door hoopjes stenen, ijze ren palen of oude olievaten wordt ge markeerd. Op sommige stukken is de afstand tussen twee palen een kilometer of meer. De echte woestijn begint hal verwege tussen Niamey en Agadez. In Agadez konden onze reizigers nog een keertje luxueus kamperen, aangezien daar een mooie camping is, zelfs voor zien van een zwembad. Na Agadez wordt de woestijn echt zoals een ieder zich hem altijd voorstelt: oneindige zandvlakten, waar de vierwielaandrijving doorlopend gebruikt moest worden. Als je je hoofd even bui ten het raam stak, was het hoesten en proesten geblazen, want het stof en zand drong in je neus, ogen en oren. Daarom was het een verrassing voor de heren na dagenlang stof en zand gege ten te hebben in Arlit weer even in alle westerse comfort te kunnen baden, aangezien daar een Franse maatschap pij uranium delft en van alle gemakken is voorzien. Zand en groen wisselen elkaar af. Verdwaald Voorbij Arlit ging het echter bijna mis, want het driemanschap verdwaalde. ,,We moesten om een zandduin heenrij- Een oase temidden van de zandvlakte. Voedselvergiftiging Na de Algerijnse grens brak het moei lijkste en zwaarste gedeelte van de reis aan. In de Algerijnse grensplaats wer den de woestijngangers door een ge- 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 15