-4 NIGERIA ft
IVOOR) Ijf
TUNESIË
Algiers!
Ghardaïa
ALGERIJE
In Salah
Tamanrasset
MAURETANIË
NIGER
I Agadès
MALI J
•-^"^Niamey
«Ouagadougou C
KI 1ST ljmJ
I 1 A IKAME
05 ^^AROEN
TSJAAD
BOVEN
VOLTA'
CENTRAFRIKA
LIBERIA"
ZAÏRE
GABON
EGYPTE
SPAANSE
SAHARA,
SENEGAL)
GAMBIA
SUDAN
GUINEE BISSAU YpUINEE
SIERRA LEONEX. V*
V.l.n.r. de heren Niehe, Hamers en Römkens
midden in de woestijn.
Plankje waarover gegolfd zink geslagen is, waarop men vuil
goed wast.
Wasbord*
Allereerst zette de Landrover koers naar
Opper-Volta. Eenmaal in Ouagadougou
verslechterde de weg zodanig dat onze
drie reizigers door elkaar geschud wer
den van de hobbels en bobbels, waar de
auto overheen moest zwoegen. Eigen
lijk kan men na Ouagadougou niet eens
meer van een weg spreken. Deze be
staat hier voornamelijk uit wasbord, af
gewisseld met grote kuilen en gaten.
Omdat het natuurlijk erg moeilijk rijden
is en soms helemaal onmogelijk om er
doorheen te komen, probeert iedereen
hier een andere weg op te sporen.
Overal ziet men de afdrukken van auto-
wielen naar alle richtingen zwermen. Dit
den," vertelt de heer Hamers, ,,en omdat
er een lichte zandstorm woedde, kon
den we de volgende kilometerpaal niet
vinden." Er bleef niets anders over dan
op de eigen sporen terug te rijden tot de
laatste paal die ze gepasseerd waren.
De zandduin werd toen langs de andere
kant genomen en nu had het drietal
meer geluk. Vanaf dat ogenblik hield de
man op de achterbank de paal die ze het
laatst gepasseerd waren in het oog tot
dat de chauffeur de volgende zag.
De contacten met douane en politie wa
ren overigens gedurende de hele reis
uitstekend. Behalve de brieven van de
ambassadeurs, deden de Heineken en
Amstel aanstekers, ballpoints en ope
ners de meest moeilijke ambtenaar ont
dooien.
Ondertussen had de Landrover van al
dat gehobbel stevig te lijden. Ze waren
nog niet eens zo lang op weg of de ci-
linderkop van de motor was al ge
scheurd door oververhitting. Deze werd
vervangen. Later op de reis bleken de
steunen van de achterschokbrekers
volledig doorgesleten te zijn en moes
ten opnieuw worden gelast.
kan echter heel gevaarlijk zijn; je bent er
de weg zo kwijt. Onze drie woestijnrei
zigers hielden nauwlettend de piste in
de gaten, die door hoopjes stenen, ijze
ren palen of oude olievaten wordt ge
markeerd. Op sommige stukken is de
afstand tussen twee palen een kilometer
of meer. De echte woestijn begint hal
verwege tussen Niamey en Agadez. In
Agadez konden onze reizigers nog een
keertje luxueus kamperen, aangezien
daar een mooie camping is, zelfs voor
zien van een zwembad.
Na Agadez wordt de woestijn echt zoals
een ieder zich hem altijd voorstelt:
oneindige zandvlakten, waar de
vierwielaandrijving doorlopend gebruikt
moest worden. Als je je hoofd even bui
ten het raam stak, was het hoesten en
proesten geblazen, want het stof en
zand drong in je neus, ogen en oren.
Daarom was het een verrassing voor de
heren na dagenlang stof en zand gege
ten te hebben in Arlit weer even in alle
westerse comfort te kunnen baden,
aangezien daar een Franse maatschap
pij uranium delft en van alle gemakken
is voorzien.
Zand en groen wisselen elkaar af.
Verdwaald
Voorbij Arlit ging het echter bijna mis,
want het driemanschap verdwaalde.
,,We moesten om een zandduin heenrij-
Een oase temidden van de zandvlakte.
Voedselvergiftiging
Na de Algerijnse grens brak het moei
lijkste en zwaarste gedeelte van de reis
aan. In de Algerijnse grensplaats wer
den de woestijngangers door een ge-
15