MKT LANDROVER DOOR DE SAHARA: Een tocht door de Sahara is nu niet be paald het vakantiedoel van de gemid delde toerist. Een dergelijke reis brengt een gedegen voorbereiding met zich mee en eenmaal in de Sahara wachten veel ontberingen en nagenoeg geen comfort. Toch presteerde een mede werker van ons concern het om samen met twee Nederlandse vrienden in 3'/2 week in een Landrover van Kumasi in Ghana naar Nederland te rijden. Al jaren liep het drietal, de heren Ha mers, Niehe en Römkens, met het idee rond om deze tocht ooit te gaan maken. Toen de gelegenheid zich dan ook voordeed, bedachten ze zich geen mo ment. De heer Hamers kocht een ge bruikte Landrover van Nigerian Brewe ries waarvan men redelijkerwijs kon aannemen dat deze de in totaal 6500 ki lometer lange tocht zou kunnen vol brengen. ,,ln principe kan men de Sa hara met elke auto doorkruisen," aldus de heer Hamers. Wij ontmoetten op onze tocht zowel een Volkswagenbus als een Citroen Deux Chevaux. We ko zen echter doelbewust voor een lange Landrover omdat dit voertuig het meest geschikt is voor tochten zoals deze." Een aantal familieleden en bekenden van de drie avonturiers probeerde hen toch nog tegen te houden. Vanwege de grote hitte en de kans op zandstormen omstreeks deze tijd van het jaar zou de reis namelijk nog extra bemoeilijkt kun nen worden. Aangezien het verlof echter precies in deze periode viel, besloten ze om toch te vertrekken. Voorbereidingen Voordat het echter zo ver was, vielen er nog heel wat voorbereidingen te treffen. Allereerst moesten aan de Landrover allerlei verbeteringen worden aange bracht. Op zich hoeft dit niet zo'n pro bleem te zijn, maar in een land als Gha na zijn geen auto-onderdelen te krijgen. Gelukkig trad een medewerker van de De heer P. Hamers maakte een Sahara-tocht met twee Neder landse vrienden, toen hij voor ons concern werkzaam was als brewery manager bij Kumasi Brewery Ltd. in Ghana. Van zijn tocht maakte hij een verslag, dat wij hier in bewerkte vorm publi ceren. Aangezien een tocht door de Sahara niet een alledaagse vakantietrip is, wilden wij u de wederwaardigheden van dit avontuurlijke drietal niet onthou den. De heer Hamers is inmid dels overgeplaatst naar Nigerian Breweries Ltd. in de functie van development manager. De heer E. Niehe was ten tijde van de reis 2e secretaris op de Nederlandse ambassade in Accra te Ghana. Momenteel is hij werkzaam bij de E.E.G. te Brussel. De heer F. Römkens is directeur van de stichting Bejaardenwerk in Breda en penningmeester van de voetbalvereniging N.A.C. brouwerij hierbij net op tijd als „red dende engel" op, zodat dit probleem spoedig werd opgelost. Reserve-onder delen, medicijnen, voorzieningen om voldoende water en benzine te kunnen meenemen, aan al deze extra bagage moest worden gedacht. Tegelijkertijd mocht de lading echter niet te zwaar worden: de meeste Sahara-tochten mislukken namelijk door overbelasting van de auto. Visa en papieren werden in Ghana geregeld. Bovendien waren de ambassadeurs van Algerije en Opper- Volta nog zo vriendelijk om aanbeve lingsbrieven mee te geven. Tenslotte moesten de heren een keuze maken uit de drie mogelijke routes die Noord en Zuid door de Sahara met elkaar verbin den. „Wij kozen de meest oostelijke route," vertelt de heer Hamers, „deze biedt de meeste afwisseling; de weg gaat over de Hogarpiste, die naar het Hogargebergte in Zuid-Algerije is ge noemd. Je komt dan niet alleen door zandwoestijn, maar deze route voert ook door bergen en heuvels." Op 26 juni was dan eindelijk de grote dag aangebroken waarop de drie vrien den aan hun grote reis gingen beginnen. Gestoken in Heineken T-shirts en de Landrover met Heineken stickers be plakt, togen ze de wildernis in. De route die ze zouden volgen, ging via Opper- Volta naar Niamey, de hoofdstad van Niger, en verder via Agadez en Arlit naar de Algerijnse grens. Vandaar ging het over Tamanrasset, In Salah en Ghardaia naar Algiers, vanwaar per veerboot overgestoken zou worden naar Marseil le. 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 14