MKT LANDROVER DOOR DE SAHARA:
Een tocht door de Sahara is nu niet be
paald het vakantiedoel van de gemid
delde toerist. Een dergelijke reis brengt
een gedegen voorbereiding met zich
mee en eenmaal in de Sahara wachten
veel ontberingen en nagenoeg geen
comfort. Toch presteerde een mede
werker van ons concern het om samen
met twee Nederlandse vrienden in 3'/2
week in een Landrover van Kumasi in
Ghana naar Nederland te rijden.
Al jaren liep het drietal, de heren Ha
mers, Niehe en Römkens, met het idee
rond om deze tocht ooit te gaan maken.
Toen de gelegenheid zich dan ook
voordeed, bedachten ze zich geen mo
ment. De heer Hamers kocht een ge
bruikte Landrover van Nigerian Brewe
ries waarvan men redelijkerwijs kon
aannemen dat deze de in totaal 6500 ki
lometer lange tocht zou kunnen vol
brengen. ,,ln principe kan men de Sa
hara met elke auto doorkruisen," aldus
de heer Hamers. Wij ontmoetten op
onze tocht zowel een Volkswagenbus
als een Citroen Deux Chevaux. We ko
zen echter doelbewust voor een lange
Landrover omdat dit voertuig het meest
geschikt is voor tochten zoals deze."
Een aantal familieleden en bekenden
van de drie avonturiers probeerde hen
toch nog tegen te houden. Vanwege de
grote hitte en de kans op zandstormen
omstreeks deze tijd van het jaar zou de
reis namelijk nog extra bemoeilijkt kun
nen worden. Aangezien het verlof echter
precies in deze periode viel, besloten ze
om toch te vertrekken.
Voorbereidingen
Voordat het echter zo ver was, vielen er
nog heel wat voorbereidingen te treffen.
Allereerst moesten aan de Landrover
allerlei verbeteringen worden aange
bracht. Op zich hoeft dit niet zo'n pro
bleem te zijn, maar in een land als Gha
na zijn geen auto-onderdelen te krijgen.
Gelukkig trad een medewerker van de
De heer P. Hamers maakte een
Sahara-tocht met twee Neder
landse vrienden, toen hij voor
ons concern werkzaam was als
brewery manager bij Kumasi
Brewery Ltd. in Ghana. Van zijn
tocht maakte hij een verslag, dat
wij hier in bewerkte vorm publi
ceren. Aangezien een tocht door
de Sahara niet een alledaagse
vakantietrip is, wilden wij u de
wederwaardigheden van dit
avontuurlijke drietal niet onthou
den. De heer Hamers is inmid
dels overgeplaatst naar Nigerian
Breweries Ltd. in de functie van
development manager. De heer
E. Niehe was ten tijde van de reis
2e secretaris op de Nederlandse
ambassade in Accra te Ghana.
Momenteel is hij werkzaam bij de
E.E.G. te Brussel.
De heer F. Römkens is directeur
van de stichting Bejaardenwerk
in Breda en penningmeester van
de voetbalvereniging N.A.C.
brouwerij hierbij net op tijd als „red
dende engel" op, zodat dit probleem
spoedig werd opgelost. Reserve-onder
delen, medicijnen, voorzieningen om
voldoende water en benzine te kunnen
meenemen, aan al deze extra bagage
moest worden gedacht. Tegelijkertijd
mocht de lading echter niet te zwaar
worden: de meeste Sahara-tochten
mislukken namelijk door overbelasting
van de auto. Visa en papieren werden in
Ghana geregeld. Bovendien waren de
ambassadeurs van Algerije en Opper-
Volta nog zo vriendelijk om aanbeve
lingsbrieven mee te geven. Tenslotte
moesten de heren een keuze maken uit
de drie mogelijke routes die Noord en
Zuid door de Sahara met elkaar verbin
den. „Wij kozen de meest oostelijke
route," vertelt de heer Hamers, „deze
biedt de meeste afwisseling; de weg
gaat over de Hogarpiste, die naar het
Hogargebergte in Zuid-Algerije is ge
noemd. Je komt dan niet alleen door
zandwoestijn, maar deze route voert
ook door bergen en heuvels."
Op 26 juni was dan eindelijk de grote
dag aangebroken waarop de drie vrien
den aan hun grote reis gingen beginnen.
Gestoken in Heineken T-shirts en de
Landrover met Heineken stickers be
plakt, togen ze de wildernis in. De route
die ze zouden volgen, ging via Opper-
Volta naar Niamey, de hoofdstad van
Niger, en verder via Agadez en Arlit naar
de Algerijnse grens. Vandaar ging het
over Tamanrasset, In Salah en Ghardaia
naar Algiers, vanwaar per veerboot
overgestoken zou worden naar Marseil
le.
14