kocht worden. De concurrentie vindt dan ook plaats in de zogenoemde free outlets. Dit zijn niet aan een brouwerij toebehorende verkooppunten. De counter mounting, zoals die voor Heine- ken in de Britse pubs gebruikt wordt. Counter mountings De biermerken in de verschillende hore cabedrijven zijn in Groot Brittannië te herkennen aan de counter mountings op de bar. Het zijn een soort kleine licht- bakjes, met het merk en het bijbehoren de symbool, waarachter de bierpomp zich bevindt. Naar Engelse maatstaven hoort het bier daar op een temperatuur geserveerd te worden van 12 a 13°C, maar ook de Engelsen gaan er meer en meer toe over het bier, evenals bij ons, gekoeld te drinken. Dat wil zeggen op een temperatuur van 8°C. Thuisverbruik Het thuisverbruik van bier is in vergelij king met Nederland gering; bier wordt meestal in de pub gedronken. Neemt men bier mee naar huis, dan wordt het in veel gevallen eveneens in de pub ge- Sinds kort is er nu ook Pale Ale in de eenma lige verpakking. kocht. Toch ziet men Heineken Lager steeds meer in de winkels, waar het verkocht wordt in 28 cl blik. Nog dit jaar verschijnt Heineken Lager in een 4 pint blik (ruim 2Vï liter), de zogenoemde party can. Merkbekendheid Heineken heeft in Groot Brittannië een merkbekendheid van over de 90 pro cent. Dit is vooral te danken aan de ui terst humoristische reclamecampagne. Thema: Heineken refreshes the parts other beers cannot reach. Een voor beeld hiervan is de Concorde, met een zielig naar beneden hangende neus, die nadat hij volgetankt is met Heineken bier, deze weer fier de lucht in steekt. Bierbeleving Heineken is 10 jaar geleden begonnen met de introductie van Engels bier op de Nederlandse markt. Momenteel zijn Whitbread Pale Ale en Tankard de be langrijkste produkten. Nederland is een echt pils-land. Daarom is het moeilijk de Samiesbury Brewery, een van de drie brou werijen in Engeland waar Heineken Lager gebrouwen wordt. vens kent ons land een aantal specifieke Engelse pubs, die Whitbread Tankard (dus Ale op fust) voeren. WHITBREAD De Red Lion in Avebury, voorbeeld van een typisch Engelse pub. appreciatie van de consument voor an dere soorten bier te vergroten. Toch is dat niet altijd zo geweest. Tenslotte be staat pilsener nog maar een goede hon derd jaar. Vroeger zijn er tal van brou wers geweest die een grote populariteit genoten met hun plaatselijke type bier. Maar vreemd genoeg heeft er met het stijgen van de welvaart een verschraling van het bierassortiment plaatsgevon den. Als we kijken naar ons buurland België, zien we dat daar een heel andere bierbeleving bestaat. Daar kent men een groot aantal verschillende bieren. Zo is er een grote markt voor de Ales. Dat was voor Whitbread aanleiding om in Brussel een brouwerij neer te zetten. Maar toch zijn er in Nederland ook mensen die wel eens wat anders willen. Steeds meer cafés gaan er toe over verschillende soorten bier in het assortiment op te ne men. In deze horecabedrijven zijn Whit bread Pale Ale, Tankard en Brewmaster natuurlijk uitstekend op hun plaats. Te- Eenmalige verpakking Tot voor kort werden de Engelse bieren van Whitbread uitsluitend via de horeca verkocht. Maar met de introductie van Whitbread Pale Ale in six pack eenmalige verpakking (medio april) wordt dit bier ook via de thuisverbruik-kanalen aange boden. Vanaf oktober zullen alle Neder landse slijters met belangstelling voor de buitenlandse bieren door de vertegen woordigers bezocht worden. De advies prijs voor de consument van Whitbread Pale Ale ligt op ƒ7,44 per six pack. Whitbread, not for everybody De verkoop van de bieren van Whitbread wordt ondersteund met een advertentie campagne in de vakbladen, met als the ma; Whitbread, not for everybody. (Zie de afbeelding op pagina 30.) Verder is Whitbread op een aantal grote evene menten aanwezig, waaronder Jumping Amsterdam, de Vierdaagse van Nijme gen en de Vakantiebeurs in Utrecht. 31

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 31