'n Stormachtige Eendrachtreis Twee reizen met de Eendracht getrokken Vóór de embarkatie in Groningen; v.l.n.r. de heren Harteveld, Van Brunschot (secretaris centrale ideeënbuscommissie) en Roelofs. De deelnemers aan de jongste Eendrachtreis zullen de kennismaking met de zee waar schijnlijk hun leven lang niet vergeten! De gelegenheidsbemanning bestond deze keer uit 24 trainees, die op hun tocht naar en van Noorwegen ervoeren wat het betekent als de ontketende elementen de zee en het zeilschip geselen. Windkracht 10 werd een lijfelijke er varing, niet alleen tijdens de wacht en het werken aan dek, maar ook benedendeks, waar het grootste deel van de landrotten, ge plaagd door zeeziekte, gelaten betere tijden afwachtte. Tenminste één bemanningslid doorstond zonder problemen de ongemakken van deze reis. Heineken man Joop Harteveld, 27, die vóór zijn komst naar de brouwerij in Zoeterwoude vijf jaar op een Vlaardings vis sersschip de zeeën rond Engeland, Ierland en IJsland bevoer, vond het best leuk aan boord van de Eendracht. ,,Het was wel even wennen met die zeilen," vertelde hij, ,,daar stond ik toch wel van te kijken." De andere Heineken deelnemer, ook uit Zoeterwoude en niet meer zo piepjong, werd door de anderen al heel snel met oom Joop aangesproken. Deze oom Joop, de heer Roelofs dus, heeft een dagboek bijgehouden, waaraan wij de hierna volgende samenvatting ontleenden. In de Flekkefjord. Dagzeun Woensdag 6 september. Hoewel we voor pampus op kooi lagen, werden we toch voor de verschillende werkzaamheden als boenen, soppen, kombuishulp en dergelijke gepord, ledereen probeerde onder het werk van kom- 'n Gezellig ploegje in de grote kajuit. Aan boord De tijdelijke bemanning kwam op 3 sep tember jl. in Groningen aan boord. Pas de volgende dag voer de Eendracht naar Delfzijl: de brug waarachter het schip in Groningen had gelegen, werd op zondag niet bediend. Het eigenlijke vertrek vanuit de buitenhaven van Delfzijl werd nog een dag uitgesteld. Bij windkracht 8 was de zee buitengaats zo ruw, dat schipper Jutta om de landrotten nog even te „sparen" besloot niet uit te varen. Wit om de neus Dinsdagmorgen was het eindelijk zover. Op de Eems leek het water tamelijk rustig, maar bij het naderen van open water werd de zee enorm ruw. Het schip liet toen meteen al zien wat het waard was. Snel werden enige zeilen gehesen, gereefd weliswaar omdat een groot deel van de bemanning al wit om de neus begon te worden. De Eendracht dook en rees schitterend en, scherp voor de straffe noord wester zeilend haalden we een vaart van 7 knopen. Toen begon de narigheid voor de meeste landrotten. Als hoopjes ellende hin gen ze over de reling. Jongens wat waren we beroerd (schreef Roelofs in zijn dagboek). Hoewel de wachten waren ingedeeld, bleek toch het meeste werk neer te komen op de professionele bemanning en op hen, die nooit zeeziek worden, zoals Joop Harteveld. On danks onze opstandige maag kwamen we nu toch onder de indruk van de combinatie schip en zee. De heer J. Harteveld, bedieningsvakman in de bottelarij in Zoeterwoude en de heer J. C. Roelofs, chef afdeling specia listen elektro, HTB, eveneens in Zoeter woude zijn de winnaars geworden van de Eendrachtsreis 1978. Notaris mr. J. C. Posch jr. verrichtte op 17 augustus jl. de trekking in de Raadskamer van onze Amsterdamse vestiging aan de Maurits- kade. De nummers behorende bij de deelnemers aan de trekking bevonden zich in twee verschillende bokalen, te weten de A bokaal en de B bokaal. In de eerstgenoemde zaten de nummers van de deelnemers uit de bierproduktie-sec- tor en in bokaal B die van degenen uit de overige sectoren Beide winnaars heb ben hun prijs aanvaard. In september maakten zij een zeereis met de Een dracht. Het vertrek was uit de haven van Delfzijl en de aankomst te Harlingen. Op deze pagina's kunt u lezen hoe de win naars de zeereis ervaren hebben. Notaris Posch trekt het winnende briefje uit de A bokaal. buishulp (dagzeun genoemd) uit te komen, want alleen de lucht uit die kombuis al! Het prettigst voelden de zeezieken zich tijdens de wacht aan dek, vervolgt het dagboek. Steeds staan een bakboord- en een stuurboordwacht paraat en één bij de roerganger. Op de streep Vooral het in de open lucht geplaatste stuur rad trok de jongeren geweldig aan en met rode konen stonden ze daar, het oog gericht op de kompasroos. Het bleek niet eenvoudig. Ook ik stond de eerste keer te schutteren, want het valt niet mee om „op de streep" te varen. Een schip reageert nu eenmaal trager dan een auto, zodat een ietwat wapperende kompasroos in het begin heel normaal was. Ik moest dan ook heel wat aan het rad draaien om het schip op koers te houden. Zeerob Joop en Oom Joop. 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 24