Een goed idee en wat gebeurt er mee BELONINGEN AANMOEDIGINGSPREMIES Het „idee" is even oud als de mens zelf en is een produkt voortgekomen uit de gedachten van iemand die voor een be paald probleem een oplossing vond. Elk voorwerp waar we dagelijks mee te ma ken hebben, de zonnewijzer en het hor loge, de simpele knoop en daarna de ritssluiting; de vuursteen, de lucifer en de aansteker en noem de ganse rij maar op, is een idee van mensen die zochten en vonden wat beter kon, al eeuwenlang. Sinds de industriële ontwikkeling aan het begin van deze eeuw komt er enige bundeling in de stroom van ideeën. Men ontdekt dat de systemen ontwikkeld in teken- of werkkamer vaak toch nog net dat stukje detailkennis of praktijkerva ring missen dat de uitvoerende mede werkers kunnen aandragen. Zo is aan het begin van de twintigste eeuw in de Verenigde Staten de Ideeënbus ont staan Thans vindt men Ideeënbussen in alle werelddelen, in de Oostbloklanden zelfs wettelijk verplicht met belonings percentages van 4 - 7%. In Nederland komen omstreeks 1920 de eerste georganiseerde ideeënbussen voor. Pas tijdens de na-oorlogse weder opbouw komt het instituut ideeënbus goed opzetten, nu heeft praktisch elke onderneming een ideeënbus. Nieuwe stijl In juli 1974 heeft Heineken de ideeën bus nieuwe stijl ingevoerd die onder an dere ervan uitgaat dat inspraak „in" is; om zinnig mee te kunnen praten moet men nadenken, dus; denk mee... en zeg op wat beter kan! Voorheen werden ideeën voornamelijk ingezonden tijdens speciale acties, in de nieuwe stijl is men constant actief Er worden nu geregeld veel goede ideeën ingestuurd, getuige de onderstaande cijfers: Per 100 werknemers stuurt men bij Hei neken 25,7 ideeën in, waardoor onze onderneming, landelijk gezien, op de achtste plaats staat; het landelijke ge middelde is 15,7 ideeën per 100 werk nemers. Van elke 100 ideeën zijn er bij ons 35 „goed" dat wil zeggen bruikbaar en uit voerbaar, landelijk is dat 32,6 op de 100. Hieruit blijkt dat onze onderneming veel gemotiveerde en creatieve medewerkers heeft. Toch lijkt een toelichting over wat in het kader van de ideeënbus als een „qoed idee" beschouwd wordt, wense lijk. We kunnen een „goed idee" als volgt omschrijven: een goed bedoeld voorstel van een medewerker of medewerkster om in een bepaalde situatie iets te ver beteren en dat voor de onderneming een verbetering inhoudt die wenselijk en uit voerbaar is. Beperkingen We moeten hier echter een aantal be perkingen bij maken, beperkingen die inhouden dat niet elk voorstel een idee is in de zin van de ideeënbus. Namelijk in de eerste plaats wanneer het doen van dat soort voorstellen tot de normale plicht en verantwoordelijkheid van de desbetreffende functionaris in zijn func tie behoort. Ook wanneer het voorstel voortkomt uit de uitvoering van een be paalde opdracht, of omdat de strekking van het voorstel normaal van elk perso neelslid, als goed werknemer, verwacht mag worden, komt dit niet in aanmerking voor de ideeënbus. Hierover een paar fictieve voorbeelden: 1. Een voorstel als normale plicht en verantwoordelijkheid: stel, een verpak kingsdeskundige komt tot de ontdekking dat de folie van de blikjestrays zo stevig is dat de klant alleen met erg veel moeite de blikjes eronder vandaan kan krijgen Hij stelt voor dunnere folie te gebruiken waarmee de blikjes tijdens transport en opslag toch voldoende beschermd zijn. Duidelijk is dat dit voorstel tot zijn nor male taak als verpakkingsdeskundige behoort. 2. Voorstel uit opdracht: stel er wordt een marktonderzoek ingesteld naar de mogelijkheden voor een bepaald soort bier. Zou naast het resultaat van dat specifieke onderzoek ook blijken dat er tijdens de nationale feestdagen een goede afzetmogelijkheid voor oranje kleurig bier zou zijn, dan is dat voorstel van een van de onderzoekers geen idee in de zin van de ideeënbus, het is een bijkomend resultaat van het onderzoek. 3. Normale taak als goed werknemer: wanneer een chauffeur voorstelt om energie te besparen door tijdens wacht tijden van de truck de motor af te zetten is dat geen voorstel dat voor de ideeën bus in aanmerking komt. Als „goed werknemer" wordt dit zonder meer van hem verwacht. Over de wenselijkheid en uitvoerbaar heid van ideeën het volgende voorbeeld: ai verschillende malen is voorgesteld om de interne postenveloppen met potlood te doen beschrijven en als ze vol zijn het geschrevene te doen uitvlakken om ze opnieuw te gebruiken. Deze voorstellen moesten afgewezen worden omdat het uitvlakken aanmerkelijk meer kost dan de kosten van een nieuwe enveloppe, nog geen dubbeltje. Zo zijn er vele voorbeelden van voor stellen die geen idee in de zin van de ideeënbus zijn of een goed idee lijken maar niet wenselijk of uitvoerbaar zijn. Ideeënbuscommissie Een goed idee moet een verbetering in houden die wenselijk en uitvoerbaar is. Het is de taak van de ideeënbuscom missie om eventueel met advies van deskundigen uit te maken of dit het geval is. Daarom is de ideeënbuscom missie zo gemengd mogelijk samenge steld Een „goed idee" wordt beloond, niet al leen met een geldelijke beloning en een geschenk maar ook met de voldoening succesvol meegedacht te hebben. De hoogte van de geldelijke beloning wordt bepaald door het nuttige effect van de verbetering, meestal besparing. Zoals al gezegd zijn niet alle ingezonden ideeën „goede ideeën". Soms zijn er oorzaken of omstandigheden waardoor een op zichzelf goed idee niet uitvoer baar is. Als dit het geval is, zal de ideeënbuscommissie de reden daarvan mededelen die zonodig nader kan wor den toegelicht. Soms zal de ideeënbus commissie deze voorstellen belonen met een aanmoedigingspremie, hetgeen vaak het geval is als men van mening is dat de inzender „op weg" is om een echt „goed idee" in te sturen In andere ge vallen zal een voorstel met opgave van reden afgewezen worden. De spelregels van de ideeënbus vindt u in het reglement voor de ideeënbus van Heineken Brouwerijen B.V. dat u allen ontvangen heeft. Met dit stukje voorlich ting wordt beoogd nog meer en nog be tere ideeën van allen te mogen ontvan gen, want succes voor u betekent ook succes voor allen, daarom denk mee., en zeg op wat beter kan! Bunnik G. v. Breenen, storingsdienst25,- 's-Hertogenbosch L. v. d. Bogaert/W. M. Kreté, bottelarijƒ200, T. Heemskerk, bottelarij125,- G. A. Hulsken, bottelarij75,- N. W. Peters, brouwen50,- A. v. d. Sluys, gistkelder50,- M. L. Hermsen, smeerdienst50,- H. de Ruyterbottelarij45,- J. B. v. Velzen, bottelarij40,- A. P. A. Verbeek, elektr. techn. werkpl40,- Leeuwarden FKwast, bottelarij50,- F. Kwast, bottelarij75,- R. Engwerda, bottelarij50,- J. ten Horst, emballage40,- J. Mijnheer, bottelarij30,- Bunnik H. L. Laurens, bottelarij25,— H. Knops, bottelarij25,— D. E. Turksema, storingsdienst25,— 's-Hertogenbosch A. v. Bladel, int. transp25,— P. C. J. Odems, int. transp25,— Leeuwarden A. Pijler, emballage25,— J. ter Horst, emballage15,— ledereen kreeg een geschenk uit de groep behorende bij de belo ning. 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 21