Eddie Merckx in Heineken-trui Ons bier een succes tijdens Gentse Zesdaagse Eddy Merckx (links) in de Heineken-trui, evenals Patrick Sercu, een bijzondere gebeurtenis. Momentopname tijdens een van de vele rondjes; Merckx ligt hier op de tweede plaats. Gedu rende de uitzendingen van de Vlaamse televisie kwam onze reclame op de baan talloze malen in beeld. De Heineken Fanfare uit Den Bosch, vooraf gegaan door de Drumband, werd minuten lang door de televisiecamera 's gevolgd. Een leuk plaatje van de mascotte van de Fan fare met onder anderen Freddy Maertens (midden), miss Heineken en Danny Clark. Zesdaagsen nemen een aparte plaats in in de wielerwereld, want zij stralen een hele bijzondere sfeer uit. Zij worden al tijd gehouden in een overdekte hal en een kenmerk van dit soort evenementen is de eindeloze rij tussenwedstrijden waarbij de meest verschillende prijzen zijn te winnen. Het middenveld staat vol met publiek, eet- en drinkgelegenheden, cabines voor de renners en vaak ook met de te behalen grote prijzen, waaronder niet zelden de mooiste luxe auto's. Er is muziek en het geroezemoes neemt nooit af. Het is de ideale omgeving voor deze sport, de gezelligheid en het krijgen van... dorst. Het is daarom dat Heineken flink op de voorgrond trad tijdens de Zesdaagse van Gent, die in november 1977 werd gehouden in het sportpaleis van deze Vlaamse stad. Er reed een Heineken- ploeg, evenals een Amstel Gold bier équipe; de leider van het klassement was getooid met een Heineken-shirt en op een van de zes dagen verscheen de Heineken Fanfare uit Den Bosch in vol ornaat om het publiek wat afwisseling te bezorgen door een goed stuk muziek weg te geven. Het was een aardig gebaar van onze brouwerij om zich nog eens extra te manifesteren, want eigenlijk hoefden onze merken niet nog eens speciaal naar voren gehaald te worden, want in het Gents Sportpaleis schenkt men sinds kort exclusief Heineken en Amstel Gold. Daar de verkochte hoe veelheden bier doen denken aan de omzet van een bierstand bij een le gereenheid in het midden van de Saha ra, behoefden we niet bang te zijn dat het publiek onze merken niet onder ogen zou krijgen. En dan zwijgen we nog maar van onze naam op de baan en elders in het grote gebouw. Dit nam niet weg dat men het optreden van onze fanfare zeker op prijs heeft gesteld, want het is altijd weer een indrukwekkend gezicht om onze goeduitziende muzikanten, vele tientallen sterk, te zien optrekken om het muziekminnend publiek te veroveren.De bok was er natuurlijk ook bij en hij geeft altijd weer een extra accent aan de stoet. De leiderstrui ging tot slot naar de beste renners. Na enkele dagen was het Fred dy Maertens, die met onze naam op zijn borst zijn voorsprong moest verdedigen, maar de laatste drie dagen waren het Eddy Merckx met Patrick Sercu, die voorop lagen en ten slotte de overwin ning behaalden en zodoende voor het eerst van hun leven een trui aantrokken waarop Heineken stond. Terugblikkend op deze promotie is er geen twijfel mogelijk over het succes er van. Al organiseert Heineken de Amstel Gold Race en rijden er meer dan een dozijn Amstel-renners elk jaar in vele, vele wedstrijden in binnen- en buiten land, deze zesdaagse bewees dat er ook veel goodwill en publiciteit zijn te halen op de baan. Het was een extra uitstapje in wielerland dat toevallig samenviel met het op toeren beginnen te komen van de organisatie door Heineken van de Wereldkampioenschappen Wielrennen in 1979, die in Holland gehouden zullen worden. 34

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 34