HAVENUNE De sector van de scheepsleveranciers Sneeuwbaleffect HKUIK W EUA MffRS( T KKORKO\ Doos voor doos. welk ander bier dan ook, nodig heeft. Er is nog een andere kant aan dit werk, een verantwoordelijkheid die even groot is als ervoor te zorgen dat het schip in kwestie Heineken produkten van de scheepsleverancier aan de wal gaat ko pen. En dat is, eenvoudigweg, het ver garen van uiteraard zakelijk nieuws: nieuws over wat er gebeurt aan de an dere kant van de aardbol. Dit kan gege vens opleveren die interessant zijn voor het commerciële inlichtingensysteem van Heineken, en die van essentieel be lang zijn voor het doel van deze groep om een toenemend aandeel in de dran kenvoorziening van schepen over de gehele wereld voor haar rekening te ne men. Het stimuleren van de vraag bij de scheepsinkopers mag dan actie aan boord in de voorste linies zijn, de ver koopbevordering onder de scheeps leveranciers is toch wel een minstens even belangrijke operatie aan de wal. Een scheepsleverancier is een groot handelaar in een omvangrijke branche. De grootsten hebben ongeveer 6.000 artikelen in voorraad, alles wat nodig is aan boord van een schip. Er zijn 40 van deze gespecialiseerde groothandelaars, verdeeld over de belangrijkste Neder landse havens. De Rotterdamse scheepsleveranciers hebben een zeer of krat voor krat. goede internationale reputatie wat be treft het voedsel dat ze aan boord bren gen en het direct in voorraad hebben van goederen, hetgeen betekent dat buitengewoon uitgebreide en degelijke voorraden vereist zijn. Deze bedrijven vormen de groothan delssector waarin de heer De Man zowel zijn vertegenwoordigers steunt, als de laatste verkoopbevorderingsschakel vormt tussen Heineken en de schepen. Hij bezoekt ze regelmatig, en vindt toch óók nog tijd voor verkoopbevordering verder van huis, namelijk in Engeland en in België (waar Antwerpen, dat regelma tig door de vertegenwoordigers bezocht wordt, een drukke aanloophaven is). De heer B. Lamboo, de vertegenwoordi ger in Den Helder, houdt zich uitsluitend bezig met de Koninklijke Marine. Zijn werk is in vele opzichten gelijk aan dat van het ,,burger"-team: ook hij gaat bij schepen aan boord, op zoek naar ko pers. Hij bezoekt vlootbases en heeft gemerkt dat het zeer de moeite waard is om schepen te bezoeken die op een lange reis gaan. Daar is veel Heineken nodig. Zijn taak om langdurige persoonlijke re laties te onderhouden, wordt enigszins bemoeilijkt door het voortdurende, zeer sterke personeelsverloop bij de Marine, alhoewel daar weer tegenover staat dat een Heineken vertegenwoordiger geen introductie behoeft op een Nederlands schip. Zo brengt het werk van het team als ge heel een krachtig proces op gang met een sneeuwbaleffect. De vraag die wordt gecreëerd op een schip, leidt tot vraag bij de scheepvaartmaatschappij en de scheepsleverancier. De vraag bij deze leverancier leidt weer tot vraag bij Hei neken. Maar daar is het nog niet mee afgelopen. De klanten van de groep gaan de hele wereld over. Als ze in Rotterdam Heine ken aan boord nemen, doen ze dat in b.v. Hong Kong of elders waarschijnlijk wéér. Want de goede smaak om te kunnen onderscheiden wat het beste bier is, verloochent zich niet op een andere geografische breedte.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 19