De haven is hun domein Duty free verkoop het werk van een team specialisten^^^^^^BHB Werkwijze Een weg vol hindernissen Op diverse plaatsen in de wereld wordt de consument In staat gesteld belas tingvrij artikelen te kopen. Dranken ma ken hiervan een belangrijk deel uit. Heineken, als producent en leverancier van een breed drankenassortiment, is eveneens actief in de diverse sectoren waar belastingvrije verkopen plaatsvin den: scheepvaart, marine, luchtvaart, taxfreeshops en ambassades. Deze ac tiviteit wordt uitgevoerd door de Duty Het duty free team werkt hard eri effi ciënt. Zijn streven is, dat de Heineken produkten verkrijgbaar zijn voor alle schepen, waar ter wereld zij ook aan leggen. Te idealistisch? Toch niet. Niet als men kijkt naar het werk dat het team verzet en op welke manier dat gebeurt. Er moet één belangrijke opmerking wor den gemaakt als het gaat om de termen „verkoop" en „vertegenwoordiger". Free Afdeling die deel uitmaakt van de Exportgroep. De doelstelling van de Du ty Free Afdeling is ervoor te zorgen dat Heinekenprodukten in alle duty free markten van de wereld voor de klant te koop zijn. Aan de opbouw van een wereldomvattend netwerk in deze zeer gespecialiseerde handel wordt hard ge werkt. Duty Free manager A. T. G. R. Muyres heeft de leiding over deze activi teiten. Het team komt per week aan boord van 90 tot 150 schepen die een Nederlandse haven aandoen, de meeste Rotterdam, waar per week gemiddeld zo'n 650 schepen binnenlopen. In sommige ge vallen gaat men voor de eerste keer aan boord, met het doel de inkoopfunctio naris te laten weten dat hij zich in het land bevindt waar Heineken vandaan In Den Heider onderhoudt de heer Lamboo de contacten met de marine. komt. Deze indruk wordt dan nog ver sterkt door middel van monsters van Heineken concernprodukten en door Heineken brochures. Er wordt geope reerd vanuit de Rotterdamse vestiging van onze Duty Free Afdeling in het Hulstkamp gebouw aan de Maaskade. Een belangrijk hulpmiddel voor dit kan toor is een zogenoemde scheepstelex. Deze telex meldt 24 uur per dag alle schepen die Hoek van Holland passeren en verstrekt uitgebreide gegevens over elk schip: de naam, de nationaliteit, hoe laat het verwacht wordt, waar het van daan komt en waar het heen gaat, of het een tanker, een vrachtschip of een pas sagiersschip is, en de naam van de Ne derlandse agent. Deze gegevens ver schaffen de „doelwitten". Het duty free team bepaalt zelf welke daarvan worden uitgekozen; ze baseren hun keuze op een veelheid van factoren, zoals de nationaliteit van het schip, wie de eigenaar ervan is en welke havens het aan zal doen. Er zijn schepen waar een extra inspanning voor nodig is, andere die al goede klanten zijn en wéér andere die een stuk braakliggend commercieel terrein vormen. Het richtsnoer is dat het team de vraag moet stimuleren, zowel in Nederlandse havens als in havens hier ver vandaan. Daarom is de inkoper aan boord iemand met grote potentiële in vloed. Het toepassen van kleur op deze en de volgende twee pagina 's was mogelijk door gebruik te maken van bestaand materiaal uit ons concernblad Heineken Contact De vertegenwoordiger neemt per dag acht tot tien schepen voor zijn rekening. En daar zijn fitheid en conditie voor no dig. Vooral in Rotterdam, waar het niet altijd mogelijk is over de kaden tot vlakbij Een belangrijk aandeel in de duty free activiteiten in de scheepvaart heeft het team dat zorgdraagt voor de ver koopbevordering in de Nederlandse en Belgische havens. Uiteraard is Rotter dam, als 's werelds grootste haven, het centrum van deze operatie en het is dan ook in deze stad dat het team, onder lei ding van sales manager J. de Man, zijn basis heeft. Het team bestaat uit de vertegenwoordi gers H. Flier, P. Molmans, P. Waagmeester en B. Lamboo. De laatste heeft Den Helder als standplaats en on derhoudt de contacten met marine schepen en -inrichtingen. In dit artikel worden de activiteiten in Rotterdam be schreven. Deze worden hoofdzakelijk gebruikt in die zin dat de inspanningen van het team indirect tot bestellingen leiden. De voornaamste taak van de groep is ver koopbevordering. Hun doel is te be werkstelligen dat de betrokkenen de na men van de Heinekenprodukten en de identiteit van Heineken als bedrijf goed kennen; die betrokkenen zijn dan de in koopfunctionarissen van rederijen, die bestellingen plaatsen bij de scheeps- leveranciers in de wereldhaven, die op hun beurt weer op de normale wijze or ders plaatsen bij de Export-Transport Afdeling van Heineken. In het kantoor aan de Maaskade te Rotterdam. V.l.n.r. de heren Flier, Molmans, Muyres, Waag meester en De Man. 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1978 | | pagina 17