SOCIAAL JAARVERSLAG De groei van het concern heeft zich in het boekjaar 1976/1977 voortgezet. De omzet, de kosten en ook de meeste posten op de balans zijn ook dit jaar weer aanzienlijk gestegen. Voor een groot gedeelte is dit een gevolg geweest van de groei van het concern. De overige stijging is te verklaren uit het feit, dat wij onze deelnemingen in Zaire hebben teruggekregen, en dat wij onze deelneming in de Italiaanse Dreher-groep verder hebben uitgebreid; op de netto winst is dit echter van beperkte bete kenis geweest. De omzet steeg van ƒ2.137 miljoen tot ƒ2.470 miljoen, een toename derhalve van 15,6 procent. De netto winst kwam uit op ƒ109,6 miljoen, wat in vergelijking met het vorige boekjaar, toen de winst ƒ92,2 miljoen bedroeg, een stijging is van 18,8 procent. In het verslag wordt gezegd dat hoewel de resultaten van onze activiteiten in Nederland van groot belang waren en ook zullen blijven in de toekomst de vooruitgang mede is toe te schrijven aan een belangrijke groei van onze bierexport, alsmede aan de hogere bedrijfsuitkom- sten van deelnemingen buiten Nederland. De opbrengst van de bierverkopen steeg van ƒ1.564,0 miljoen tot ƒ1.883,9 miljoen, wat neerkomt op 20,5 procent. Aan fris dranken werd voor ƒ183,7 miljoen verkocht, wat een stijging inhoudt van 2,6 procent. De omzet van gedistilleerd en wijn bleef nagenoeg gelijk en bedroeg ƒ264,2 miljoen. De bijdrage in de concernomzet van de overige opbrengsten bedroeg ƒ96,3 miljoen. Hier was de toename 8,4 procent. NEDERLAND Hoewel de verkopen van ons totale drankenassortiment zijn achtergebleven bij de verwachtingen, was in het algemeen de gang van zaken van onze onderneming in Nederland niet on gunstig. Gemeld wordt dat in het afgelopen jaar de Nederlandse brouwerijen hebben besloten om in de reclame voor bier een aantal gedragsregels in acht te nemen. Voor onze reclame- uittingen voor gedistilleerd- en wijnprodukten gaan we van dezelfde maatstaven uit. Bier De slechte zomer van 1977 leidde niet tot een teruggang van de bierconsumptie in Nederland. Het totale verbruik bleef op hetzelfde niveau als het jaar ervoor. De bierconsumptie per hoofd van de bevolking is voor het eerst sinds lange tijd wel iets teruggelopen. Zij bedroeg 83,0 liter tegen 83,6 liter vorig jaar. Ondanks het feit dat het totale bierverbruik geen groei liet zien, vertoonde onze binnenlandse afzet wel enige stijging, zodat ons martkaandeel wat groter is geworden. In het kader van het uitbreidingsplan van de brouwerij te Zoeterwoude vonden be langrijke investeringen plaats, waarmee een bedrag van ƒ76 miljoen was gemoeid. Omstreeks zomer 1978 zal de produk- tiecapaciteit ruin 3,5 miljoen hl bedragen. Bij de ingebruikne ming begin 1975 was de capaciteit 1,5 miljoen hl. In onze brouwerij te 's-Hertogenbosch werd de verpakkingsafdeling uitgebreid. Een duurzame voortzetting van onze brouwerij activiteiten aan de Mauritskade te Amsterdam stuit op tal van problemen. Een studie hierover is in gang. Frisdranken De situatie in de Nederlandse frisdrankenindustrie geeft reden tot bezorgdheid. De verkopen waren minder dan het vorig jaar, mede als gevolg van de slechte zomer. Hoewel onze resultaten achterbleven bij de verwachting, konden wij ons marktaandeel vergroten. Met name konden de posities van Royal Club, Pep- si-Cola en Seven-Up worden versterkt. Gedistilleerd De totale markt voor gedistilleerd in Nederland vertoonde slechts een zeer geringe groei. De extra stijgingen van de verkopen en van ons marktaandeel, waarover we in ons vorig jaarverslag spraken, bleken grotendeels een gevolg te zijn van een buitengewoon grote voorraadvorming in dat jaar. De re sultaten lagen in de afgelopen periode lager dan was voorzien. Wij zijn er niet in geslaagd ons marktaandeel geheel te be houden. Begin 1978 zal de eerste paal worden geslagen voor de nieuwe distilleerderij annex graanalcoholfabriek te Zoeter- meer. De investering zal ruim ƒ60 miljoen bedragen. Wijn Onze afzet van op fles geïmporteerde tafelwijnen en aperitie ven nam opnieuw toe. De verkoop van wijn onder het merk Bistro alsmede van vruchtenwijnen verliep minder gunstig als gevolg van zeer scherpe prijsconcurrentie. De verkoop van Garvey sherry verliep volgens verwachting. Het marktaandeel van Zwarte Kip-advocaat werd vergroot. Inmiddels is opgericht de Wijn Groep Nederland B.V., waarin de verkoop van de merkprodukten van Van Olffen en de activiteiten van Wijnhandel Reuchlin zijn gebundeld. INTERNATIONAAL Internationaal blijven we voortdurend de mogelijkheden on derzoeken voor verdere uitbreiding van onze activiteiten. En dat geldt dan speciaal op het terrein van lokale produktie, al dan niet gecombineerd met financiële deelnemingen in het desbetreffende bedrijf. De bierexport kon in het afgelopen boekjaar wederom worden vergroot. De stijging bedroeg bijna 500.000 hl. wat neer komt op 23%. Deze is in hoofdzaak een gevolg van hogere verkopen in de Verenigde Staten (ons marktaandeel in de importbieren is thans 41 procent), alsmede in Nigeria en een aantal Westafrikaanse landen. Vermel denswaard is ook de bijzonder goede groei van de verkopen in de Arabische Golfstaten en de Nederlandse Antillen. Ook de export van frisdranken en gedistilleerd ontwikkelde zich posi tief. Ons financiële belang in de Dreher-groep in Italië werd uitgebreid tot 90 procent. Voor capaciteitsuitbreiding van de Albra-brouwerij in Frankrijk werd een bedrag van ƒ18 miljoen geïnvesteerd. PERSONEEL Bij onze vennootschappen in binnen- en buitenland waren per 30 september van dit jaar 18.000 personen in dienst, van wie er 12.170 buiten Nederland werken. Dit cijfer is aanmerkelijk ho ger dan vorig jaar voornamelijk omdat thans weer met de deelneming in Zaïre rekening is gehouden. Voor wat Nederland betreft vonden uitvoerige onderhandelin gen plaats over de CAO voor 1977 met de Industriebonden NVV, NKV en CNV en de Unie BLHP. Deze verliepen in een sfeer van begrip voor wederzijdse standpunten en konden met een positief resultaat worden afgesloten. Met de Centrale On dernemingsraad en met de acht plaatselijke ondernemingsra den vond in constructieve sfeer overleg plaats over een veel heid van aangelegenheden. In het jaarverslag spreekt de raad van bestuur zijn erkente lijkheid uit jegens onze medewerkers in binnen- en buitenland voor hun bijdragen aan de in het afgelopen boekjaar bereikte resultaat. Maatschappelijke ontwikkelingen maken het func tioneren van een onderneming steeds gecompliceerder, zo staat in het jaarverslag. Inspanning dooreen ieder van hoog tot laag is daarom nodig om bevredigende resultaten te blijven behalen. In de paragraaf 'Vooruitzichten' staat tenslotte, dat voor wat het thans lopende boekjaar betreft een gematigd optimis me gerechtvaardigd is. Wij vertrouwen daarbij op onze goede uitgangspositie, gebaseerd op nieuwe merken, hoge kwaliteit van de produkten, een ruime know-how en grote internationale spreiding, aldus het verslag van de raad van bestuur. Het in Nederland werkzame personeel ontvangt deze maano per post het Sociaal Jaarverslag over de periode 1 oktober 1976 tot en met 30 september 1977. Het is de jaarlijkse rapportage door de directie van Heineken Brouwerijen B.V. aan onze medewerkers over het sociale ge beuren binnen het Nederlandse Heineken bedrijf. Vete onderwerpen van uiteenlopende aard worden hierin ver meld, zoals De organisatie in beweging., Arbeidsvoorwaarden, Opleiding, training en vorming. Wel en wee in werk en werk omgeving, Ziekteverzuim en De oudere werknemer. De ge bruikelijke informatie over cijfers is ditmaal aan het einde van het verslag opgenomen. Foto's op het thema 'handen' en grafische verzorging waren in handen van A. Sinkeldam, afdeling reclame service Heineken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 7