Een schoon geklede vrouw, die een klein kindje draagt... In de streek, waar wij werken, is de overgrote meerderheid katholiek. Het aantal protestanten benadert wel het aantal katholieken. Sedert verscheidene jaren ook werken we hier als broeders en zusters naast elkaar. In de grote centra van de streek (over een uitgestrektheid van 5.200 km2) geven we dezelfde les- december begint de voorbereiding: hele families begeven zich op reis in groepen van 20 a 30 man. Vrouwen dragen 't eten, de mannen hun tam-tams en an dere muziekinstrumenten of helpen de kleinere kinders dragen. Sommigen dragen ook hun mat mee, want nergens kan men rekenen op bed of stoel. Op Jongens en meisjes van Katende, die bij allerlei gelegenheden met hun dansgroep optreden... sen over gezondheidsleer, kinderver zorging, wormbestrijding, voorkomen en genezen van ziekten, betere voeding, enz. We wegen de kindjes en onderzoe ken de zwangere vrouwen en vervoeren in noodgevallen een zieke. In onze ver gaderingen hebben we vrouwen van alle godsdiensten. Nooit wordt onderscheid gemaakt. Alles en allen werken mee tot toenadering. Na vele cessies in Kananga is er een oecumenisch gebed. Iedere keer dat we in de dorpen een andere groep aan 't werk vinden, stoppen we om hen te begroeten. Zij ook doen 't zelfde wanneer ze ons aan 't werk vinden, 't Gaat reeds zover dat we van beide kan ten zoeken elkaar te ontmoeten. In me kaars huis voelen we ons thuis. Vóór enkele maanden is een Amerikaans protestants meisje, Suzan Datton, een week te gast geweest en met ons dag en nacht samen geweest en gewerkt als een zusje van ons. Zó is 't dat de mensen hier en in de dorpen vrijer met elkaar omgaan en eikaars vergaderingen bij wonen. En dat is van belang gezien de uitgestrektheid van de streek en de ui terst verspreide bevolking: 93.000 in 1974. Nu met de overname van het onderwijs door de réseaus, zijn we dicht bij een overeenkomst voor 't samenstellen van de lijsten van de in aanmerking komende bestuurders en personeelsleden in de scholen. Hun eisen zijn omtrent dezelf de: ze willen een christelijk onderwijs, waarin de hele mens gevormd wordt. Sedert het verbod van openbare bijeen komsten en godsdienstplechtigheden buiten de kerk, was Kerstmis een dag geworden zoals alle andere: een werk dag. Nu echter, Kerstmis van 1976, was alles weer zoals vroeger: in alle godsdiensten vieren ze op hun manier het midder- nachtgebeuren. Vanaf de morgen van 24 sommige plaatsen, waar de cathechist of de dominé de kunst bezitten van hun volk goed te ontvangen, vinden de deel nemers stukken van bomen of stokken gerold onder een grote hangar van palmbladeren, 't Gebeurt ook dat grote stapels hout ter beschikking liggen van al de genodigden, 't Gebeurt ook dat de leiders, op sommige plaatsen een geld- omhaling deden op voorhand zodat de zen die van ver komen niets mee te dragen hebben. Op reis naar die kerstvieringen komen de verscheidene groepen elkaar tegen. Ze gaan in tegenovergestelde richting al naargelang hun godsdienst, tegen woordige goesting of nabijheid van de bijeenkomst. Katholieken kunnen zowel naar protes tantse of andere bijeenkomsten gaan en omgekeerd. Ons volk aanbidt een Op perwezen en vreest Het in al zijn doen en laten, 't Is dan ook de grote bekommer nis van alle missionarissen van die over dreven en ongewettigde vrees bij de be volking weg te nemen. Die vrees echter is buitengewoon sterk en onvermurw baar. 't Kerstgebeuren, waarin God zijn goed heid en tederheid toont, wordt dan ook in alle luister gevierd. Wanneer een groep het einddoel van zijn reis nadert, worden de tam-tams ge slagen en volgt de begroeting ,,yayo" „yayo", ,,moyo wetu au", „sangayi wa- bo", ,,betu abu" of andere dergelijke. Die groet wordt steeds gezamenlijk beantwoord. Direct gaan ze liggen of zitten, buiten in 't zand. Langzaamaan komen enkelen recht en beginnen vuur te maken en te koken op afzonderlijke houtvuurtjes, daar waar ze zitten of lig gen. Zo zijn er gedurigaan groepen die zitten te eten rond een gemeen schappelijke pot. Niemand wordt gewei gerd. Sommigen, vooral kinders, ziet ge 4 a 5 keren eten, nu eens hier dan weer daar. Ondertussen wordt stil gebabbeld. Hier en daar hoort men een mondhar- monika bespelen, een radio die staat te schuifelen, een kind dat weent of andere afzonderlijke en stille geluiden. En daar die samenkomsten steeds in een groot dorp plaats hebben is er onophoudelijk ergens in de omtrek het doffe geluid van een vrouw die maniok stampt, 't Is een stille wirwar van mensen en kinders die door elkaar en tussen de tientallen vuurtjes lopen. Wanneer dan eindelijk de radio midder nacht aankondigt worden de vele tam tams geslagen en iedereen, vooral de kinders, beginnen te roepen en te zin gen. Kerstliederen worden gezongen, er wordt gedanst en gevierd tot de zon op komt. Bij ons, op de missie, gaat ook niemand slapen vóór de nachtmis. Als de klokken luiden en de moteur aangaat beginnen allen die in 't dorp of langs de straat la gen of zaten, te roepen en te lopen om een goede plaats te bemachtigen in de kerk. Vóór de dienst komt een grote, lange man, in engel gekleed vooraan in de kerk de geboorte van Christus aankondigen. Dan komt van buiten een stoet van in 't wit gekleede meisjes, al dansend en zin gend een schoon gekleede vrouw vooraf die een klein kindje draagt (die verbeeldt Maria en haar Kindje). Ze gaat vóór het altaar zitten met de meisjes er rond. Onder de Eucharistie viering dansen en zingen de meisjes, God ter ere. Ik vind het ieder jaar heel schoon en steeds nieuw. Een omhaling wordt gedaan en in de namiddag krijgen ons blinden, kreupe len en weggejaagden uit de dorpen hun feestmaal; aan lange tafels buiten onder de grote bamboustruik. Ze eten bidia, rijst en vlees (dit laatste hebben velen het hele jaar niet over hun lippen ge kregen). Ze eten tot ze bijna niet meer kunnen. Ze krijgen ook een glas bier. Leerlingen van de middelbare scholen, op verlof, dansen en zingen, ons oudjes en blinden ter ere. Die dag gaan ze slapen, overgelukkig en voldaan. begeleid door de tam-tams. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 5