NIGHTCAP Heineker inschrijving ongeldig te verkla ren. Uiteindelijk werd door het Gerechtshot Amsterdam beslist, dat Trek-in de karakteristiek van snelbinders omschreef, geen geldig merk kon zijn en een aan duiding was, die door iedereen vrijelijk kan worden gebruikt", al dus de heer Van Es. Enkele an dere voorbeelden van niet-on- derscheidende merken zijn voorts Slankdrank (calorie-arme alco holvrije dranken), Supershave (scheerartikelen) en Bonbonbloc (chocolade). Niettemin kan een zwak merk door langdurig gebruik, onder steund door intensieve reclame, toch een algemene bekendheid verwerven. Men spreekt dan van inburgering. Voorbeeld van een in feite zwak, maar toch ingebur gerd merk is Vormvast. Geoorloofd Behalve deugdelijk in de beteke nis van onderscheidend, dient een merk ook geoorloofd te zijn. Het mag niet in strijd zijn met de goede zeden en de openbare or de, het mag ook niet misleidend zijn of inbreuk maken op reeds /cPp cP fi-uudtAs 4* f fa A /fr-tZtsts» j A fyrA&uAa,<JAvjteyi. YLf2/«£u.<M,Aa^eA r/ iQOft ÏSSÜoJiï vernieuwing den twee en twintigsten Juni 1900 2ev^.ien van het merk oorspronkelijk ingeschreven den achttieh^rt^Jaaaö«pl 1800 acht en negentig onder nummer twaalf duizend '■zev4n_,'LJ- rd zes. p-Gravenhage, 29 Juni 1917. De Directeur, bestaande rechten van anderen. De uiteenlopende opvattingen, die men in de verschillende lan den heeft ten aanzien van de be grippen goede zeden en openbare orde" stellen de merk houders wel eens voor proble men. Zo heeft bijvoorbeeld onze zuivelindustrie al dikwijls moeten ervaren, dat het in India onmo gelijk is beeldmerken in te schrijven, waarop een koe te zien is. „Strijd met de goede zeden" ontstaat dikwijls in die gevallen, waarin argeloze buitenlanders een woordmerk, dat in de eigen taal volkomen acceptabel is, de poneren in een land, waarvan zij de taal onvoldoende kennen. Als misleidend worden in het alge meen die merken beschouwd die en opgenomen in een internatio naal vastgestelde classificatie- lijst. Deze lijst omvat 34 waren- klassen. Voor ons concern zijn klasse 32 en klasse 33 van be lang. Klasse 32 omvat: bier, mi nerale en gazeuse dranken en andere alcoholvrije dranken, si ropen en andere preparaten voor de bereiding van dranken. Klasse 33 omvat: wijnen, spiritualiën en likeuren. Aangezien merkenbe- scherming is beperkt tot die be paalde waren, waarvoor de be scherming wordt ingeroepen, kan een merkhouder niet belet ten dat een ander zijn merk of een gelijkend merk gebruikt voor een geheel andersoortige waar. Een merk, dat bijvoorbeeld een producent van banketbakkers- Een Griekse firma probeerde met dit Yassou bierblikje, dat sprekend op een Amstel bierblikje lijkt, in een deel van onze markt door te dringen. .y »y Cc5**** n ü'f (JSJ HEINEKEN BROUWERIJEN B. V. Iiil>» 4 jiUji—hI 4 T t jj iliMji iijjj T 4 «Ulilj» iij* yj ii f>m citjU?! iijjj cMi jbi j ZilUlj Ü^jll 4UU.I y jil 4 4 jl|ftr 4 ^jül) fil 4 .jSït \j 4 UK 4 HijLUI iijUiJI olóuju Een handgeschreven verzoek uit 1917 tot vernieuwing van de in schrijving van het merk Night Cap van Hoppe in het Nederlandse register. HEINEKEN iSjiXt olij/ttlj ï^<ll jlü Uii jf JU 4I......U ju uóji Uji*. (fUj jl .ui Jjl yjU jJiij jiUi j)U)( ljKU j-ijj jiUïl lift *3fl tXil ijjlaöll CiUUII ijil .n T I4Ïju jjle jmj (^1 jLAj Zj ji*. ZJuA jl ^aV X*a ZüjiUll ïjjSjll cAOUIl AL - ANWAR Nó. 4769 Dated 17 Februari 1974 Omdat de Arabische staatjes als Quatar, Oman en de Verenigde Arabische Emiraten geen register kennen waar men een merk kan deponeren, geniet een nieuw merk daar bescherming nadat het in een waarschuwende advertentie in de krant bekend gemaakt is. een verkeerde indruk kunnen wekken over de te onder scheiden waar. Als voorbeeld diende het merk Matterhorn, dat werd gebruikt voor niét uit Zwitserland afkomstige chocola de. Warenclassificatie Een merk wordt in het register ingeschreven voor die waar of waren, waarvoor de merkenbe- scherming wordt ingeroepen. Al le waren zijn tot dat doel gerang schikt in bij elkaar behorende groepen, warenklassen genaamd waren gebruikt, kan tezelfdertijd tevens door een papierfabriek worden gevoerd. De kans dat het publiek de fabrikanten verwart, is vrijwel nihil. Beroemde merken De kans op verwarring is echter wel aanwezig, indien iemand een merk in gebruik neemt en/of de poneert, dat identiek is of lijkt op een algemeen bekend merk, ook al gebruiken beide merkhouders het merk voor geheel ver schillende waren. Zou een fa brikant opeens aanstekers gaan 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 24