Merk is drager van het produkt Stel je nu eens voor dat onze on derneming het merk Heineken niet meer zou mogen gebruiken. Men zou terecht van een ramp kunnen spreken. Eén ding maakt deze boze droom aanstonds dui delijk, namelijk de enorme waar de, die een merk voor een onder neming kan vertegenwoordigen. Een zo waardevolle zaak als het recht op een merk moet, als ieder ander vermogensbestanddeel, onderhouden en beschermd worden. Beschermd in de eerste plaats tegen derden, die, aange lokt door de bekendheid en goe de naam van een merk en na tuurlijk het produkt dat onder dat merk wordt verkocht, hiervan proberen te profiteren door het merk na te bootsen. Meestal proberen zij hun produkt dan te verkopen onder een naam die verdacht veel lijkt op de naam van het alombekende merk. De merkhouder, die hier niet tegen optreedt, brengt zijn merk in groot gevaar. Als hij toelaat, dat een ieder het merk nabootst, ver liest het al spoedig de functie van herkenningsteken. Voor het pu bliek wordt het onduidelijk welk produkt van welke fabrikant af komstig is. Het merk dreigt dan te 'verwateren'. Onze concernstafdienst juridi sche zaken van ons concern houdt zich onder meer bezig met de bescherming van de merken, waaronder onze produkten ver kocht worden. Met name voor de heer C. van Es, medewerker van de juridische afdeling, vormt het één van de hoofdschotels van zijn dagelijkse bezigheden. „Dit jaar hebben we nog een proces gevoerd tegen een Griekse firma, die blikjes bier ging verkopen, die sprekend op onze Amstel blikjes leken. Het heette Yassou Beer en moest een goedkoop alternatief voor Amstel bier zijn. Er is toen een proces geweest, dat door Amstel is gewonnen. Op het ogenblik voeren we actie tegen een gedeponeerd biermerk Eine- ken in Paraguay." Merkrecht In vrijwel alle landen bestaan wettelijke regelingen betreffende het zogenaamde recht van de in dustriële eigendom. Hieronder vallen het octrooirecht, het merkrecht, het kwekersrecht, het modellenrecht en het handels naamrecht. Er bestaan zowel na tionale, wettelijke regelingen als internationale verdragen met be trekking tot de bescherming van industriële eigendom. Afhankelijk van het in een land bestaande rechtsstelsel, verkrijgt diegene het recht op een merk, die het merk óf het eerst gebruikt, óf het als eerste laat inschrijven in de daarvoor bestemde, openbare registers. Is het eerste het geval dan moet inschrijving in het register volgen, wil men het verworven recht voor honderd procent kunnen uitoefenen. In het laatste geval moet de in schrijving binnen een bepaalde periode gevolgd worden door het gebruik, omdat anders derden de nietigverklaring van het merk kunnen eisen. In sommige landen blijft het ingeschreven merk onaantastbaar, ook als het niet gebruikt wordt, maar dat moet wel als een uitzondering be schouwd worden. In verschillen de landen toetst het registratie bureau, of de merken die ter in schrijving worden aangeboden, al in het register voorkomen, of lijken op namen van reeds inge schreven merken. In andere lan den toetsen de registratiebu reaus niet, zodat de merkhouder er extra attent op moet zijn, of er een nieuw merk wordt inge schreven, dat met zijn eigen merk botst. Veel merkhouders plaatsen bij hun merk „wettig gedeponeerd", „gedeponeerd merk", of het symbool Men geeft zo te kennen dat het merk is inge schreven in het merkenregister en op grond van de plaatselijke wetgeving bescherming geniet. Bovengenoemde toevoegingen zijn echter uitsluitend kennisge vingen, bedoeld als waar schuwing voor degenen die het merk zouden willen nabootsen. Het is beslist niet zo dat het merk recht ontstaat door bovenge noemde toevoegingen. Eisen Aan wa) voor eisen moet een merk voldoen, wil het rechtsgel dig zijn? Het moet zowel deugde lijk als geoorloofd zijn. Met het begrip deugdelijk 'wordt bedoeld, dat het merk geschikt moet zijn ter onderscheiding van de waren van een onderneming. Daarnaast mag het merk niet bestaan uit al gemeen gangbare woorden en/of afbeeldingen, waarvan het gebruik een ieder vrij moet staan en die zodoende niet als merk gemonopoliseerd kunnen wor den. Zo spreekt het welhaast vanzelf, dat het woord „bier" geen merk kan zijn voor het ge lijknamige produkt. Tevens gel den als niet onderscheidend de zogenaamde beschrijvende mer ken. Dit zijn merken, die iets aan duiden over een bepaalde eigen schap of samenstelling van de waar, zoals kwaliteit, vorm, kleur, gewicht, etcetera. Ook merken die slechts een aanprijzing vor men van de waar of iets over de herkomst ervan zeggen, gelden als niet onderscheidend. In vak kringen worden deze be schrijvende merken doorgaans zwakke merken genoemd. Hoe zwak zo'n merk in de rechtspraak staat, blijkt uit het onderstaande. „De grootste concurrent van het bedrijf, dat Trek-in had gedepo neerd, wilde hetzelfde woord eveneens gaan gebruiken en verzocht de Rechtbank de merk- Enkete van onze oude merken afkomstig uit het archief van onze juridische afdeling. 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 23