!TO®0I
TfTKIjDlj.Kii
0€/ü\Ë>
De problematiek betreffende de
brouwerij aan de Mauritskade te
Amsterdam staat op het ogen
blik sterk in de belangstelling.
In dit verband schetst de re
dactie in onderstaand artikel
een beeld van de brouwerij in
verleden en heden.
Ruim honderd jaar geleden, om precies
te zijn in 1870, werd in Amsterdam aan
de Buitensingel, op een steenworp af
stand van de Weesperpoort, een
brouwerij gesticht. Deze was als eerste
in Nederland ingericht voor het brouwen
van ondergistend bier. Haar naam
Beiersch Bierbrouwerij ,,De Amstel
ontleende zij aan de rivier, waarnaar ook
de hoofdstad is genoemd.
Prenten uit die dagen laten het prille be
gin zien van een nijverheid die
sprongsgewijs zou uitgroeien tot een in
dustrie. Temidden van het groen der uit
gestrekte weiden beijverden zich de
hoeve van de metrobouw en de uitvoe
ring van verkeerscirculatieplannen
geëigende tracés langs de brouwerij aan
de Mauritskade plaats moesten maken
voor een gestroomlijnd wegennet, wist
de brouwerij het komen en gaan en het
intern transport zodanig te regelen dat
met wat goede wil een zo optimaal mo
gelijk functioneren van het bedrijf be
reikt kon worden. Binnen de poorten,
onttrokken aan het oog van de
voorbijganger, vond het gehele bedrijfs-
gebeuren plaats op een terrein van drie
en een halve hectare groot.
In het principe van het bierbrouwen is in
derdelen van de bedrijfsuitoefening be
trekking hebbende bestaande en te ver
wachten overheidsmaatregelen heeft
onze bedrijfsleiding ertoe gebracht zich
af te vragen of het in de toekomst nog
wel mogelijk is om het produktiebedrijf
aan de Mauritskade zinvol te laten
opereren. En dat zeker in de weten
schap, dat wil men over enige jaren nog
technisch uit de voeten kunnen, er thans
op korte termijn investeringen in ma
chines en apparatuur moeten worden
gedaan die in de orde van grootte van
zeker honderd miljoen gulden liggen.
Hierbij wordt slechts uitgegaan van ver-
Verleden:
en heden
brouwers om een bier te maken dat
gretig aftrek vond bij de plaatselijke bur
gerij en spoedig tot inwijde kring als een
produkt van Amsterdam vermaard werd.
De koopmansgeest van de oprichters
stond borg voor een gestage groei,
waartoe de terreinen buiten de wallen
van de stad van het begin af alle moge
lijkheden boden.
Het is opvallend hoe architecten en
bouwheren van de brouwerij later hun
blokkendozenspel gespeeld hebben
zonder ooit de buurt echt geweld aan te
doen. Zelfs toen in het begin van deze
eeuw de stad zijn uitbreidingen buiten
de veste plande en rond de grachten
gordels een cordon van woningen liet
bouwen, bleef de inmiddels tot Amstel
Brouwerij omgedoopte „Beiersche",
ondanks haar massieve bouw toch
breeduit ademen.
Met in de nabijheid het Oosterpark kon
de paardentractie van de brouwerij, die
ten tijde van de Eerste Wereldoorlog
zo'n vijftig paarden en veertig karren
omvatte, best uit de voeten. En voor de
aanvoer van gerst en emballage en het
vervoer van gereed produkt vanaf de
brouwerij bood de Singelgracht alle ge
mak.
Zelfs in de nieuwe tijd, waarin ten be
de loop van ruim een eeuw weinig ver
andering gekomen, maar voor de uit
voering van dit proces hebben techniek
en technologie heel wat hulpmiddelen
bedacht. Eigen aan het vervaardigen
van bier is een produktiegebeuren
waarbij zich nogal wat hinder kan
voordoen. Het werk in de brouwerij is
beslist niet vrij van geuren, die weliswaar
door sommigen wèl, maar door velen niet
als aangenaam worden ervaren. De gehe
le verpakkingslijn met flessen, kratten,
vaten, pallets en containers kan niet
draaien zonder dat er sprake is van lawaai.
En het externe brouwerijverkeer, waarbij
iedere tien minuten een zware vrachtau
to af- of aanrijdt, veroorzaakt, hoe men
het ook bekijkt, toch overlast.
Daarom kijkt onze bedrijfsleiding tegen
allerlei milieumaatregelen aan, welke de
laatste jaren in toenemende mate voor
de brouwerij van betekenis worden, ter
wijl in dit kader uiteraard ook het pas
gedeponeerde bestemmingsplan
Oosterparkbuurt ons met onzekerheid
vervult over de omvang en ingrijpend
heid van onze toekomstproblemen.
Men kan op historische gronden de
brouwerij niet zomaar uit deze buurt
bannen. Daarvoor staan de grondvesten
er te lang. Maar het grote aantal op on-
vangingskosten en wordt geen rekening
gehouden met het bouwen van een
brouwerij naar onze laatste technische
en technologische inzichten en de eisen
tot beperking van overlast.
Steeds meer dient zich echter de vraag
aan of het nog wel passend is om een
bedrijf van een omvang van de brouwe
rij, uit te blijven oefenen in een drukbe
volkte wijk, waarin straks na de recon
structie het accent nog meer op wonen
en recreatie komt te liggen.
De bedrijfsleiding is er zich terdege van
bewust dat als het werken je op een
bepaalde plaats te bezwaarlijk wordt
je niet maar zo ineens de brouwerij en
het daarin werkzame personeel naar el
ders kunt overplaatsen. Daarom werd
eind juni een studie aangekondigd,
waarvoor van veler zijde een inbreng
geleverd zal worden. Deze studie zal
tegen het einde van het kalenderjaar
moeten zijn afgerond. De thans in gang
zijnde studie, alsook de uitkomst daar
van, raakt velen en gaat vanzelfsprekend
de bedrijfsleiding zeer ter harte. Het is
duidelijk dat de uiteindelijke beslissing
een zeer moeilijke zal zijn, aangezien
met vele belangen én van individuele
mensen én van de onderneming als ge
heel rekening gehouden moet worden.
3