!TO®0I TfTKIjDlj.Kii 0€/ü\Ë> De problematiek betreffende de brouwerij aan de Mauritskade te Amsterdam staat op het ogen blik sterk in de belangstelling. In dit verband schetst de re dactie in onderstaand artikel een beeld van de brouwerij in verleden en heden. Ruim honderd jaar geleden, om precies te zijn in 1870, werd in Amsterdam aan de Buitensingel, op een steenworp af stand van de Weesperpoort, een brouwerij gesticht. Deze was als eerste in Nederland ingericht voor het brouwen van ondergistend bier. Haar naam Beiersch Bierbrouwerij ,,De Amstel ontleende zij aan de rivier, waarnaar ook de hoofdstad is genoemd. Prenten uit die dagen laten het prille be gin zien van een nijverheid die sprongsgewijs zou uitgroeien tot een in dustrie. Temidden van het groen der uit gestrekte weiden beijverden zich de hoeve van de metrobouw en de uitvoe ring van verkeerscirculatieplannen geëigende tracés langs de brouwerij aan de Mauritskade plaats moesten maken voor een gestroomlijnd wegennet, wist de brouwerij het komen en gaan en het intern transport zodanig te regelen dat met wat goede wil een zo optimaal mo gelijk functioneren van het bedrijf be reikt kon worden. Binnen de poorten, onttrokken aan het oog van de voorbijganger, vond het gehele bedrijfs- gebeuren plaats op een terrein van drie en een halve hectare groot. In het principe van het bierbrouwen is in derdelen van de bedrijfsuitoefening be trekking hebbende bestaande en te ver wachten overheidsmaatregelen heeft onze bedrijfsleiding ertoe gebracht zich af te vragen of het in de toekomst nog wel mogelijk is om het produktiebedrijf aan de Mauritskade zinvol te laten opereren. En dat zeker in de weten schap, dat wil men over enige jaren nog technisch uit de voeten kunnen, er thans op korte termijn investeringen in ma chines en apparatuur moeten worden gedaan die in de orde van grootte van zeker honderd miljoen gulden liggen. Hierbij wordt slechts uitgegaan van ver- Verleden: en heden brouwers om een bier te maken dat gretig aftrek vond bij de plaatselijke bur gerij en spoedig tot inwijde kring als een produkt van Amsterdam vermaard werd. De koopmansgeest van de oprichters stond borg voor een gestage groei, waartoe de terreinen buiten de wallen van de stad van het begin af alle moge lijkheden boden. Het is opvallend hoe architecten en bouwheren van de brouwerij later hun blokkendozenspel gespeeld hebben zonder ooit de buurt echt geweld aan te doen. Zelfs toen in het begin van deze eeuw de stad zijn uitbreidingen buiten de veste plande en rond de grachten gordels een cordon van woningen liet bouwen, bleef de inmiddels tot Amstel Brouwerij omgedoopte „Beiersche", ondanks haar massieve bouw toch breeduit ademen. Met in de nabijheid het Oosterpark kon de paardentractie van de brouwerij, die ten tijde van de Eerste Wereldoorlog zo'n vijftig paarden en veertig karren omvatte, best uit de voeten. En voor de aanvoer van gerst en emballage en het vervoer van gereed produkt vanaf de brouwerij bood de Singelgracht alle ge mak. Zelfs in de nieuwe tijd, waarin ten be de loop van ruim een eeuw weinig ver andering gekomen, maar voor de uit voering van dit proces hebben techniek en technologie heel wat hulpmiddelen bedacht. Eigen aan het vervaardigen van bier is een produktiegebeuren waarbij zich nogal wat hinder kan voordoen. Het werk in de brouwerij is beslist niet vrij van geuren, die weliswaar door sommigen wèl, maar door velen niet als aangenaam worden ervaren. De gehe le verpakkingslijn met flessen, kratten, vaten, pallets en containers kan niet draaien zonder dat er sprake is van lawaai. En het externe brouwerijverkeer, waarbij iedere tien minuten een zware vrachtau to af- of aanrijdt, veroorzaakt, hoe men het ook bekijkt, toch overlast. Daarom kijkt onze bedrijfsleiding tegen allerlei milieumaatregelen aan, welke de laatste jaren in toenemende mate voor de brouwerij van betekenis worden, ter wijl in dit kader uiteraard ook het pas gedeponeerde bestemmingsplan Oosterparkbuurt ons met onzekerheid vervult over de omvang en ingrijpend heid van onze toekomstproblemen. Men kan op historische gronden de brouwerij niet zomaar uit deze buurt bannen. Daarvoor staan de grondvesten er te lang. Maar het grote aantal op on- vangingskosten en wordt geen rekening gehouden met het bouwen van een brouwerij naar onze laatste technische en technologische inzichten en de eisen tot beperking van overlast. Steeds meer dient zich echter de vraag aan of het nog wel passend is om een bedrijf van een omvang van de brouwe rij, uit te blijven oefenen in een drukbe volkte wijk, waarin straks na de recon structie het accent nog meer op wonen en recreatie komt te liggen. De bedrijfsleiding is er zich terdege van bewust dat als het werken je op een bepaalde plaats te bezwaarlijk wordt je niet maar zo ineens de brouwerij en het daarin werkzame personeel naar el ders kunt overplaatsen. Daarom werd eind juni een studie aangekondigd, waarvoor van veler zijde een inbreng geleverd zal worden. Deze studie zal tegen het einde van het kalenderjaar moeten zijn afgerond. De thans in gang zijnde studie, alsook de uitkomst daar van, raakt velen en gaat vanzelfsprekend de bedrijfsleiding zeer ter harte. Het is duidelijk dat de uiteindelijke beslissing een zeer moeilijke zal zijn, aangezien met vele belangen én van individuele mensen én van de onderneming als ge heel rekening gehouden moet worden. 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 3