DE WERELD KAMPIOENSCHAPPEN WIELRENNEN 1979 HEINEKEN RENNERS VOOR HET EERST IN AMERIKA In de laatste jaren is het fietsen in de Verenigde Staten uitgegroeid tot een rage. Sportfietsen en de echte wed strijdmodellen worden er verkocht als snoepgoed. Het is daarom niet verwon derlijk, dat het wielrennen ook steeds meer toeneemt in de U.S.A. Met dit laatste kreeg de Amstel ploeg te maken toen er een uitnodiging binnenkwam om in de verre staat Colorado mee te doen aan een vijfdaagse wielerwedstrijd in de Rocky Mountains. Arie Hassink, Frits Pi- rard, Ton ter Harmsel en Leo van Vliet moesten het daar opnemen tegen vele Amerikanen, Canadezen en Mexicanen in etappes die op grote hoogte werden verreden (tussen de 1600 en 4500 me ter). Het was wel even wennen aan de ijle lucht, maar toch won Arie Hassink één van de etappes en werd Leo van Vliet tweede. Het feit dat de speaker de ge lukwensen voorlas van president Jimmy Carter, evenals die van zijn voorganger Gerald Ford, maakt duidelijk dat wiel rennen tot in de meest onverwachte kringen doordringt. Heineken is een merk dat meer bekend heid geniet in de U.S.A. dan Amstel. Dat is de reden waarom tijdelijk het rood/witte tricot verwisseld werd voor het groen/witte. In 1979 zullen de wereldkam pioenschappen wielrennen plaatsvinden in Nederland. De Koninklijke Nederlandsche Wiel- ren Unie heeft het recht verworven dit evenement te organiseren, maar zocht een instantie, die de gehele organisatie voor haar re kening zou willen nemen. Het is de KNWU niet mogelijk, gezien de vele normale werkzaamheden, voldoende mankracht en andere faciliteiten te leveren voor het op poten zetten van een dermate groot en bijzonder wielerevene- ment. Nadat een drietal gegadig den zich had gemeld, waaronder Heineken, heeft de KNWU ons concern uitgekozen om dit inter nationale visitekaartje tot in de perfectie te verzorgen. Heineken betaalt een vergoeding aan de KNWU en verkrijgt daar voor het recht op alle inkomsten die uit deze kampioenschappen voortvloeien, zoals bijvoorbeeld de entreegelden. Verder heeft men natuurlijk ook de verplichting de kosten te dragen. Deze zullen uiteraard niet gering zijn. Interes sant is de publiciteit die aan dit gebeuren verbonden zal zijn, nog los van de uitdaging om van de organisatie iets goeds te maken. Dat de KNWU Heineken heeft ge kozen beschouwen wij als een compliment, dat natuurlijk wel de verplichting om de organisatie „op wieletjes" te laten lopen met zich mee brengt. Wij zijn al be gonnen met de voorbereidingen, waarbij de keuze van het wegpar- cours en de baan natuurlijk het eerst alle aandacht eist. Herman Krott, de ploegleider van onze Amstel wielerploeg en M. Eyck van de stafdienst public relations zijn, gezien hun langjarige ervaring met de Amstel Gold Race, aange wezen om de wereldkampioen schappen wielrennen 1979 van de grond te krijgen en tot een succes te maken. Dat zij in de toekomst op de steun van vele Heineken-me- dewerkers, onder wie zeker niet in de laatste plaats van een grote ploeg van Reclame Service kun nen rekenen, zal iedereen duide lijk zijn.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 13