Het centraal magazijn in Zoeterwoude Dienstverlening ZOETERWOUDE GRIJPVOORRAAD MILJOENEN STUKS Na de destijds minder riante behuizing in de catacomben onder de voormalige mouterij in Rotterdam en het tijdelijke onderkomen in een gedeelte van perron vol aldaar, werd het centraal magazijn bij de inbedrijfstelling van de brouwerij te Zoeterwoude ondergebracht in een splinternieuwe, grote ruimte aan de noordzijde van het bottelarijcomplex. Het eigenlijke magazijn heeft, inclusief het kantoor en enkele dienstruimten, een oppervlakte van 1425 vierkante me ter. Voor de opslag van bulkvoorraden zijn twee tijdelijke hulpmagazijnen in gebruik. De opslag, en uitgifte van technische ar tikelen vofmden in de eerste twee jaar de hoofdtaak van het centraal magazijn, woraen opgeslagen. De eerste fase, die in januari 1976 werd afgesloten, omvatte het uitbesteden van de opslag en distributie van de qua vo lume grootste bulkgoederengroep, de viltjes. Deze werd in Den Bosch onder gebracht bij Vermeer B.V., een trans portonderneming die reeds jaren voor Heineken werkzaam is en die sinds enige tijd over een flinke opslagruimte, niet ver van ons nieuwe kantoor aldaar, be schikt. In oktober 1976 volgde de afsluiting van de tweede fase, het eveneens bij Ver meer in Den Bosch onderbrengen van de totale bulkvoorraad glazen (Heine ken, Amstel en frisdranken). Intussen was ook een begin gemaakt met het scheppen van plaatsruimte in het centraal magazijn te Zoeterwoude om daar de totaalvoorraad van de ove rige reclameartikelen te kunnen op slaan. De derde fase, het overbrengen van de voorraden van de gedecentrali seerde magazijnen naar Zoeterwoude, speelde zich in april en mei jongstleden af. In de eerste week van juni was alles ,,in rekken en schappen". In het kader van de vanzelfsprekende goede service aan de klant werd beslo ten het vervoer van de reclamegoederen naar de afnemers te laten uitvoeren door centrale bodediensten. De bestellingen van afnemers komen binnen bij de orderafdelingen. Daar wordt een magazijnverstrekkingsbon in gevuld, die voor verdere verwerking naar het centraal magazijn in Zoeterwoude gaat. De verstrekking van viltjes gebeurt vol gens een vastgesteld schema. Maande lijks ontvangen de afnemers, dat zijn de agentschappen en drankengroothan dels, hun gratis toewijzing, een hoeveelheid die zij op hun beurt onder hun klanten verdelen. Ten dienste van onze commerciële functionarissen horeca is in alle ver koopkantoren een zogeheten grijpma- gazijn ingericht, waaruit voor speciale gevallen een bepaald artikel a la minute kan worden betrokken. Verder bevindt zich ten behoeve van de afgifte van de door het eigen personeel bestelde reclameartikelen in iedere ves tiging een magazijntje met een voorraad van uitsluitend de voor de eigen mede werkers beschikbare artikelen. meest gevraagde artikelen om een mil joenenomzet (in aantallen) gaat. Aan viltjes worden jaarlijks ruim 2500 pallet eenheden verstuurd. Eén pallet betekent 61.200 viltjes. Glazen vormen een gewild artikel. De omzet van het type 'Kleintje Heineken' ligt rond een miljoen stuks per jaar. Het zelfde geldt voor het Heineken tulpglas. Voor de Amstel glazen in de genoemde typen zijn de jaarcijfers respectievelijk 300.000 en 275.000. Ook onze T-shirts zijn populair. Op jaar basis gaan er van beide biermerken sa men 275.000 stuks om, tegenover een meer bescheiden hoeveelheid van 40.000 barbecuevoorschoten. Speel kaarten behoren ook tot de toppers: jaarlijks gaan er (Heineken Amstel) 350.000 spellen de deur uit. .Enkele cijfers illustreren dat het bij de De gevel van het centraal magazijn, dat bijna zestig meter lang en vierentwintig meter breed is. De opslag van de bulkgoederen (bierviltjes en glazen) is ondergebracht bij de firma Vermeer in Den Bosch, 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 9