Locatiebord
Bemanning
De heer P. van der Linden bij de stelling met
de 'grote stukken
geslagen) artikelen een „huisnummer",
zodat ze zeer snel terug te vinden zijn.
Wanneer nieuwe voorraden binnenko
men, worden de artikelen op de lege
palletplaatsen (vrije locaties genoemd),
die op het bord in één oogopslag te zien
zijn, neergezet. De artikelen staan per
pallet op een locatie. De pallet, die het
eerst is geplaatst, wordt ook het eerst
gebruikt voor het afleveren van de goe
deren (het „first in, first out" principe).
De reciameartikelen worden verzameld
uit de werkvoorraad, die aangevuld
wordt vanuit het locatiesysteem.
Behalve over enkele handtrucks be
schikt het magazijnpersoneel over twee
elektrische reachtrucks met pantograaf.
Dit zijn vorkheftrucks, waarvan de lepels
door middel van een schaarvormige
constructie desgewenst kunnen worden
„verlengd". Deze trucks, die een ge
wicht van anderhalve ton naar vier hoog
kunnen tillen, zijn speciaal ontworpen
voor het werken tussen palletstellingen
met smalle gangpaden.
De reachtruck, die gestationeerd isjn een van
de tijdelijke hulpmagazijnenwordt bediend
door de heer J. de Haas. Duidelijk is hier de
werking van de pantograaf (schaarvormige
constructie) te zien.
mechanische werkplaats gerepareerd
en vervolgens naar het centraal maga
zijn gebracht.
Belangrijk in het magazijngebeuren is
het zogenaamde locatiebord, waarop
alle palletplaatsen aangegeven staan.
Aan de hand van de kleur van de in het
bord gestoken, genummerde kaartjes,
kan direct gezien worden welke pallet
plaatsen bezet en welke leeg zijn. Door
dit systeem hebben alle (per pallet op-
voor een snelle en correcte uitvoering
van de orders en voor een goed beheer
over de aan hun zorgen toevertrouwde
goederen.
De verantwoordelijkheid voor het in
voorraad zijn van een bepaalde hoe
veelheid van bepaalde artikelen ligt el
ders. Dit „vraagstuk" wordt door de ar
tikelenmanager in overleg met de afde
ling inkoop opgelost. Hij is verantwoor
delijk voor het wel of niet in voorraad
nemen van de artikelen. Het zal duidelijk
zijn dat de beslissing ten aanzien van het
in voorraad nemen van bijvoorbeeld vi
tale onderdelen die in de praktijk zelden
of nooit vervangen behoeven te worden,
niet altijd even gemakkelijk is.
De binnengekomen apparatuur (hier een re
gel klep) wordt gecontroleerd door de heer F.
F. Camerling.
Aan kapitaal ligt er in het centraal ma
gazijn voor enkele miljoenen guldens
opgeslagen. De verhouding van de
waarde van de totaalvoorraad reclame
goederen ten opzichte van die van de
technische artikelen is ongeveer fif
ty/fifty. De technische kant heeft de
grootste verscheidenheid aan artikelen.
Zesduizend soorten, die in hoeveelhe
den kunnen variëren van 1 tot 3700 en in
grootte van ringetjes met een diameter
van 1 centimeter tot motoren met een
gewicht van 300 kilogram. Het personeel
werkt in drie ploegen. Behalve in de
weekeinden is het magazijn dag en
nacht bezet. De bemanning, die onder
leiding staat van de heer C. A. Ciere-
mans, telt twaalf koppen. Zij staan borg
Het locatiebord met bijbehorende kaartenbak
en stempelapparaat. De heer W. Michel licht
uit het systeem een wit kaartje, dat aangeeft
dat deze palletplaats bezet is. De op de foto
donker getinte plekken geven de zogenoem
de vrije locaties aan.
11