Locatiebord Bemanning De heer P. van der Linden bij de stelling met de 'grote stukken geslagen) artikelen een „huisnummer", zodat ze zeer snel terug te vinden zijn. Wanneer nieuwe voorraden binnenko men, worden de artikelen op de lege palletplaatsen (vrije locaties genoemd), die op het bord in één oogopslag te zien zijn, neergezet. De artikelen staan per pallet op een locatie. De pallet, die het eerst is geplaatst, wordt ook het eerst gebruikt voor het afleveren van de goe deren (het „first in, first out" principe). De reciameartikelen worden verzameld uit de werkvoorraad, die aangevuld wordt vanuit het locatiesysteem. Behalve over enkele handtrucks be schikt het magazijnpersoneel over twee elektrische reachtrucks met pantograaf. Dit zijn vorkheftrucks, waarvan de lepels door middel van een schaarvormige constructie desgewenst kunnen worden „verlengd". Deze trucks, die een ge wicht van anderhalve ton naar vier hoog kunnen tillen, zijn speciaal ontworpen voor het werken tussen palletstellingen met smalle gangpaden. De reachtruck, die gestationeerd isjn een van de tijdelijke hulpmagazijnenwordt bediend door de heer J. de Haas. Duidelijk is hier de werking van de pantograaf (schaarvormige constructie) te zien. mechanische werkplaats gerepareerd en vervolgens naar het centraal maga zijn gebracht. Belangrijk in het magazijngebeuren is het zogenaamde locatiebord, waarop alle palletplaatsen aangegeven staan. Aan de hand van de kleur van de in het bord gestoken, genummerde kaartjes, kan direct gezien worden welke pallet plaatsen bezet en welke leeg zijn. Door dit systeem hebben alle (per pallet op- voor een snelle en correcte uitvoering van de orders en voor een goed beheer over de aan hun zorgen toevertrouwde goederen. De verantwoordelijkheid voor het in voorraad zijn van een bepaalde hoe veelheid van bepaalde artikelen ligt el ders. Dit „vraagstuk" wordt door de ar tikelenmanager in overleg met de afde ling inkoop opgelost. Hij is verantwoor delijk voor het wel of niet in voorraad nemen van de artikelen. Het zal duidelijk zijn dat de beslissing ten aanzien van het in voorraad nemen van bijvoorbeeld vi tale onderdelen die in de praktijk zelden of nooit vervangen behoeven te worden, niet altijd even gemakkelijk is. De binnengekomen apparatuur (hier een re gel klep) wordt gecontroleerd door de heer F. F. Camerling. Aan kapitaal ligt er in het centraal ma gazijn voor enkele miljoenen guldens opgeslagen. De verhouding van de waarde van de totaalvoorraad reclame goederen ten opzichte van die van de technische artikelen is ongeveer fif ty/fifty. De technische kant heeft de grootste verscheidenheid aan artikelen. Zesduizend soorten, die in hoeveelhe den kunnen variëren van 1 tot 3700 en in grootte van ringetjes met een diameter van 1 centimeter tot motoren met een gewicht van 300 kilogram. Het personeel werkt in drie ploegen. Behalve in de weekeinden is het magazijn dag en nacht bezet. De bemanning, die onder leiding staat van de heer C. A. Ciere- mans, telt twaalf koppen. Zij staan borg Het locatiebord met bijbehorende kaartenbak en stempelapparaat. De heer W. Michel licht uit het systeem een wit kaartje, dat aangeeft dat deze palletplaats bezet is. De op de foto donker getinte plekken geven de zogenoem de vrije locaties aan. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 11