Den Bosch: Nieuwe containeriaadput zodat geen kruip-door meer behoeft te worden ge pleegd". Voorts is een mo dern systeem van etiketteren ingevoerd, waarbij rugetiket tering bijvoorbeeld mogelijk is. Ook is in deze colonne het transport van de flessen di rect na het etiketteren zoda nig verzorgd dat, via een be sturing en een daaraan ge koppelde snelheidsregeling, de flessen elkaar niet raken zodat geen beschadiging van de etiketten optreedt. Een andere vernieuwing betreft de transportbanen voor de lege dozen, die intern ontwikkeld en beproefd werden en die in middels definitief ingevoerd zijn. Tijdens de ombouw is, om het onderhoud te verge makkelijken, de toepassing van roestvaststaai nog verder doorgevoerd. De centraal in de colonne opgestelde cabi- ne-voor-de-besturingsappa- ratuur werd met ongeveer zestig procent uitgebreid. In ongeveer dezelfde periode zijn aan het eind van de lijn de faciliteiten voor de container belading aanmerkelijk verbe terd (zie de kolom hiernaast), zodat de kwaliteit ook op dit gebied alle aandacht heeft gekregen. De gehele operatie werd onder leiding van de projectmensen van het Bos sche bedrijf uitgevoerd, in nauw overleg met de produk- tieafdeling. Mede daardoor kwam een zodanige opstel ling van de machines tot stand, dat de bedienings mensen zich moeiteloos met de nieuwe situatie vertrouwd konden maken. Na een week draaide de gehele lijn weer op rendement. Het gedeelte van de colonne, waar de flessen op vulhoogte gecon troleerd en vandaar naar de Inpakkers gevoerd worden. Geheel rechts een deel van de besturingscabine. Overzicht van de nieuwe inpakstraat met op de voorgrond de dozen- flappenopeners. Op 10 april j.l. werd met enig feestelijk vertoon de nieuwe containeriaadput op het terrein van onze Bossche brouwerij in gebruik genomen. Voor deze vestiging, die in 1976 een van de grootste contai- nerverlaadplaatsen van Nederland was, is de nieuwe laadput een mooie aanwinst. Het is een vaste opstelling in de vorm van een perron, waar aan drie containers gelijktijdig beladen kunnen worden. Belangrijke voordelen ten opzichte van de werkwijze tot nu toe, waarbij van twee verrijdbare laadbruggen gebruik ge maakt werd, zijn: betere werkomstandigheden voor de hef truckchauffeurs, kortere laadtijden en minder slijtage van de vorkheftrucks. Bovendien opent deze gelijkvloerse belading perspectieven voor de aanschaf van milieuvriendelijke, elektrisch aange dreven heftrucks. Behalve een aantal Heineken functionarissen was bij de in- bedrijfstelling onder andere ook aanwezig de heer G. van de Heiden, wiens firma een belangrijk gedeelte van het contai nertransport verzorgt. Foto 1 toont de oude wijze van beladen, via een van de twee mobiele laadbruggen. Op foto 2 ziet u een gedeelte van de nieuwe laadput, waarbij de heftruck na het „afleveren" van een pallet terugrijdt uit de container. ne 6.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 9