Den Bosch:
Nieuwe containeriaadput
zodat geen kruip-door meer
behoeft te worden ge
pleegd". Voorts is een mo
dern systeem van etiketteren
ingevoerd, waarbij rugetiket
tering bijvoorbeeld mogelijk
is. Ook is in deze colonne het
transport van de flessen di
rect na het etiketteren zoda
nig verzorgd dat, via een be
sturing en een daaraan ge
koppelde snelheidsregeling,
de flessen elkaar niet raken
zodat geen beschadiging van
de etiketten optreedt. Een
andere vernieuwing betreft de
transportbanen voor de lege
dozen, die intern ontwikkeld
en beproefd werden en die in
middels definitief ingevoerd
zijn. Tijdens de ombouw is,
om het onderhoud te verge
makkelijken, de toepassing
van roestvaststaai nog verder
doorgevoerd. De centraal in
de colonne opgestelde cabi-
ne-voor-de-besturingsappa-
ratuur werd met ongeveer
zestig procent uitgebreid. In
ongeveer dezelfde periode
zijn aan het eind van de lijn de
faciliteiten voor de container
belading aanmerkelijk verbe
terd (zie de kolom hiernaast),
zodat de kwaliteit ook op dit
gebied alle aandacht heeft
gekregen. De gehele operatie
werd onder leiding van de
projectmensen van het Bos
sche bedrijf uitgevoerd, in
nauw overleg met de produk-
tieafdeling. Mede daardoor
kwam een zodanige opstel
ling van de machines tot
stand, dat de bedienings
mensen zich moeiteloos met
de nieuwe situatie vertrouwd
konden maken. Na een week
draaide de gehele lijn weer op
rendement.
Het gedeelte van de colonne, waar de flessen op vulhoogte gecon
troleerd en vandaar naar de Inpakkers gevoerd worden. Geheel rechts
een deel van de besturingscabine.
Overzicht van de nieuwe inpakstraat met op de voorgrond de dozen-
flappenopeners.
Op 10 april j.l. werd met enig feestelijk vertoon de nieuwe
containeriaadput op het terrein van onze Bossche brouwerij
in gebruik genomen.
Voor deze vestiging, die in 1976 een van de grootste contai-
nerverlaadplaatsen van Nederland was, is de nieuwe laadput
een mooie aanwinst.
Het is een vaste opstelling in de vorm van een perron, waar
aan drie containers gelijktijdig beladen kunnen worden.
Belangrijke voordelen ten opzichte van de werkwijze tot nu
toe, waarbij van twee verrijdbare laadbruggen gebruik ge
maakt werd, zijn: betere werkomstandigheden voor de hef
truckchauffeurs, kortere laadtijden en minder slijtage van de
vorkheftrucks.
Bovendien opent deze gelijkvloerse belading perspectieven
voor de aanschaf van milieuvriendelijke, elektrisch aange
dreven heftrucks.
Behalve een aantal Heineken functionarissen was bij de in-
bedrijfstelling onder andere ook aanwezig de heer G. van de
Heiden, wiens firma een belangrijk gedeelte van het contai
nertransport verzorgt.
Foto 1 toont de oude wijze van beladen, via een van de twee
mobiele laadbruggen.
Op foto 2 ziet u een gedeelte van de nieuwe laadput, waarbij
de heftruck na het „afleveren" van een pallet terugrijdt uit de
container.
ne 6.