ZOETERWOUDE EN ZIJN
BEELDEN VAN VROUWEN
Een vlucht spreeuwen passeert de Van Zwietenplas.
Een koppel bergeenden boven het kantoor.
broedkast geplaatst in de hoop dat ook
hij op het Heineken terrein een nest zal
gaan bouwen. De torenvalk rust uit in de
Barremolen, op zolder. We vonden daar
braakballen. De valk spuugt namelijk de
onverteerbare resten van zijn prooi uit in
de vorm van een bal (haren, botjes en
schedels). Zo zien we wat de valken
eten.
We zagen dat de knobbelzwanen naar
een nest aan 't zoeken waren. Het zijn
heel strikte nestverdedigers en wie te
dicht in de buurt komt, kan een flinke
klap met de vleugels krijgen. Ze vallen
zelfs roeiboten met passagiers aan als ze
dat nodig achten.
In de hooiberg tegenover het ontvangst
gebouw ontdekten we nog een nest van
een wilde eend. Zoals te begrijpen is,
kon er, om het nest niet te verstoren, niet
gefotografeerd worden. Als laatste ma
ken we nog even melding van enkele
zeldzaamheden die ons terrein een be
zoekje waardig keurden. Het waren de
pijlstaart en de bergeend. De pijlstaart is
een eend met een lange staart, die
's winters naar Nederland komt maar die
in het noorden broedt, soms wel een
paar duizend kilometer van hier. De
bergeend (niet echt zeldzaam) is een
grote bontgekleurde eend die in de dui
nen in konijneholen broedt. De ronde
langs de 78 hectare land, die vrij regel
matig door enkele Zoeterwoudse mede
werkers wordt gelopen, geeft heel wat te
zien. Het is te hopen dat de vogels nog
vele lentes, zomers en winters onze ga
sten zullen blijven.
Alle foto's zijn (met uitzondering van die
met de lammetjes) gemaakt op klein-
beeld, met een 300 mm lens, door de
heer R van Rijn, op ons terrein in Zoe-
terwoude.
Red.
Een beeld van een vrouw.
Onze brouwerij in Zoeter-
woude heeft er twee. Als
trouwe wachteressen staan
zij al meer dan een jaar ter
weerszijden van het hek aan
het begin van de toegangs
weg naar het ontvangstge
bouw en het recreatieterrein.
Menigeen, vooral de buiten
staander, heeft zich al afge
vraagd, wie deze „Griekse
godinnen" zijn, wat zij voor
stellen, waar zij vandaan ko
men en waarom zij daar
staan.
Om met het laatste te begin
nen, de beelden van de vrou
wen staan er ter versiering
Links van het hek, als men aankomt, staat
symbool van de gezondheid.
Redactie
Rechts, nog een beeld van een vrouw; met
aambeeld en vaas het zinnebeeld van de ar
beid.
als trouwe wachteressen
(uitsluitend te vertalen als
verfraaiing). Afkomstig uit
ons museumbezit en daaruit
welwillend afgestaan (tijde
lijk!) door onze grote collec
tioneur van historische goe
deren en voorwerpen, Marcel
Ch. J. Eyck, gaan hun her
komst en leeftijd terug naar
het Vlaamse land van een
eeuw geleden, en wel in het
bijzonder naar Wijnegem,
waar de oprichter van de
toenmalige alcoholfabriek al
daar, Leon Michel, in 1875 de
beelden op ongeveer zes
meter hoogte tegen respec
tievelijk de gevel van het
eestgebouw en boven de in
gang van het oude siloge
bouw liet plaatsen. Als ver
siering! (Vele jaren later werd
de alcoholfabriek door ons
concern overgenomen en
aangepast voor de fabricage
van mout).
Namen hebben onze beelden
van vrouwen niet. Het ene
met het aambeeld, is het zin
nebeeld van de arbeid. Aan
de andere kant staat, met een
zakje kruiden en het escu
laapteken, het symbool van
de gezondheid.
Nu we de leeftijd van de da
mes verklapt hebben, kan het
gewicht er ook nog wel bij:
450 kg (gietijzer) elk! Bij aan
komst in Nederland bleken de
beelden danig door roest te
zijn aangetast. Na een flinke
schoonmaakbeurt onder
gaan te hebben en in keurig
grijs geplastificeerd te zijn,
kunnen de dames er weer
een eeuw tegen.
Het-enige probleem dat blijft
is, dat wij niet weten hoe zij
heten. Wie bedenkt een toe
passelijke naam voor onze
beelden van vrouwen?