Belading, In Den Bosch, van schuifwandwagens (Hbis).
Op de lengteas van deze wagens werd een verhoogde af
scheiding gemaakt, zodat de pallets door de vorkheftruck
goed gezet konden worden en er geen ruimte meer tussen
lading en zijwanden zat. Bovendien werden deze wagens
voorzien van vaste hoge kopschotten.
Het lossen en opnieuw laden van zo'n wagen (volle flessen
heen, lege flessen terug, in totaal zo'n 40 ton) vergde ongeveer
drie kwartier tijd.
Hoewel deze wagens eigendom bleven van NS, werden ze toch
vernummerd tot particulier materieel (582100-582103 P).
Ondanks de goede ervaringen, waren er toch nog klachten
over beschadiging van de wagens met lege flessen. Het bleek,
dat in de vervoersregeling sprake was van „ledige wagen";
toen dit veranderd werd in „wagen ledige flessen", kwamen er
geen klachten meer, zodat aangenomen moet worden, dat de
rangeerdienst beter geïnstrueerd was door de nieuwe om
schrijving.
Het bleef helaas bij een ontwerp, want om economische rede
nen (lees: „als gevolg van een nogal forse tariefsverhoging va
NS-zijde") werd intussen dit railvervoer opnieuw overgehevel
naar de autosnelweg, zodat er geen schuifwandwagens in d
Heineken kleuren op de rails zijn verschenen,
een serie UlC-koelwagens in de bovenomschreven Heineke
met het opschrift „Heineken Bier" op de verschillende Eurc
pese (model)spoorwegen, zij het, dat deze wagens nogal be
scheiden van afmetingen zijn.
Heineken bestelde in 1968 bij een modelspoorwegfabrikan
een serie UlC-koelwagens in de bovenomschreven Heineke
kleuren. Bij de concurrerende modelspoorwegfabrikanten, di<
er niet van op de hoogte waren, dat deze wagentjes in ons lam
als relatiegeschenk moesten dienen, bleef de plotseling grot<
produktie van Heineken bierwagens niet onopgemerkt.
Daarna bracht toen vrijwel elk „zichzelf respecterend" merl
een UlC-koelwagen met het opschrift Heineken Bier uit.
Hbis schuifwandwagens
Door de steeds toenemende verkeerscongesties op onze we
gen, waarbij de langere rijtijden de vrachtkosten nogal fors
deden oplopen en de beschikbare tijd voor het laden en lossen
van de vrachtauto's eveneens in het gedrang kwam, vond
vanaf juli 1967 (eveneens bij wijze van proef) het vervoer van
flessebier tussen Den Bosch en het filiaal te Groningen plaats
in NS-schuifwandwagens van het type Hbis.
Omdat deze wagens voor dit speciale vervoer beter voldeden
dan de rongenwagens, werden al kort daarop 26 van deze
schuifwandwagens voor het biervervoer naar de verschillende
filialen aangewezen.
Door de reclame-afdeling van de brouwerij werd later een
kleurig jasje voor deze „bierwagens" ontworpen: kop- en zij
wanden wit met aan beide zijden in rood „Heineken Bier",
geflankeerd door het brouwerij-embleem. Het dak, de boven
zijde der kopwanden en de onderzijde der zijwanden donker
groen.
Onder het toeziend oog van de toenmalige directeur van Heineken's
Bierhandel Groningen, de heer J. Luit, werd de eerste bierexpres ge
lost.
Overzicht vanaf het dak van het silogebouw van een gedeelte van
het brouwerijcomplex in Den Bosch, maart 1974. Vóór de garage drie
geladen rongenwagens.