Belading, In Den Bosch, van schuifwandwagens (Hbis). Op de lengteas van deze wagens werd een verhoogde af scheiding gemaakt, zodat de pallets door de vorkheftruck goed gezet konden worden en er geen ruimte meer tussen lading en zijwanden zat. Bovendien werden deze wagens voorzien van vaste hoge kopschotten. Het lossen en opnieuw laden van zo'n wagen (volle flessen heen, lege flessen terug, in totaal zo'n 40 ton) vergde ongeveer drie kwartier tijd. Hoewel deze wagens eigendom bleven van NS, werden ze toch vernummerd tot particulier materieel (582100-582103 P). Ondanks de goede ervaringen, waren er toch nog klachten over beschadiging van de wagens met lege flessen. Het bleek, dat in de vervoersregeling sprake was van „ledige wagen"; toen dit veranderd werd in „wagen ledige flessen", kwamen er geen klachten meer, zodat aangenomen moet worden, dat de rangeerdienst beter geïnstrueerd was door de nieuwe om schrijving. Het bleef helaas bij een ontwerp, want om economische rede nen (lees: „als gevolg van een nogal forse tariefsverhoging va NS-zijde") werd intussen dit railvervoer opnieuw overgehevel naar de autosnelweg, zodat er geen schuifwandwagens in d Heineken kleuren op de rails zijn verschenen, een serie UlC-koelwagens in de bovenomschreven Heineke met het opschrift „Heineken Bier" op de verschillende Eurc pese (model)spoorwegen, zij het, dat deze wagens nogal be scheiden van afmetingen zijn. Heineken bestelde in 1968 bij een modelspoorwegfabrikan een serie UlC-koelwagens in de bovenomschreven Heineke kleuren. Bij de concurrerende modelspoorwegfabrikanten, di< er niet van op de hoogte waren, dat deze wagentjes in ons lam als relatiegeschenk moesten dienen, bleef de plotseling grot< produktie van Heineken bierwagens niet onopgemerkt. Daarna bracht toen vrijwel elk „zichzelf respecterend" merl een UlC-koelwagen met het opschrift Heineken Bier uit. Hbis schuifwandwagens Door de steeds toenemende verkeerscongesties op onze we gen, waarbij de langere rijtijden de vrachtkosten nogal fors deden oplopen en de beschikbare tijd voor het laden en lossen van de vrachtauto's eveneens in het gedrang kwam, vond vanaf juli 1967 (eveneens bij wijze van proef) het vervoer van flessebier tussen Den Bosch en het filiaal te Groningen plaats in NS-schuifwandwagens van het type Hbis. Omdat deze wagens voor dit speciale vervoer beter voldeden dan de rongenwagens, werden al kort daarop 26 van deze schuifwandwagens voor het biervervoer naar de verschillende filialen aangewezen. Door de reclame-afdeling van de brouwerij werd later een kleurig jasje voor deze „bierwagens" ontworpen: kop- en zij wanden wit met aan beide zijden in rood „Heineken Bier", geflankeerd door het brouwerij-embleem. Het dak, de boven zijde der kopwanden en de onderzijde der zijwanden donker groen. Onder het toeziend oog van de toenmalige directeur van Heineken's Bierhandel Groningen, de heer J. Luit, werd de eerste bierexpres ge lost. Overzicht vanaf het dak van het silogebouw van een gedeelte van het brouwerijcomplex in Den Bosch, maart 1974. Vóór de garage drie geladen rongenwagens.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 14