Goederenwagen (K.k. privilierte Ersten Eisenbahn Gesellschaft) waarmee vermoedelijk het allereerste biervervoer over de rails plaatsvond (1829). Schilling zou hebben gekost, maar dat dit geheel voor rekening van de Oosten rijkse staat kwam. Na de 28 dagen durende oorlog tussen Oostenrijk en Pruisen (de oorzaak was een twist over de hertogdommen Slees- wijk en Holstein), waarbij het Oosten rijkse superioriteitsgevoel, mede door de verloren slag bij Königgratz, een ge duchte knauw had gekregen, zocht Fürst Metternich toenadering tot Frank rijk. Om alvast de gunst van het Franse volk te winnen, met de kans dat daarna de onderhandelingen tussen de beide landen soepel zouden verlopen, pakte de Oostenrijkse regering de zaken meteen groots aan en stelde de 167.000 goudfranken beschikbaar voor de Oos tenrijkse deelname aan de Parijse we reldtentoonstelling. Naast Johann Strauss met zijn An der schonen blauen Donau, werd ook het toen al bekende Dreher-bier naar Parijs gezonden, om de Oostenrijkse politiek te ondersteunen. Het biervervoer in ons eigen land In ons eigen land geschiedde het bier transport voornamelijk te water. Vaak werd het in de brouwerijen met grote Gebruikte afkortingen: D bagagewagen GCB Grand Central Beige; deze Bel gische maatschappij exploi teerde de spoorwegen Antwer pen - Moerdijk (- Rotterdam) en Aken - Maastricht - Hasselt. Hbis UlC-aanduiding voor schuif wandwagen HSM Hollandsche (IJzeren) Spoor weg Maatschappij NCS Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij NRS Nederlandsche Rhijn Spoor wegmaatschappij NBDS Necrd-Brabandsch Duitsche Spoorwegmaatschappij (Box tel) O&K Orenstein und Koppel P achter het wagennummer geeft aan, dat deze wagen tot het particulier materieel behoort. SL WO NS-aanduiding voor rongenwa gen UIC Union Internationale de Chemin de ter SS Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen zorg bereide bier op de scheepsdekken aan de felle zon blootgesteld. Deze felle zon was echter ook menigmaal de oor zaak van de dorst van de opvarenden, De tekeningen zijn alle van de hand van de heer Van Reeuwijk Vergane glorie; bierwagens, destijds in gebruik op de Hofpleinlijn. wachtend op de sloperRodenrijs 1960. De wagen met de remkast stamt uit het jaar 1879. De voorste van de drie wagens op de andere foto werd in 1923 in dienst gesteld. vanaf 1881 ernstige concurrentie kreeg van een vrijwel parallel langs de spoorlijn lopende paardetram (in 1896-1898 zelfs verbouwd tot elektrische tram), kwam op 31 oktober 1922 een eind aan de exploi tatie van de oudste Duitse spoorweg. Overigens moeten we aannemen, dat het allereerste biervervoer over de rails reeds in 1829 (vermoedelijk zelfs eerder) plaats vond op de Schienenstrasse van de K.k. privilierte Ersten Eisenbahn-Ge- sellschaft (K.k.: Kaiserliche königliche). Op deze met paardetractie geëxploi teerde smalspoorweg (1,106 m), voor namelijk aangelegd voor het zoutvervoer tussen Donau en Moldau, vond vanaf 2 april 1829 geregeld goederenvervoer plaats op het baanvak tussen Budweis, in het tegenwoordige Tsjechoslowakije, en het nu verstilde Oostenrijkse grens dorp Leopoldschlag. Nu was het destijds in Leopoldschlag geen geheim, dat in Budweis een voor treffelijk bier werd gebrouwen, zodat menig fust K.k. priviliert derwaarts werd vervoerd. De arbeiders, die bij de aanleg van deze spoorweg werkzaam waren (hun aantal varieerde van circa 500 tot soms wel 4.000 man), kregen ieder naast hun rantsoen brood, ook zwey Mass Bier taglich verzehrt (2x1,4 liter). Nadat deze smalspoorweg verlengd was tot Linz (1 augustus 1832) en Gmünden (1 mei 1836), werden, na een mislukte proef met ossen als trekkracht, in 1855 de eerste stoomlocomotieven in dienst gesteld op het traject Gmünden-Linz. Ter gelegenheid van de Parijse Wereld tentoonstelling in 1867, werd voor reke ning van de Oostenrijkse bierbrouwerij Dreher in de werkplaats Simmering van de Staatseisenbahn-Gesellschaft STEG, een twaalftal gesloten goederenwagens omgebouwd voor het vervoer van bier. Deze twaalf, met ijs gekoelde, bierwa gens liepen gedurende de tentoonstel ling (en nog vele jaren daarna) in een regelmatige omloop tussen Wenen en Parijs, waar het aldus vervoerde bier, na vijf dagen onderweg geweest te zijn, met een temperatuur van plus vijf graden C aankwam. Er waren destijds hardnekkige geruch ten, dat het veranderen van deze geslo ten goederenwagens tot bierwagens de te Schwechat gevestigde brouwerij geen 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 7