Heineken in Sierra Leone Nieuws uit Kumasi Heineken had zich met haar exportbier tot in de jaren zestig een belangrijke positie op de biermarkt in Sierra Leone weten te verwerven. Twee factoren waren er evenwel de oorzaak van, dat deze positie ernstig werd bedreigd: a) de steeds hoger wordende invoerrechten, en b) het bedrijf van Sierra Leone Brewery Ltd., to Freetown een brouwerijproject, dat door Heineken in samenwerking met United Africa Company was verwezenlijkt startte in 1963 met de introductie van het eigen merk STAR, waarvan de consu mentenprijs aanzienlijk onder die van de exportbieren lag. Teneinde nu te voorkomen, dat het Heineken merk gaandeweg zijn bekendheid zou verliezen, werd in 1965 besloten onze relatie met eerdergenoemde brouwerij uit te breiden door het verlenen van de licentie voor de produktie van Heineken bier. Het wordt sindsdien door S.L.B.L. als een premiumbier op de markt gebracht en heeft zich van begin af aan in een gerede aftrek mogen verheugen. Bijgaande foto's geven een indruk van de reclame die in Sierra Leone gemaakt wordt. werij. Beelden van geheel andere aard laat foto 2 zien, geno men tijdens het jaarfeest voor het personeel, dat onlangs bij deze brouwerij werd gehouden. Kumasi Brewery Ltd. behoort tot de groep van meer dan vijftig brouwerijen in het buitenland, waarmee Heineken een con tract tot technische samenwerking heeft afgesloten. Zij pro duceert een tweetal bieren, te weten Star en Gulder, die een zeer gerede aftrek vinden; de brouwerij werkt dan ook op topcapaciteit (ruim 340.000 hl per jaar). In december 1976 werd in Kumasi, Ghana, een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van Kumasi Bre wery Ltd. gehouden (foto 1), die in hoofdzaak tot doel had de goedkeuring van aandeelhouders te verkrijgen tot verhoging van het aandelenkapitaal. Achter het spreekgestoelte de heer A. D. Beesley, algemeen bedrijfsleider van genoemde brou- 1.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 22