moeten rekenen, die maar al te vaak als een soort „reminder" in het pennebakje of onder de schrijfmachinerol blijven liggen. De informatie biedt derden soms maar nauwelijks houvast maar kan ge makkelijk aanleiding geven tot het in de wereld sturen van geruchten die door gaans onjuist zijn omdat men slechts de halve waarheid kent. JUFFROUW X Ook is het van belang erop te letten aan wie u door de telefoon informatie geeft en wat u dan zo al vertelt. In geval van storing, waarvan u zelf vaak geen directe hinder heeft, kan een gesprek wel eens door een ander opgevangen worden, die dan zogezegd meeluistert zonder dat u er erg in hebt. Ook kunnen op het eerste gezicht onschuldige mededelingen zo danig gecombineerd worden dat daaruit bijvoorbeeld een heel activiteitenplan kan worden afgeleid. Denk maar eens aan de situatie waarin juffrouw x. van afdeling ij. meldt dat ze die avond wat later thuiskomt; ze moet een belangrijke brief aan de firma z. nog uittikken, die nog diezelfde avond door een chauffeur aan de firma z. moet worden bezorgd; firma z. is de grootste concurrent van het bedrijf van juffrouw x. en het gerucht is dus geboren; er is een fusie of overname op komst. Zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet, maar het is wel onze taak om de be drijfsgegevens te beschermen tegen ongewenste belangstelling van derden en dusdanige maatregelen te treffen dat het kwaadwillenden niet al te gemakke lijk wordt gemaakt. Natuurlijk is niet slechts dat wat op papier staat interes sant voor de buitenwacht. Ook uw ken nis omtrent de produktieprocessen, de methoden en technieken die daarvoor gehanteerd worden en de machines die als hulpmiddelen dienen, kunnen de be langstelling van derden opwekken. Laat u niet verleiden daarover mededeling te doen als dat niet rechtstreeks in de lijn van uw werk ligt. Spionage De term „spionage" zal nu onmiddellijk bij u bovenkomen en u zult willen tegen werpen dat een bedrijf als het onze nou niet direct de allergrootste geheimen met zich voert. Dat is ontegenzeglijk waar, maar het zal u toch duidelijk zijn, dat Heineken niet zo'n grote naam en faam over de gehele wereld gehad zou hebben als daar niet een geweldig stuk know-how, specifiek toegespitst op de kwaliteit van onze produkten, achter stond. Een volgende stap in de beveiliging, die ons misschien wat meer aanspreekt, is de bewaking. In eerste lijn denken we daarbij aan onze portiers, die erop toe zien dat geen onbevoegden onze be drijfsterreinen en kantoren betreden. Vanzelfsprekend is het voor hen niet mogelijk om iedereen die bij ons con cern in dienst is of er tijdelijk werk ver richt te kennen. Vandaar dat gewerkt wordt met legitimatiebewijzen voor on der meer het personeel in vaste dienst, welke kaartjes men ook steeds bij zich moet dragen. Nog maar al te vaak tast men mis als men gevraagd wordt zich te legitimeren en het is daarom dat we u er in dit stukje nog maar eens op attende ren. De portiers zien er ook op toe dat geen goederen het bedrijf verlaten zonder dat daarvoor toestemming bestaat. Een an dere taak van de bewakingsdienst is het controleren van gebouwen en afdelin gen op tijdstippen buiten de directe be- drijfsuren. Zij doen dan zoals dat heet „de ronde" en zien erop toe dat hekken, deuren en ramen gesloten zijn, dat er geen „verdachte dingen" gebeuren of bijvoorbeeld gevaar voor brand bestaat. Nogmaals, zij hebben een controlerende functie, zodat u er zelf op moet toezien dat u na werktijd ramen en deuren dicht doet. BZB Als hulpmiddelen staan onze bewa kingsdiensten tal van zaken ten dienste, zoals alarminstallaties, detectors voor brandmelding en gesloten tv-circuits met camera's op vitale punten rond de gebouwen. Daarnaast beschikken de meeste van onze produktiebedrijven over een eigen, goedgetrainde bedrijfs brandweer, die een onderdeel is van de Bedrijfs Zelf Bescherming (BZB), waar toe gespecialiseerde vrijwilligers terzake van brandweer, reddingswerk en EHBO behoren. Tot slot het derde onderdeel van de vei ligheid, het zogeheten „veilig werken". Een eerste vereiste is uiteraard dat de apparatuur waarmee gewerkt moet wor den veilig is, dat wil zeggen ten minste aan de veiligheidsvoorschriften voldoet. Het is de voortdurende zorg van de be drijfsleiding daarop toe te zien. Datzelfde geldt voor het gebruik van de bescher mingsmiddelen die door het bedrijf be schikbaar worden gesteld, zoals veilig-- heidsschoenen en veiligheidsbrillen. De veiligheidscommissies van de verschil lende vestigingen hebben overzichten samengesteld van de plaatsen waar persoonlijke beschermingsmiddelen ge dragen dienen te worden, alsmede wel ke artikelen dat dienen te zijn. Her en der in kantines, was- en kleedruimtes, nabij de officiële mededelingenborden en veelal ook op markante plaatsen in de afdelingen wordt door middel van op vallende affiches het veiligheidsidee in al zijn facetten uitgedragen. Het is aan on ze medewerkers om al deze adviezen, die beslist niet vrijblijvend zijn, op te vol gen en ze niet in de wind te slaan. Zeg niet, schouderophalend, veilig heid. 't zal mij een zorg zijn. Maar ga er vanuit, dat veiligheid in de ruimste zin des woords ons aller zorg is! 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1977 | | pagina 15