IK I f ,v Ay a vlJ& 1 L2# 1 -v M if j.v/ iÉfer k' -i jï'/i '^55' ytt E k |j *0 i Jr|5 P f mr sJfÊÊÊÊ ^§BÈKr uK 1 Ms* 'M Een verzameling oude schaalsen van de heer Havekotte. Op de tweede rij rechts de Wicher-De Salis schaats, met daarnaast de Bergambachter. Tussen deze modellen in, boven, de Ouderkerker. De excenterpers, die de metalen onderdelen van de schaats maakt. van de maagd Lidwyne, laat ons zien dat er in die tijd al op ijzeren schaatsen gereden werd. Het verhaal gaat, dat de vro me maagd graag maagd wil de blijven. Door een val op het ijs brak zij een rib. Acht endertig jaar bleef Lidwyne aan haar ziekbed gekluisterd en.... van mannen ver schoond. Schaatsenmaken Het eerste schaatsenmakers- gilde dateert uit 1400. Het werd ondergebracht bij an deren die het mes hanteer den, namelijk klompenma kers, leestenmakers en... chirurgijnen. In de 18e eeuw waren'er in Zuid-Holland vele schaatsen- makers. De schaatsen kregen de naam van het dorp waar de schaatsenmaker zijn am bacht uitoefende; zo kende men onder meer het Ouder kerks model, het Bergam- bachts model en het Leer- dams model. Maar de Friese schaatsen zijn toch wel het bekendst ge worden. Daaruit is ook de be roemde Friese doorloper ontstaan: Het ijzer onder het hout werd verlengd, waar door de schaatser meer hou vast kreeg op het ijs en de af zet krachtiger kon maken. Toen dit model er was gingen twee pioniers van de Neder landse schaatssport aan de slag om dit type schaats nog beter te maken. Het waren mr. J. van Buttingha Wichers en baron De Salis die het schaatshout in de vorm van de voetzool brachten en een manier bedachten om de schaats nog steviger aan de voet te bevestigen. Zo ontstond de Wicher-De Salis schaats, die nog ver scheidene keren werd gewij zigd en uitgroeide tot een voor die tijd ideale tochten- schaats. Hardrijderij voor dames In Leeuwarden werd op 1 fe bruari 1805 voor het eerst een hardrijderij voor vrouwsper sonen georganiseerd. De mannen loofden twee ereprij zen uit, namelijk een „Gou den oorijzer" met een waarde van liefst 105,- en een streng „Gitten Coralen met een gouden kroontje" van ƒ31,-. Honderddertig vrouwen meldden zich aan voor de afstand van 38 koningsroe den (148 meter). Trijntje Pie- ters uit Poppingawier (20 jaar) won het oorijzer en de ketting ging naar de zestien jarige Janke Wijbes uit Dam- woude. Viking Zoals vroeger het schaatsen maken ambachtelijk werk was, zo worden ook nu de schaatsen waar onze toprij- ders zich op voortbewegen grotendeels met de hand ge maakt. Er zijn weliswaar ma chines ontwikkeld, waarmee de verschillende onderdelen gemaakt worden, maar het aan elkaar solderen, het rich ten, het slijpen en het opzet ten van de schoenen wordt door vakmensen met de hand gedaan. Een man die hier alles vanaf weet is de heer J. Havekotte van schaatsenfabriek Viking in Amsterdam. Hij kan met recht trots zijn op de door hem in 1948 opgerichte fa briek, want alle grootheden in de schaatswereld uit binnen- en buitenland komen naar hem toe voor een paar schaatsen. De machines die hij gebruikt bij het vervaardi gen van zijn schaatsen zijn allemaal door hem zelf ont wikkeld. Ook op het gebied van het materiaal is de heer Havekotte steeds bezig met experimenteren en verbete ren. Zo ontdekte hij een staalsoort met een bepaalde legering die veel langer scherp blijft, fijner van struc tuur is en daardoor beter glijdt. Een primeur in Nederland is de schoen van kangoeroe- leer, die op de Viking-super zit. Deze schoen is in verge lijking met andere 80 gram lichter, wat natuurlijk voor de wedstrijdschaatser erg be langrijk is. Hoe minder ge wicht hij aan zijn voeten heeft, hoe makkelijker hij zich beweegt. De Vikings bestaan uit een aantal delen, die alle door een excenterpers uit metaal gestanst worden. Dezelfde excenterpers geeft ze hun specifieke vorm, waarna het glijvak met de buizen gepunt- last wordt. Het volgende precieze werkje is het aan elkaar solderen van de verschillende onderdelen en dan is de schaats klaar om geslepen te worden. Als laatste komen de schoenen erop. De positie van de schoen ten opzichte van de buizen is erg belangrijk. Alleen wanneer de balans van degene die erop gaat rijden optimaal is, ko men de buizen in het midden onder de schoenen. De plaats van de buizen kan dus aangepast worden aan het evenwichtsgevoel van de rij der. De heer Havekotte denkt dit Ijsvermaak in het Vondelpark, 16 januari 1887.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 6