1 Enige wetenswaardigheden uit het jaarverslag 1975/1976 van de Ideeënbus-nieuwe-stijl: van Heineken WAT BETER KAN m wL Groots opgezette wervingsactie voor méér ideeën van méér medewerkers die kunnen zeggen Zevenhonderd ideeën werden ingezonden in het boekjaar 1975/1976; weliswaar kwantitatief minder dan in het vorig boekjaar (796 stuks) maar, zoals met de overige cijfers duidelijk wordt aangemerkt, kwalitatief aanmerkelijk beter. Twee-maal gebeurde in het zeventiende ideeënbusjaar iets, wat al die zestien jaar daarvoor nog niet voorgekomen was, namelijk het uitreiken van de hoogste beloning van tien duizend gulden. ,,Een-dracht"-reizen, die men bij de jaarlijkse toewijzing via de ideeënbus aan het personeel ten goede doet komen, hebben nu nog iets extra's. Men besliste dat aan de uitver koren deelnemers naast een zakgeld tevens extra verlof toegekend zal worden. Bij deze en andere gebeurtenissen is duidelijk gebleken dat de raad van bestuur het van groot belang acht, dat het instituut van de ideeënbus een be langrijke plaats inneemt. Vijfenvijftigduizend gulden en nog een klein beetje, was dit boekjaar het totaalbedrag van de vele beloningen die wer den toegekend voor de goede ideeën die men toepaste. Dit betekende een flinke stijging in vergelijking met het boekjaar 1974/1975. Het totaal bedroeg toen ruim 31.000,netto. -Zes-maal vertoonde men de Nederlandse Ideeënbusfilm „Het komt in de bus" tijdens ideeënbusvoorlichtingsbij eenkomsten. Uit de daarna gevoerde evaluatie-gesprek- ken bleek de waardering van de betrokkenen, vooral met betrekking tot de informatie over het attent zijn op de mogelijke verbetering en de wijze van behandeling van het ingezonden idee. Tweehonderdzesendertig geschenken, tenslotte, werden uitgereikt; 38 stuks uit de eerste groep, 54 uit de tweede en uit de derde groep 143. Hierbij telt men 1 geschenk voor de ideeënman van 1974 en komt zo op het genoemde totaal. Vanaf juli 1974 werd, gelijktijdig met de invoering van de ideeënbus-nieuwe-stijl, een wervingsactie gevoerd die gericht was op de oudere werknemers, de vrouwelijke medewerkers, de produktiesector en de kantoorsfeer. Het thema „Zeg op wat beter kan", een van de uitgangs punten van het ideeënbus-beleid, resulteerde in een toe name van ingediende ideeën van 70 stuks in 1973 tot bijna 800 ideeën in het boekjaar 1974/1975. De actie werd gevoerd met grote affiches die men op opvallende plaat sen in kantoren en produktieruimten ophing en met eenzelfde affiche in „vestzakformaat" dat via de salaris envelop iedere werknemer bereikte. Het afgelopen boek jaar was het aantal inzendingen 700 stuks; in aantal minder, maar zoals u elders kunt lezen qua idee beslist beter! Velen kennen de weg naar de ideeënbus al. Om dit aantal uit te breiden, en daarbij wordt niet alleen gedacht aan de vele nieuwe medewerkers, zal binnenkort een nieuwe actie gevoerd worden, met een serie blikvangende affiches waarop een geestige afbeelding en een daarbij behorende spreuk die naar de ideeënbus verwijst. De ontwerper is de 44-jarige Ted Schaap, Scapa, een be kend cartoonist die sinds kort op de televisie door middel van tekeningen contact heeft met mensen van wie hij de taal niet verstaat. Hij brengt al tekenend de communicatie tot stand. Hopelijk zullen ook binnen onze ondernemingen nog veel meer mensen dan voorheen attent gemaakt worden op de grote en kleine verbeteringen en de weg vinden om hun idee om te zetten in goud, „een goed idee is immers goud waard"! .V Drie jaar ideeënbus boekjaar boekjaar kalender 1975/1976 1974/1975 jaar 1974 Ingezonden ideeën 700 796 379 Beloonde ideeën 226 211 71 Totaalbedrag der beloningen (netto) 55.955,— 31.445,— 12.730,— Ideeën gehonoreerd met aanmoedigingspremie 234 228 91 Totaalbedrag (netto) der aanmoedigingspremies 5.125, 4.964,75 1.995,— Niet beloonde ideeën 213 212 55 Nog in behandeling zijnde ideeën 243 231 162 26

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 26