Piloten Heineken Samen Naar Omhoog! toen hij op een Deense luchthaven bij de zee wilde landen. Hoe een ander bijna in Het Kanaal was verdwenen en hoe het lessen in de vroegere Piper Cub een ijzi ge bedoening kon zijn, want de con structeurs waren nog niet op de ge dachte gekomen verwarming in de cockpit aan te brengen. Dan krijg je schilderingen van die ene straaljager die vóór langs het sportvliegtuigje scheert, terwijl die andere ongezien achter de staart in de wolken is verdwenen. Dan hoor je over de ongewone lesmethoden van sommige vroegere instructeurs, zoals die van de adjudant buiten dienst, die had uitgevonden datje een schroefje aan een touwtje in het midden van de boven. Onze handen bleven droog, maar wij zagen ons echt niet zitten achter het stuur en werden ons bewust van het se rieuze van de zaak toen wij ontdekten dat voor elke vlucht, ook al vinden die om de paar minuten plaats, elk detail steeds weer opnieuw werd gecontro leerd, want één vergeten kleinigheid kan de aarde met een duizelingwekkende snelheid naderbij brengen. Doorgaan ,,Gaat u door met vliegen?" vroegen wij de piloten en allen antwoorden: ,,Ja, als. bruin het kan blijven trekken." Wij hopen dat bruin het zal kunnen blijven De cockpit van de Cessna PH-RBR waarmee de zeven Heineken sportvliegers enkele ma len de lucht ingingen. andere problemen die zouden meespe len. Zonde eigenlijk, dachten wij toen wij met vier wielen vast op de grond naar huis reden, vliegen maakt niet alleen ke rels van stavast, maar het is ook nog ge zond, want, zoals een van de piloten zei: „Vliegen is zo inspannend, dat het ont spannend is. Je bent er eens helemaal uit". Dat laatste is zeker iets wat we no dig hebben in deze fijne, maar o zo krankzinnige wereld van vandaag: lek ker loskomen op zijn tijd van de grond, die ligt bezaaid met de beslommeringen van alledag. Ey. Verantwoording: Tekst en enkele fo to 's M. Ch. J. Eyck (links), ideeën en en kele foto's IV. J. Bruggeman. om dan als resultaat aan te komen boven het punt dat je hebt berekend. Maar naast al deze redenen is er ook de meest logische: Je komt nog eens ergens. En dat is waar, want Parijs is dichtbij, lun chen in Frankfurt behoort tot de moge lijkheden en winkelen in Londen is een haalbare zaak. Hoe kwamen zij ertoe om te leren vlie gen? Enkelen van hen hadden ervan ge droomd piloot te worden, maar kwamen óf niet door de selectie óf mochten niet van thuis óf hadden de tijd niet mee en konden daarom niet op de rijkslucht vaartschool worden geplaatst. Sterke verhalen En als men dan zo tussen de sportvlie gers zit dan komen de sterke verhalen los. Dan hoor je hoe een flinke zijwind de één bijna in het Skagerrak heeft gewaaid doen, want wij zouden het jammer vin den als een of meer van de Heineken piloten hun hobby zou moeten opgeven, want vliegers horen in de lucht thuis. De opmerking van een van de aanwezigen: ,,lk kan geen vliegveld voorbij rijden," spreekt boekdelen. Zij die gaan vliegen roepen u Schertsend werd tijdens de bijeenkomst de Heineken Vliegclub bijna tot leven geroepen. Een voorzitter, een penning meester en een secretaris waren zo ge vonden en zelfs een onderhoudsmon teur meldde zich meteen, terwijl de leden stonden te popelen om zich in te schrij ven... maar de oprichtingsakte werd niet ondertekend. Het zicht op deze hele on derneming werd weggenomen door de grijze wolken van de investeringen, de contributie, de reglementen en de vele Mulder, juist met verlof uit Trinidad, bestuurde de Cess na tijdens de eerste twee vluchten. voorruit kon hangen om het goed maken van bochten feilloos te controleren. Wanneer je een goede bocht maakt be weegt dit schroefje nooit uit het midden, omdat de middelpuntvliedende kracht dit belet. Het zijn allemaal verhalen en misschien zit er wat vliegerslatijn bij, maar als we ze eens overdenken en wij voegen daarbij onze eigen vliegervaring van tien minuten als passagier in een Mini van de luchtvaart, dan kunnen we ons toch niet onttrekken aan een gevoel van respect voor die vliegers, die als hobby het luchtruim trotseren. Er is een zekere hoeveelheid durf voor nodig om het vliegtuig te laten opstijgen en alleen te zijn met dat stuk techniek hoog boven je eigen vertrouwde wereld. Wij verwon derden ons dan ook niet toen wij hoor den van verschillende vliegers, dat zij vaak hadden gevlogen met het zweet in hun handen. Wij zijn mee geweest naar 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 20