ZIJ, VAN ZESSEN KLAAR, ZIJN ER OOK GEK OP 'zijn Verder Later vervulde Rijkens zijn dienstplicht in Duitsland bij het Nederlandse leger en het toeval wilde dat vlak bij de kazerne een vliegveld lag. Hij kreeg toestemming om zich verder te bekwamen in de lucht en het was daar dat hij voor het eerst alleen losgelaten werd in het niets. Dat is eigenlijk het begin want voordat je je brevet kunt halen, moet je minstens 30 uur hebben gevlogen. Uren die besteed worden aan het scheppen van-noodsi tuaties om ze dan weer snel op te lossen. Rechtuit sturen is niet moeilijk, maar wat doe je wanneer de motor uitvalt en je een noodlanding moet maken? Hoe reageer je wanneer je toestel in een spin te rechtkomt, hetgeen betekent dat je recht naar beneden duikt, terwijl het vliegtuig draait als een tol. Ook zul je altijd moeten weten waar je bent en dan zijn er ook nog de bochten, die het dromerig recht uit vliegen van tijd tot tijd komen versto ren. De leerling krijgt te maken slecht weer, hij krijgt te horen voorruit onder de olie zit en d^trifaardoor het zicht tot nul is teruggébracht. Hoe zet je je kist dan aan de"grond? De theo rie wordt ook niet vergeten, want net als hij, die zijp rijbewijs wil halen, moet de vlieger heel wat wetten kennen, hij moet lamen van wolken weten en in zijn moet hij kunnen uitrekenen hoe veel de zijwind hem van zijn koers zal afdrijven. En dan moet hij als een dokter elk vreemd geluid dat uit zijn motor komt, kunnen thuisbrengen en zo mogelijk kunnen „verwijderen". Dan komt het theorie-examen en als je dat hebt gehaald, mag je bewijzen dat je kunt vliegen met een examinator naast je. Heb je eenmaal je brevet dan moet je elk jaar tien uur vliegen, wil je het be houden. Tien uur is een peuleschilletje, zal de leek denken want zitten we niet allemaal honderden uren in onze auto's? Vliegen heeft echter een ernstig nadeel en dat is dat het een dure sport is. Een uurtje vliegen kost gemiddeld 120,— en als je dan tien uur moet volmaken, doet dit toch wel een aanslag op je por temonnee. Toch is het geen elitesport. Ga maar kijken naar de zondagvliegers, en niet te vergeten -vliegsters, want die zijn er beslist ook, die hun vaak zuur verdiende guldens neertellen om een uur met hun liefde samen te mogen zijn. vraagt zich dan direct af wat nu zo in spannend is aan het comfortabel zitten in een stoer. Men heeft er niet de conditie van een wielrenner voor nodig, maar aan je ogen moet niets mankeren en twijfels aan je hart mogen er niet zijn. Mentaal moet je ook tegen een stootje kunnen. Want hoe rustig het vliegen in het zon netje met een zachte bries ook is, de spanningen stijgen ten top wanneer er dingen mis dreigen te gaan, want je hangt in de lucht en je kunt niet even uitstappen om onder de motorkap te kij ken of het landschap te overzien. Paniek brengt niet alleen je eigen leven in ge vaar, maar ook dat van diegenen, die in de vliegtuigen om je heen zitten. slaap Avontuur Zo zal Rijkens nooit zijn hachelijke avontuur boven Rotterdam vergeten waar vandaan hij vertrok op een van de mooiste dagen, die de maand december ooit heeft gekend. Hij koerste naar Zee land, dat ditmaal niet was opgesmukt met zeilboten, maar dat nog altijd het aanzien waard was. Boven de eilanden ving hij een bericht op dat Rotterdam gesloten zou worden, hetgeen als een Eigen luchtfoto van een gedeelte van Hilversum. vergissing klonk in het blauwe Zeeuwse zwerk en ook min of meer als zodanig werd opgevat. In alle rust werd begon nen aan de retourvlucht en weldra schoof Gouda onder langs. Wat ook on der langs begon te schuiven waren de grijze wolken en als je, zoals Rijkens, niet in het bezit bent van een radiobrevet en een blindvliegbrevet, is dat uit den boze, want Moeder Aarde moet dan altijd in het zicht van de piloot blijven, zoals het kui ken de hen altijd in het oog houdt. Dan is er maar één oplossing: lager vliegen, hetgeen Rijkens ook deed. Boven het vliegveld gekomen bleek dit gesloten te zijn wegens sneeuwval en volledig ge brek aan zicht. Het vreemde was dat Rij kens de baan wel goed kon zien en dus wilde landen, daar uitwijken naar een ander vliegveld onder die omstandighe den ook een zeer beperkt genoegen was. Hij kwam naar beneden, zonder te weten of hij zijn wielen wel precies op de juiste plaats had neergezet, want een laag sneeuw bedekte het beton, maar nog niet de lichten, die elke baan flan keren. De medische dienst in Soester- berg, die hem altijd keurt, zou zich on getwijfeld zeer loffelijk over dit stukje vakwerk hebben uitgelaten, maar de Rijksluchtvaartdienst had aanmerkelijk minder'waardering voor het doorbréken van het landingsverbod, al was dat mis schien wel ten onrechte gegeven. Het muisje kreeg een staartje en er werd proces-verbaal opgemaakt. Het is uit- teindelijk met een sisser afgelopen, maar u ziet, vliegen is moeilijker dan u denkt. Medische keuring Het brevet behoud je niet door alleen maar uitstekend te blijven vliegen. Je li chaam moet het volhouden en de leek Nadat wij een gesprek met Maarten Rij kens hadden gehad, hebben wij alle Heineken sportvliegers, voor zover deze bij ons bekend waren (zeven), op een za terdag begin oktober bijeen laten komen op het vliegveld Hilversum voor het ma ken vap enige vluchten. Hun namen vindt u bij de foto. Enkelen van hen heb ben hun brevet laten verlopen om ver schillende redenen. Maar met of zonder brevet, allen houden zij nog van het luchtruim en het zwerk blijft hen aan trekken als een bijna onweerstaanbare liefde. Waarom Wij vroegen hun waarom het vliegen een liefhebberij was geworden. Is het een wonder dat de technici onder hen in het algemeen aangetrokkei. werden door de techniek die verborgen zit in de kleine sporttoestellen? Een verzameling van bouten, meters, cilinders en wat al niet, waaraan je je wil kunt opleggen. Maar ook spreekt mee de vrijheid, die je om geeft wanneer er niets dan lucht is om je heen en de aarde onder je ligt als een miniatuurwereld aan de wetten waarvan je je hebt kunnen onttrekken. En dan is er ook het navigeren. Het trekken van lijnen op landkaarten, het vaststellen van de koers en het volgen van het kompas 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 19