NEDERLAND Bier Frisdranken Gedistilleerd Wijn INTERNATIONAAL MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN PERSONEEL AANTREKKELIJKE UITVOERING VAN SOCIAAL JAARVERSLAG tekent van 7,1 procent. De omzet van gedistilleerd en wijn ging met 28,1 procent omhoog en bedraagt nu 263,7 miljoen gulden. De bijdrage in de concernomzet uit de overige ver koopopbrengsten bedroeg 88,9 miljoen gulden, wat een stij ging inhoudt'van 3,0 procent. Hoewel de algemene economische situatie in ons land geen verbetering vertoonde, was de gang van zaken in Nederland bij onze onderneming bevredigend. Het spreekt vanzelf dat het uitzonderlijk fraaie voorjaars- en zomerweer hiertoe heeft bijgedragen. Het bierverbruik per hoofd van de bevolking nam in Neder land toe van 77,3 liter tot 83,6 liter. Het totale verbruik steeg hierdoor met 9 procent. De stijging van onze bierafzet was enkele procenten hoger dan het landelijk gemiddelde, wat betekent dat ons marktaandeel toenam. De biercon sumptie geschiedt voor 40 procent via de horeca-sector en voor 60 procent via thuisverbruik. Er was in het afgelopen boekjaar een lichte verschuiving ten gunste van deze laatste. De ontwikkeling van de biermarkt was aanleiding om de volgende fase van het uitbreidingsplan van onze brouwerij in Zoeterwoude versneld uit te voeren. In de brouwafde- lingen werden reeds nieuwe installaties in bedrijf gesteld. Met een belangrijke uitbreiding van de bottelarij werd be gonnen. De totale verkoop van frisdranken in Nederland nam toe met 10 procent. Ook de verkopen van Vrumona stegen en wel met 3 procent, maar hiermee bleef men achter bij de groei van de totale markt. De oorzaak hiervan ligt in ons beleid om niet mee te doen met de enorme prijsconcurrentie in de sector vruchtenlimonades. Deze prijzenslag is een uitvloeisel van de overcapaciteit, die er in de Nederlandse frisdrankenindustrje bestaat. Ons nieuwe produkt Shandy heeft een goede start gehad en mocht zich ook daarna in een flinke belangstelling verheugen. Met de ingebruikne ming van de nieuwe bliklijn werd het vernieuwingsplan voor het bedrijf in Bunnik nagenoeg afgerond. De resultaten van onze gedistilleerdactiviteiten waren zeer bevredigend. Opnieuw hebben wij ons marktaandeel be duidend kunnen verbeteren. Met name de afzet van de krui denbitter Jagermeister steeg aanzienlijk. De totale Neder landse gedistilleerdmarkt kende dit jaar nogal wat pieken in het aankooppatroon, voor een deel veroorzaakt door sterke voorraadvorming als gevolg van de aangekondigde accijns verhoging en het invoeren van een minimum consumenten prijs. Teneinde aan de toenemende vraag naar onze gedistilleerd- produkten te kunnen voldoen, werd besloten aanzienlijke investeringen te plegen in de produktiesector. Bij het op stellen van de plannen werd ook de mogelijkheid tot samen werking met derden onderzocht. Pogingen werden in het werk gesteld om te komen tot overname van de N.V. Ko ninklijke Distilleerderijen Erven Lucas Bols. Toen dit niet mogelijk bleek werd het investeringsplan verder uitgewerkt. Dit zal resulteren in de bouw van een nieuwe distilleerderij, alsmede een graanalcoholfabriek en een kantoor op het in dustrieterrein „Zoeterhage" in de gemeente Zoetermeer. De verkoop van wijn ontwikkelde zich in het algemeen voor spoedig. Reuchlin in Rotterdam kan terugzien op een zeer positief jaar. Van Olffen in Hattem behaalde met het wijn- merk Bistro een forse verkoopstijging. De situatie ten aan zien van de verkoop van vruchtenwijnen blijft, als gevolg van een felle prijsconcurrentie en een stagnerende markt, onbevredigend. Er is een plan opgesteld, dat er voor zal moeten zorgen dat het bedrijf binnen enkele jaren weer ren dabel is. Een onderdeel van dit plan is uitbreiding van het merkenpakket. In het jaarverslag wordt uiteraard ook bijzonder veel aan dacht besteed aan de activiteiten van onze Divisie Interna tionaal. Bij de weergave van de feiten beperken we ons hier echter tot de belangrijkste zaken. In totaal werd onder verantwoordelijkheid van Heineken (inclusief Nederland) 21,5 miljoen hl. bier gebrouwen. Met de export van gedistilleerd en frisdranken wordt goede voortgang gemaakt. In Europa is onze afzet van bier verder toegenomen, waar toe vooral de gestegen verkopen in Engeland, Frankrijk, Noorwegen en Griekenland hebben bijgedragen. In de Ver enigde Staten bleef Heineken ook dit jaar het meest ver kochte importbier. De verkopen waren ruim 30 procent hoger. Nieuw in het jaarverslag is een paragraaf „Maatschappelijke ontwikkelingen". Daarin haalt de raad van bestuur een aan tal problematische zaken in de algemene beleidssfeer in Nederland aan en voorziet deze van commentaar. In de paragraaf „Personeel" wordt gemeld, dat bij onze ven nootschappen in binnen- en buitenland in het afgelopen boekjaar in totaal 14.236 personen in dienst waren, van wie 6.224 in Nederland. De contacten met de ons personeel vertegenwoordigende werknemersorganisaties, te weten de Industriebonden NVV, NKV, CNV, de Unie BLHP en de Vereniging van Hoger Personeel bij Heineken (VHP), verliepen in goede sfeer. Het overleg met de centrale ondernemingsraad en de acht plaatselijke ondernemingsraden was constructief. Tot slot willen we de regels uit het jaarverslag aanhalen waarin de raad van bestuur uitspreekt „waardering en er kentelijkheid te hebben voor de inspanning en ijver, waar mede onze medewerkers in binnen- en buitenland de be langen van de onderneming hebben helpen behartigen". Dezer dagen is ook verschenen het Sociaal Jaarver slag van Heineken Brouwerijen B.V. over 1975/1976. Het eerste wat opvalt is de aantrekkelijke vormgeving, deels ontstaan door de in de omslag en in tal van pagina's uitgesneden kaders, die illustraties van de in Nederland woonachtige Tsjechische tekenares Libuse Markvartova omlijsten. De inkttekeningen zijn impres sies die zij in verschillende onderdelen van ons con cern maakte. De inhoud is nóg ovérzichtelijker gerubriceerd, terwijl veel aandacht is besteed aan het op plezierige wijze leesbaar maken van de niet altijd even gemak kelijke materie. Aan al het in Nederland werkzame personeel van Heineken Brouwerijen B.V. is dit ver slag per post toegezonden, zodat er thans geen enkel beletsel meer is om de alleszins interessante informa tie aandachtig te lezen. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 11