de echtgenoot van de Engelse Koningin en voorzitter van de Internationale Paardensportfederatie en de in paardensport kringen zeer bekende Lt. col. Sir John Miller, de vroegere leermeester van prins Philip. Beiden reden met een aanspan ning die toebehoort aan de Engelse Koningin. Prins Philip reed als enige van de gehele ploeg met van af komst Engelse paarden, de Clevelanders, een van de oudste Engelse rassen. Sir John Miller liet zijn phaëton voorafgaan door een prachtig vierspan Oldenburgers, paarden die oor spronkelijk sedert de 17 eeuw gefokt zijn vanuit onze eigen Friese paarden. De ploegen van Hongarije, Polen en Zwitserland wekten de belangstelling van het publiek doordat de verplichte twee hulpkoetsiers gekleed waren in oud-nationale kostuums of nationale uniformen uit het eind van de vorige eeuw. Boven dien stalen drie Hongaarse equipes de show door de aan spanning met vier Lippizaner hengsten - paarden die hun faam ontlenen aan de beroemde Spaanse Rijschool te Wenen - waarvan lange tijd in het Westen gemeend is dat men deze niet tezamen in het vierspan kan laten lopen. Maar al datgene waar het publiek met grote ogen naar uitkeek, was niet waar de jury op lette. De eerste dag vond een beoor deling plaats van de presentatie: kleding en houding van koetsier en hulpkoetsiers, conditie en verzorging van de paar De Heineken koets was tijdens de pauzes regelmatig te zien. den, verzorgdheid en passendheid van de tuigage (het harna- chement), de staat waarin het rijtuig verkeert, en tenslotte de algemene indruk. De tweede dag de dressuur van het vierspan voor het rijtuig. En dan de derde dag het vuurwerk voor het publiek: de marathon, een tocht van ongeveer veertig kilometer door de Kroondo meinen tijdens welke het uithoudingsvermogen van de paar den en het vakmanschap van de koetsiers getest werden, een parcours dat geheel op tijd afgelegd moest worden en waarin een gedeelte van ongeveer acht kilometer met zeer zware hindernissen gereden moest worden. Bij deze marathon vielen onder de 33 deelnemende equipes de meeste slachtoffers. Ook prins Philip behoorde tot de pechvogels, doordat bij een van de hindernissen zijn wagenboom brak en zijn paarden uitbraken, hetgeen hem door tijdverlies vele strafpunten ople verde: slechts twee deelnemers slaagden erin de marathon foutloos te beëindigen. De laatste beslissende dag bracht onder zeer grote belang stelling het hindernisrijden op het terrein van paleis Het Loo. Door het ronden en passeren van kegels, het wenden in een zogenoemde schaapskooi en het overgaan van een brug dienden de equipes getooid in hun fraaiste presentatie binnen een vastgestelde tijd de stuurmanskunst van de koet sier en de bekwaamheid van hun paarden te bewijzen. Hierbij toonden de Hongaren ware grootmeesters met het vierspan te zijn. Hun positie in het klassement versterkten zij door allen een foutloos parcours te rijden en zich zodoende alle vier onder de eerste acht te scharen. Individueel wereld kampioen werd de Hongaar Abonyi, terwijl het landenklasse- ment ook door Hongarije opgeëist werd. Nederland eindigde in dit klassement op een eervolle vierde plaats, vlak voor de vroegere wereldkampioen Engeland. Het spreekt vanzelf dat ons concern, zelf de trotse bezitter van een originele Engelse postkoets uit de vorige eeuw, met een vierspan bij dit evenement aanwezig was. De koets betrad in de pauzes regelmatig het terrein en oogstte groot enthousiasme bij het publiek dat toch al met fraaie vierspannen verwend werd. Naast de reclame bij een tweetal hindernissen in de marathon, waren onze produkten voor bezoekers en gasten aanwezig in alle verkoopgelegenheden rond het terrein. Zij vonden, mede in verband met de hoge temperatuur, gretig aftrek. Bakker zijn eerste crosswedstrijd. Hij kwam op het idee van deze hobby door dat zijn buurman in Lelystad een oude Volkswagen (bouwjaar '62/'63) had. Samen begonnen ze de auto om te bou wen tot een crossauto. Met enige moeite kan men de crossauto nog een Volks wagen herkennen: het stuur, de ver snellingshendel, de grondplaat en de wielophanging. Bakker pakt het samen met pitsmonteur Dirk Overmaat, sto ringsmonteur van de brouwerij aan de Stadhouderskade, steeds professione ler aan: op de achteras zijn de voorwie len van een tractor gemonteerd waar door de crossauto veel meer ,,grip" op de baan heeft. Een nadeel is dat door deze zware wielen en de plaatsing van de 1700 cc/4 cilinder motor het achter gedeelte van de auto in verhouding te zwaar is, waardoor de wagen op het parcours soms van de grond komt. Bak ker en Overmaat zoeken de oplossing in een 30 kilogram zware U-balk die vóór op de wagen wordt gemonteerd. In verband met de veiligheid is iedere auto voorzien van een zogenaamde „rollbar", een stalen frame waardoor de wagen bij eventueel kantelen niet in el kaar kan worden gedrukt. Het is duidelijk dat deze sport niet geheel zonder risi stofwolken en rondspattende kluiten... co's is en mevrouw Bakker, die altijd met haar man meegaat, is telkens weer blij dat de race (goed) is afgelopen. Bij ie dere wedstrijd staat een brandweerauto op het middenterrein, zodat in geval van nood direct hulp kan worden geboden. Een waterwagen zorgt ervoor dat na ie dere race het parcours nat wordt ge maakt om te veel stuiven te voorkomen. Dit is niet alleen noodzakelijk voor de coureurs, maar ook voor het publiek dat soms bij de bochten knarsetandend de races bekijkt. Door middel van vlaggen wordt de wedstrijd geregeld: een gele vlag betekent „opletten", een zwarte vlag betekent „diskwalificatie". Vormen de autocrosswedstrijden voor de toeschouwers een boeiend spekta kel, de deelnemers en hun helpers zijn er helemaal door gefascineerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Peter Bakker en Dirk Overmaat zoveel van hun vrije tijd besteden aan het zich voorbereiden op en het deelnemen aan het crossen. FvS 27

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 27