de echtgenoot van de Engelse Koningin en voorzitter van de
Internationale Paardensportfederatie en de in paardensport
kringen zeer bekende Lt. col. Sir John Miller, de vroegere
leermeester van prins Philip. Beiden reden met een aanspan
ning die toebehoort aan de Engelse Koningin.
Prins Philip reed als enige van de gehele ploeg met van af
komst Engelse paarden, de Clevelanders, een van de oudste
Engelse rassen. Sir John Miller liet zijn phaëton voorafgaan
door een prachtig vierspan Oldenburgers, paarden die oor
spronkelijk sedert de 17 eeuw gefokt zijn vanuit onze eigen
Friese paarden.
De ploegen van Hongarije, Polen en Zwitserland wekten de
belangstelling van het publiek doordat de verplichte twee
hulpkoetsiers gekleed waren in oud-nationale kostuums of
nationale uniformen uit het eind van de vorige eeuw. Boven
dien stalen drie Hongaarse equipes de show door de aan
spanning met vier Lippizaner hengsten - paarden die hun faam
ontlenen aan de beroemde Spaanse Rijschool te Wenen -
waarvan lange tijd in het Westen gemeend is dat men deze niet
tezamen in het vierspan kan laten lopen.
Maar al datgene waar het publiek met grote ogen naar uitkeek,
was niet waar de jury op lette. De eerste dag vond een beoor
deling plaats van de presentatie: kleding en houding van
koetsier en hulpkoetsiers, conditie en verzorging van de paar
De Heineken koets was tijdens de pauzes regelmatig te zien.
den, verzorgdheid en passendheid van de tuigage (het harna-
chement), de staat waarin het rijtuig verkeert, en tenslotte de
algemene indruk.
De tweede dag de dressuur van het vierspan voor het rijtuig. En
dan de derde dag het vuurwerk voor het publiek: de marathon,
een tocht van ongeveer veertig kilometer door de Kroondo
meinen tijdens welke het uithoudingsvermogen van de paar
den en het vakmanschap van de koetsiers getest werden, een
parcours dat geheel op tijd afgelegd moest worden en waarin
een gedeelte van ongeveer acht kilometer met zeer zware
hindernissen gereden moest worden. Bij deze marathon vielen
onder de 33 deelnemende equipes de meeste slachtoffers.
Ook prins Philip behoorde tot de pechvogels, doordat bij een
van de hindernissen zijn wagenboom brak en zijn paarden
uitbraken, hetgeen hem door tijdverlies vele strafpunten ople
verde: slechts twee deelnemers slaagden erin de marathon
foutloos te beëindigen.
De laatste beslissende dag bracht onder zeer grote belang
stelling het hindernisrijden op het terrein van paleis Het Loo.
Door het ronden en passeren van kegels, het wenden in een
zogenoemde schaapskooi en het overgaan van een brug
dienden de equipes getooid in hun fraaiste presentatie
binnen een vastgestelde tijd de stuurmanskunst van de koet
sier en de bekwaamheid van hun paarden te bewijzen.
Hierbij toonden de Hongaren ware grootmeesters met het
vierspan te zijn. Hun positie in het klassement versterkten zij
door allen een foutloos parcours te rijden en zich zodoende
alle vier onder de eerste acht te scharen. Individueel wereld
kampioen werd de Hongaar Abonyi, terwijl het landenklasse-
ment ook door Hongarije opgeëist werd. Nederland eindigde
in dit klassement op een eervolle vierde plaats, vlak voor de
vroegere wereldkampioen Engeland.
Het spreekt vanzelf dat ons concern, zelf de trotse bezitter van
een originele Engelse postkoets uit de vorige eeuw, met een
vierspan bij dit evenement aanwezig was. De koets betrad in de
pauzes regelmatig het terrein en oogstte groot enthousiasme
bij het publiek dat toch al met fraaie vierspannen verwend
werd.
Naast de reclame bij een tweetal hindernissen in de marathon,
waren onze produkten voor bezoekers en gasten aanwezig in
alle verkoopgelegenheden rond het terrein. Zij vonden, mede
in verband met de hoge temperatuur, gretig aftrek.
Bakker zijn eerste crosswedstrijd. Hij
kwam op het idee van deze hobby door
dat zijn buurman in Lelystad een oude
Volkswagen (bouwjaar '62/'63) had.
Samen begonnen ze de auto om te bou
wen tot een crossauto. Met enige moeite
kan men de crossauto nog een Volks
wagen herkennen: het stuur, de ver
snellingshendel, de grondplaat en de
wielophanging. Bakker pakt het samen
met pitsmonteur Dirk Overmaat, sto
ringsmonteur van de brouwerij aan de
Stadhouderskade, steeds professione
ler aan: op de achteras zijn de voorwie
len van een tractor gemonteerd waar
door de crossauto veel meer ,,grip" op
de baan heeft. Een nadeel is dat door
deze zware wielen en de plaatsing van
de 1700 cc/4 cilinder motor het achter
gedeelte van de auto in verhouding te
zwaar is, waardoor de wagen op het
parcours soms van de grond komt. Bak
ker en Overmaat zoeken de oplossing in
een 30 kilogram zware U-balk die vóór
op de wagen wordt gemonteerd.
In verband met de veiligheid is iedere
auto voorzien van een zogenaamde
„rollbar", een stalen frame waardoor de
wagen bij eventueel kantelen niet in el
kaar kan worden gedrukt. Het is duidelijk
dat deze sport niet geheel zonder risi
stofwolken en rondspattende kluiten...
co's is en mevrouw Bakker, die altijd met
haar man meegaat, is telkens weer blij
dat de race (goed) is afgelopen. Bij ie
dere wedstrijd staat een brandweerauto
op het middenterrein, zodat in geval van
nood direct hulp kan worden geboden.
Een waterwagen zorgt ervoor dat na ie
dere race het parcours nat wordt ge
maakt om te veel stuiven te voorkomen.
Dit is niet alleen noodzakelijk voor de
coureurs, maar ook voor het publiek dat
soms bij de bochten knarsetandend de
races bekijkt. Door middel van vlaggen
wordt de wedstrijd geregeld: een gele
vlag betekent „opletten", een zwarte
vlag betekent „diskwalificatie".
Vormen de autocrosswedstrijden voor
de toeschouwers een boeiend spekta
kel, de deelnemers en hun helpers zijn er
helemaal door gefascineerd. Het is dan
ook niet verwonderlijk dat Peter Bakker
en Dirk Overmaat zoveel van hun vrije
tijd besteden aan het zich voorbereiden
op en het deelnemen aan het crossen.
FvS
27