Oogsten in de Elzas. Opvallend is de hogere wijnbouw dan elders in Frankrijk gebruikelijk is. Als u dit leest is de wijnoogst 1976 binnen. Over het alge meen ontvangen we zeer op timistische berichten over de kwaliteit en kwantiteit. Toch bleef de spanning er tot het einde toe wel in en opnieuw moesten we vaststellen, dat men de dag niet mag prijzen voor het avond is. Het bloei- groei seizoen 1976 verliep zoals men maar wensen kon: geen nachtvorst of hagel tij dens de bloeiperiode en vruchtzetting. Daarna volop zonneschijn al deed de „overdosering" ons vrezen dat bij gebrek aan regen de opbrengst wel eens zou kun nen tegenvallen. Onze zor gen werden evenwel opge lost in de regenbuitjes, die de wijngaarden in de tweede helft van augustus besproei den. In de Bordeaux sprak men in die tijd zelfs van zware regenval maar gelukkig kwam het zonnetje op tijd terug. Echter, men mag de dag. Tijdens de oogstperiode be gon het in Bordeaux ver schrikkelijk te gieten en de plensbuien hielden dagen lang aan waardoor de druiven zouden kunnen gaan rotten, zoals ook in 1973 het geval was. Inderdaad heeft de overdadige regenval schade toegebracht maar toch niet zoveel dat wij op onze oor spronkelijke hoge verwach tingen voor het oogstjaar Bordeaux 1976 behoeven te rug te komen. La qualité a ses raisons que la raison ne connait pas. Kwaliteit heeft haar reden, die de reden niet kent. Zo komen we er bijna van zelfsprekend toe om even stil te staan bij de druivenpluk, de oogst en het maken van wijn (vinificatie). Dat plukken van druiven in de wijnbouwgebieden is meestal niet zo romantisch als velen wel denken. Er moet hard ge werkt worden onder moeilijke omstandigheden. In Frankrijk staan plukkers en pluksters vrijwel de gehele dag gebo gen, in Duitsland moeten ze tegen de steile hellingen de ganse dag op één been ba lanceren. Wanneer het, zoals dit jaar, erg regent is men bij constant hogere temperatu ren dan in ons land, gekleed in plastic dat door de isolatie oorzaak is van een klam- zweterig gevoel. De doorzet ters laten zich de pret van het avond- en nachtleven echter niet ontnemen, bij een goed glas wijn wordt er heel wat gepraat en gelachen. Ik schrijf dit alles om hen die denken even een paar be taalde vakantiedagen mee te pikken, waarbij men en pas sant nog talenkennis kan op doen, een wat realistischer beeld te schetsen. Vanaf 's morgens zeven uur heerst er grote bedrijvigheid in de wijngaard. De „cou peurs" knippen de druiven trossen af en leggen die in plastic bakjes die regelmatig worden geledigd in een mand of bak die de „porteur" op zijn rug draagt. Deze loopt steeds heen en weer tussen de rijen druivestokken naar een voor de oogst geschikt gemaakte wagen, waartegen een laddertje is geplaatst. Al les wordt door een opzichter gecontroleerd en ik verbaas de mij steeds erover in welk een strakke discipline wordt gewerkt. Overal waar ik een oogst heb meegemaakt, in Duitsland, Italië en Frankrijk, werd vrijwel niet gesproken tijdens het werk, hoogstens enkele ter zake dienende op merkingen. De bak van de oogstwagen moet waterdicht zijn omdat het gewicht van de gestorte rijpe druiven zelf al als pers fungeert. Wanneer de wagen dan ook te be stemder plaatse is gekomen en de achterklep wordt los gemaakt, stroomt het druive- sap de most eruit en wordt opgevangen in een lange bak waarin een worm- schroef de massa naar een systeem van buizen drijft. Nog even terugkomend op De druiven die bestemd zijn voor de allerbeste en kostbaarste wij nen worden vóór de verwerking nauwkeurig geselecteerd. die wagens die de oogst bin nenbrengen, wijs ik nog op de grote onderlinge verschillen die men aantreft. Dit is vooral veroorzaakt door de snelle modernisering in de wijnbe reiding na de Tweede We reldoorlog. Nog maar vijf entwintig jaar geleden werd de wijngaard bewerkt met ossen en paardetractie, nü worden vrijwel overal tracto ren gebruikt. Toch zijn er sommige bedrijven die zo lang mogelijk het paard in ere houden. Dat komt wel duur der uit, maar zoals door de Franse wijnboer wordt ge zegd, natuurlijke paardemest is voor de wijngaard onver vangbaar. Aldus zien we karren, die het hele jaar door worden ge bruikt voor allerlei bewerkin gen in de wijngaard, waarop een grote ton wordt geplaatst voor het transport van de druiven. Of een kar (met zij wanden) waarin grote dek zeilen zijn gelegd, die als zo danig fungeert. Grote bedrij ven beschikken over drui- ventransportwagens die uit sluitend voor dat doel be stemd zijn en alleen in de oogsttijd uit de bergplaats worden gehaald. Direct na binnenkomst wordt de most verwerkt: de witte druiven gaan naar de persen en de rode gaan naar de cu- ves, de kuipen. Voor rode wijn hebben we namelijk „kleur" nodig en die kleur zit in de schil. Begrijpelijk dus dat we alleen uit blauwe drui ven, rode wijn kunnen ver krijgen. Witte wijnen kunnen zowel uit blauwe als uit witte druiven worden gewonnen. Ook het persen van de drui ven is snel gemoderniseerd. In hetsherrygebied is men vrij lang doorgegaan met het tre den van de druiven met blote voeten, menende dat dit es- Oogstwagen. 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 20