distributie, terwijl de groothandel meer belangstelling zal hebben voor onze verkooporganisatie en verkoopbevorde ring. Een huisvrouwengroep zal weer speciaal geïnteresseerd zijn in de bier behandeling thuis. De ontvangstafdelingen hebben dan ook een aantal keuzeprogramma's. Deze programma's vertonen echter één grote overeenkomst: de bezoeker(ster) staat centraal, hij of zij moet telkens weer alle aandacht krijgen. Weliswaar is voor ons elke bezoeker één van de 129.000 gas ten die wij jaarlijks ontvangen, voor de bezoeker zelf is het meestal de enige keer in zijn leven dat hij ter plekke met het Heineken concern in contact komt. Wie ontvangen wij? Wanneer wij een indeling maken van de categorieën bezoekers die jaarlijks te gast zijn bij onze ontvangstafdelingen, dan ziet deze er ongeveer als volgt uit: Nederlandse consumenten 36.000 Commerciële relaties Nederland 23.000 Gasten van de technische divisie 3.000 Individuele buitenl. toeristen 50.000 Buitenl. commerciële relaties 8.000 Totaal 120.000 Waaruit bestaat een ontvangst? Alhoewel reeds gesteld is, dat er vele soorten ontvangst-programma's be staan, hebben de meeste excursies toch dezelfde opbouw. 0 De gasten worden in de ontvangst ruimte welkom geheten. De chef ont vangsten of een van de rondleiders legt uit wat het programma voor die ochtend of middag zal zijn. Verder vertelt hij een en ander over het con cern en over het te bezoeken bedrijf. 0 Aan de hand van een diapresentatie wordt in speciale gevallen het brouwproces uitgelegd (vooral scholieren komen daarvoor in aan merking). Meestal wordt de film ,,De Wereld van Heineken" vertoond. 0 Daarna wordt de rondleiding door het bedrijf gehouden. 0 Bij terugkomst in de ontvangstruimte bestaat er gelegenheid tot het stellen van vragen. Het bedienend perso neel serveert intussen een vakkundig getapt biertje of een koele frisdrank, met daarbij een stukje kaas en worst. Het totale ontvangstprogramma neemt gemiddeld zo'n twee a tweeëneenhalf uur in beslag. In die tijd is er ook nog gelegenheid voor de bezoekers om in het bij de ontvangstruimte behorende winkeltje artikelen als glazen, T-shirts, barbecueschorten en dergelijke te ko pen. De excursieroute is in samenwerking met de bedrijfsleiding tot stand geko men, waarbij steeds getracht wordt om de route voor de bezoeker zo interessant mogelijk te doen zijn, zonder de produk- tie te storen. Op onze vestiging Stad houderskade te Amsterdam is destijds Tijdens de rondleiding krijgen de bezoekers de belangrijkste bedrijfsonderdelen, zoals hier in Amsterdam de gistkuipen, te zien. Uiteraard geeft de excursieleider uitleg van een en ander. Geregeld komen ook commerciële organisaties op bezoek, die - via de ontvangstafdeling - de gasten zijn van de thuisverbruikafdeling bier. Op de achtergrond een van de loopbruggen, waarvan ook de bezoekers gebruik maken tijdens hun rondwandeling door het bedrijf. De eerste groep, die met een van de onlangs aangeschafte dubbeldeksbussen over het Zoeter- woudse terrein werd rondgereden, was een afnemer met een aantal van zijn klanten (dus ook onze klanten) uit de horecasector. Wanneer men in Amsterdam een groep opgetogen mensen het kantoor aan de Mauritskade ziet verlaten, zijn dat vrijwel zeker bezoekers, die tijdens een rondleiding door de brouwerij en het biertje-na-afloop in de ruime Gijsbreghtkelder onze gasten waren.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 9