ONZE DAGELIJKSE GASTVRIJHEID Aanvraagprocedure en administratieverwerking De lange rij buitenlandse bezoekers, die dagelijks in de morgenuren voor onze vestiging aan de Stadhouderskade te Amsterdam staat, was deze zomer aan leiding voor het ANP een foto daarvan naar een aantal kranten te sturen. Het bijschrift luidde: „In de rij voor een glas bier". Dat gaf ons een niet geringe be kendheid bij de lezers van diverse dag bladen. Bij elkaar zo'n 620.000 mensen. Er wordt wel eens gedacht, dat het bij de bezoekers aan een brouwerij alleen gaat om het bier na afloop van de bezichti ging van de bedrijfsruimten, maar wan neer onverwacht de produktie of een deel daarvan om wat voor reden dan ook komt stil te liggen, tonen de bezoekers zich bijzonder teleurgesteld. Eerlijk heidshalve dienen we er aan toe te voe gen, dat als we aan het slot van de rondgang geen bier zouden schenken, naar alle waarschijnlijkheid ook wel een gevoel van teleurstelling zou ontstaan.... Hoewel velen van ons de ontvangst ruimte op zijn of haar vestiging kennen, willen wij toch graag wat dieper ingaan op hetgeen zich daar in het kader van „onze dagelijkse gastvrijheid" afspeelt. De organisatie De afdeling ontvangsten maakt deel uit van de concernstafdienst public rela tions en staat onder leiding van de heer K.A. Warmenhoven. Chefs ontvangsten zorgen voor de goede gang van zaken in de verschillende vestigingen: De lange rij buitenlandse bezoekers.... In de zomer een dagelijks terugkerend beeld bij onze brouwerij aan de Stadhouderskade in Amsterdam der de Divisie Nederland. De ontvang sten aldaar zijn namelijk meer van ver kooptechnische aard. Er is per vestiging een vaste staf van be dienend personeel, dat met grote vak kennis en veel begrip ervoor zorgdraagt, dat onze gasten zich thuis voelen. De rondleidingen worden verzorgd door studentenrondleiders. Deze excursielei ders, per vestiging ongeveer vijftien in getal, spreken diverse talen. Zij hebben geen vast dienstverband, maar verlenen part-time diensten. In Rotterdam vinden rondleidingen, die alleen voor speciale groepen mogelijk zijn, plaats onder leiding van de heer B. P. M. M. Hoogeweegen. Deze is te vens belast met alle overige public rela tions werkzaamheden van ons concern in de Maasstad. De administratie van alle ontvangstafde lingen wordt centraal, in Amsterdam, verricht door de heer P. A. M. M. van Dongen. Daarnaast behandelt hij de aanvragen voor excursies naar onze brouwerijen, behalve die voor de Maas- Amsterdam. Bij de binnenkomst van de toe risten worden de kaartjes gecontroleerd. De afdeling ontvangsten nodigt zelf geen individuele gasten of groepen uit. Alle aanvragen voor vergaderingen, ex cursies, en dergelijke komen binnen bij administrateur Van Dongen (A/Wet), die de beschikking heeft over de agenda van elke ontvangstafdeling. Hij kan di rect vaststellen of de aangevraagde ex cursie op de gekozen datum en vestiging wel of niet kan doorgaan, terwijl in het laatste geval hij ook weer terstond alter natieven kan noemen. De afdeling ontvangsten maakt on derscheid tussen: aanvragen van buiten de onderne ming aanvragen van onze buitendiensten of van andere functionarissen van ons concern. De eerste categorie aanvragen kan slechts schriftelijk worden ingediend. Deze verzoeken worden volgens de bestaande richtlijnen beoordeeld en op volgorde van binnenkomst behandeld. De tweede categorie kan ook telefonisch geregeld worden met de centrale ont vangstenadministratie, die bereikbaar is onder nummer 020 - 702173. Het voor deel hiervan is, dat de buitendienstfunc tionaris zijn afnemer terstond kan laten weten of op de gevraagde datum de ge wenste ruimte beschikbaar is en zo niet, welke andere mogelijkheden er dan bestaan. Elke week worden vanuit Amsterdam aan alle belanghebbenden de zogehe ten excursieprogramma's gestuurd. Hierop staan, in het kort, de gegevens over de bezoekersgroepen die in de ko mende periode van veertien dagen op de verschillende vestigingen worden ver wacht. Binnen dat veertiendaagse pro gramma kunnen er centraal géén ont vangsten meer geregeld worden. In zo'n periode van veertien dagen kan alleen rechtstreeks met de betrokken ont vangstchef eventueel nog een ontvangst of een vergadering worden geïmprovi seerd. kade te Rotterdam; die lopen via de heer Hoogeweegen. Amsterdam I: 't Koelschip en de Raadskelder Amsterdam II: Gijsbreghtkelder en Raadskamer 's Hertogenbosch: Cambrinuskelder Rotterdam/Maaskade: Het Gedistilleerd Museum en het Bruine Café Zoeterwoude: Ontvangstgebouw 'De Hooiberg' De Bacchuszolder van Wijnhandel Reuchlin B.V. te Rotterdam valt niet on der de concernstafdienst P.R., maar on Wat is het doel van de excursies? Een goede gang van zaken bij een on derneming is afhankelijk van een goede verstandhouding met de vele groeperin gen, waarmee het bedrijf te maken heeft. Een goed verlopend bezoek is wel de plezierigste manier om mensen met ons concern vertrouwd te maken, waardoor de weg open ligt voor een goede ver standhouding. Iedere groepering heeft haar eigen interesses en het is belangrijk om aan die belangstelling tegemoet te komen. Zo zullen leerlingen van de ho reca- en detailhandelsvakscholen een uitvoerige en meer technische rondlei ding krijgen. Zij zullen voorgelicht wor den over tapinstallaties respectievelijk

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 8