een speciale lift voor bezoekers ge bouwd, terwijl in alle vestigingen, waar mogelijk, bordessen en speciale brug gen ten gerieve van onze bezoekers zijn aangebracht. In 's-Hertogenbosch, waar het van de Cambrinus-kelder naar het beginpunt van de excursie ongeveer 13 minuten lopen is, moeten we in sommige gevallen een bus inzetten om die bezoe kers, die zonder bus gekomen zijn, van en naar het bedrijf te vervoeren. In Zoe- terwoude zorgen twee Engelse dubbel deksbussen voor het vervoer van onze gasten over het uitgestrekte terrein met zijn 7,5 km wegdek! Ondanks al deze hulpmiddelen is het toch onvermijdelijk dat de stroom van bezoekers in onze bedrijven de produktieafdelingen soms enige grijze haren bezorgt. Het moet ook niet zo'n aardige ervaring zijn om door een afdeling, die net helemaal ge schrobd is, doodleuk weer tientallen be zoekers te zien rondstappen, om maar eens een voorbeeld te noemen. Het is voor de ontvangstafdeling dan ook pret tig te ervaren, dat er van de kant van de bedrijfsleiding en van de medewerkers in In het bij de ontvangstruimte behorende win keltje gaan heel wat T-shirts. glazen en der gelijke over de toonbank. In de ontvangstruimte aan de Maaskade te Rotterdam zijn nog al eens illustere gezel schappen te gast. Hier een aantal Skippers of the Flying Dutchman. de produktiesector zoveel begrip en medewerking wordt verkregen. De ontvangst >r toeristen Zoals uit het begin van ons verhaal al bleek, zijn de rijen toeristen voor onze brouwerij aan de Stadhouderskade te Amsterdam een vertrouwd beeld. Vorig jaar ontvingen wij dan ook ruim 55.000 toeristen. Dit aantal zal in de komende jaren noodgedwongen wat kleiner zijn omdat er in 't Koelschip tijdens de ver toning van de concernfilm minder zit plaatsen beschikbaar zijn dan normaal. Tussen het filmdoek en de eerste rij zit plaatsen moet namelijk een bepaalde afstand worden aangehouden. De rijen zijn in lengte wel wat afgenomen sinds we een paar jaar geleden besloten om in de zomermaanden twee ontvangsten per ochtend te houden, namelijk om 9.00 en om 11.00 uur, in plaats van één 'tour' om 10.00 uur. We hoeven nu ook minder wachtenden teleur te stellen en het uren in de rij staan behoort nu gelukkig tot het verleden Het systeem werkt als volgt. Om 9.00 uur gaat de deur open en de eerste 170 gasten kopen een kaartje van 1,-, welk bedrag in zijn totaal wordt verdeeld over vier internationaal bekende instellingen: Unicef (kinderfonds van de Verenigde Naties), het Internationale Rode Kruis, Terre des Hommes (Stichting directe hulp aan kinderen in nood) en World Wildlife Fund (Wereldnatuurfonds). Een aantal bezoekers wil méér geven voor deze doeleinden: daarvoor staat een collectebus in de hal. Nadat de eerste 170 bezoekers met hun kaartjes naar binnen zijn gestapt, wordt doorgegaan met de verkoop van de vol gende 170 kaartjes voor de ontvangst van 11.00 uur. In het seizoen zijn die kaartjes vaak al om 9.45 uur uitverkocht, zodat we dan toch nog bezoekers moe ten teleurstellen. De buitenlandse gas ten zien eerst de brouwerij, daarna de film „The World of Heineken". De jarige toerist, elke dag is er wel eentje, krijgt na controle van de datum in zijn paspoort, een speciale Delftsblauwe bierpul en wordt meestal spontaan toegezongen. Aan het slot van elke ontvangst wordt steeds afscheid genomen van tevreden mensen. De dankbrieven getuigen van die tevredenheid; het van tijd tot tijd weerkeren van afnemers, die ons al eens eerder bezochten, eveneens. Wanneer je als gastheer je groep naar buiten be geleidt, ontkom je er bijna niet aan alle handen te drukken en dat is bij 170 bui tenlanders zeker geen kleinigheid Komt er dan nooit eens een klacht, is er nooit een klaagbrief? Jawel, ook dat komt voor. Gelukkig sporadisch en elk jaar minder. Dat aantal van tien a twintig tot nul terug te brengen, blijft de uitda ging voor allen, die werken bij de afde ling ontvangsten! Ook de dames komen aan bod. In de Bossche Cambrinuskelder krijgt een groep hulsvrou wen veel nieuwe en vaak ook onverwachte gegevens over bier en het brouwproces tij dens de explicatie door de gastvrouw aldaar, mevrouw S. Bierenbroodspot. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 10