OP WEG i
OPTIMAAL INGERICHTE
VRACHTWAGENS
Bier- en frisdrankentransport, een zaak van gewicht
Jaarlijks worden in het binnenland door en voor ons concern gigantische hoeveelheden
bier en frisdranken over de weg naar de afnemers in de groothandelssector vervoerd.
Rechtstreeks van een van de bedrijven of via een depot.
In totaal zo'n tweehonderd vrachtwagencombinaties, die elk per keer gemiddeld tweeën
twintig ton bier of frisdranken vervoeren, leggen per jaar ruwweg 854 miljoen kilometer af.
Samen vervoeren zij het respectabele gewicht van twee miljoen ton, van zuid naar noord,
van west naar oost, naar honderden bestemmingen.
Zoals bekend is wordt een deel van de transporten door derden verzorgd.
AANPASSINGEN VRACHTWAGENPARK
In het kader van de automatisering van het totale transport is
nagenoeg geheel overgeschakeld op het systeem, waarbij de
computer de „vehicle scheduling" voor z'n rekening neemt
Om deze oplossing van de transportproblematiek optimaal in
praktijk te brengen zijn instructies opgesteld voor de chauf
feurs en bijrijders om een goede begeleiding van het laden en
lossen, alsmede van het totale vervoer te waarborgen.
Aansluitend is tevens aandacht besteed aan de technische
uitvoering van de vrachtwagencombinaties, teneinde het ver
voer te stroomlijnen en de technische hulpmiddelen te stan
daardiseren. Hoewel de diverse vrachtwagenlaadvloeren in de
loop van de tijd aangepast zijn aan de standaardmaten van de
gebruikte palletcombinaties, is wat betreft laadbakken of car
rosserie geen of nauwelijks uniformiteit te ontdekken.
Dit heeft de afdeling fysieke distributie doen besluiten een
coördinerend totaalonderzoek in te stellen naar de karakteris
tieke eigenschappen van het materieel dat nu op de weg is om
aan de hand daarvan een aantal voorwaarden voor onze eigen
en de door ons gecontracteerde vrachtwagens op te stellen.
ONTWIKKELING VAN DIVERSE AFBINDSYSTEMEN
Een belangrijke bijdrage in de ontwikkeling van een optimaal
inzetbare vrachtwagencombinatie is door 's-Hertogenbosch
geleverd. Hier is het „nieuwe Bossche systeem" ontworpen.
Bij dit systeem heeft men de vrachtwagen voorzien van een
hoog voor- en achterschot, waartussen aan de bovenzijde het
zeildoek als een dak gespannen wordt. Wanneer de wagen
geladen is, laat men het „dak" loshangen en wordt het ge
bruikt als dekkleed. Belangrijk is, dat dit systeem het eerste
Het ..oude Bossche systeem": zijkleppen en een aan de laadvloer
vastgezet zeil.
Hetnieuwe Bossche systeem", het eerste waarbij de lading met ge
bruikmaking van het zeil zowel afgedekt als vastgezet werd (en nog
steeds wordt).
door C. H. van Amstel fysieke distributie
was waarmee betrekkelijk goedkoop een methode van afbin
den gevonden was, waarbij de chauffeur niet meer op de wa
gen behoefde te klimmen.
Ook bij de vervoerders, die een gedeelte van het transport voor
Heineken verzorgen, zocht men naar veilige, goedkope en
vooral snel te bedienen systemen.
De firma Zuidema ontwikkelde de „vliegende non", een car
rosserie die in gesloten toestand op een container lijkt, maar in
geopende toestand er bepaald anders uitziet.
De zijkant van de „container" klapt, samen met een gedeelte
van het dak omhoog; op de vrachtwagen ontstaat een maxi
mum aan laadruimte. In enkele minuten is een combinatie met
deze hydraulisch bediende zijwanden open- en weer dichtge
maakt.
Een eveneens veilig en snel, maar vooral goedkoop en een
voudig systeem werd door de firma Besseling geïntroduceerd.
Enthousiast gemaakt door de moderne rolgordijnen, heeft men
in het midden over de lengte twee rollen aangebracht. Deze
rollen steunen op de bovenzijden van de kopschotten en zijn
voorzien van een zeil. Met behulp van een slinger draait men
het zeil omhoog en weer omlaag. Hoewel het open- en dicht
maken iets langer duurt dan bij de hydraulisch bediende zij
wanden, heeft men voor het openen en sluiten van een wagen
met rolzeilen minder dan tien minuten nodig. Het systeem met
de rolzeilen werd in een eenvoudiger vorm al met veel succes
gebruikt. In plaats van twee rollen was een vaste plank hori
zontaal over de lengte gemonteerd. Aan deze plank zaten de
dekzeilen vast. Vooral bij Vrumona heeft deze manier van
vastbinden goede diensten bewezen. Het nadeel van dit sys
teem is dat de chauffeur niet op de grond kan blijven, maar
vanaf de „loopplank" boven de lading het zeil laat zakken of
weer naar boven trekt.
Naast de reeds beschreven systemen worden nog verschil
lende andere methoden van afbinden gebruikt.
Vooral in Amsterdam op de brouwerij aan de Mauritskade en
Bij het nieuwe Bossche systeem" fungeert het zeil in geopende
toestand als dak.