HEINEKEN OVERWEEGT INSTELLING EIGEN HELIKOPTERDIENST intensieve interbrouwerij- bezoeken De Hughes 300. waarmee de proefvlucht zal worden gemaakt. Chef-vlieger J. P. C. J. van Vonderen verheugt zich al op deze niet alle daagse opdracht. Gevraagd naar onder meer de prestaties van de helikopter zegt hij: 'Met deze chopper kun je alles doen; ook vliegen!' Van de zijde van Schreiner Airways, een luchtvaartmaatschappij, die zijn sporen op dit gebied ruimschoots ver diend heeft, is volledige medewerking toegezegd. Met een Hughes 300, die twee passa giers kan meenemen, zal een vlucht worden gemaakt van Amsterdam (Van der Helststraat), via Zoeterwoude en Rotterdam naar Den Bosch. Wind en weder dienende zal deze proef vlucht op de eerste van de volgende maand worden uitgevoerd. Door de R.L.D. (Rijks Luchtvaart Dienst) werd hiervoor een speciale ontheffing verleend. Amsterdam, 9 maart 1976. De groei van de onderneming en de daarmee samen hangende noodzaak van een geregeld persoonlijk contact tussen functionaris sen van velerlei afdelingen en diensten, hebben in de afgelopen jaren een belangrijke toename te zien gegeven van het aantal dienstreizen. Aan deze contacten op commercieel, technisch en sociaal terrein wordt bij zonder veel waarde toegekend. Naast het vele dat in onze hedendaagse maat schappij ge-eerd (geautomatiseerd, ge computeriseerd en gecontaineriseerd) is, blijft de persoonlijke ontmoeting in bespreking, vergadering of anderszins een onmisbaar element. En hoewel bijvoorbeeld vergaderen op afstand, dat wil zeggen per beeldtelefoon, technisch reeds mogelijk is, zal dit vanwege de daaraan verbonden, hoge kosten zeker nog wel geruime tijd toekomst-audio- visie blijven. Vergroting efficiency Zoals bekend wordt binnen ons con cern voortdurend gezocht naar moge lijkheden om op allerlei gebieden de efficiency te vergroten. In dit onderzoek zijn ook de interbrouwerijdienstreizen betrokken. Daarbij is komen vast te staan, dat het huidige verkeer de reis tijd meer en meer in ongunstige zin zal gaan beïnvloeden. Deze reistijd is nu eenmaal een 'vast' gegeven. Echter, de duur van de reis zou wellicht kunnen worden bekort! Om dit te bereiken zou een andere wijze van vervoer moeten worden overwogen. De volgende con clusie was dat vervoer door de lucht de enig bruikbare mogelijkheid zou zijn. Helikopter Gedacht wordt nu aan een geregelde lijndienst tussen verschillende vestigin gen, waarbij de tijden en het aantal vluchten zullen worden afgestemd op het reizigersaanbod. De belangrijkste voorwaarde bij het instellen van een luchtverbinding is dat zo weinig moge lijk tijd verloren mag gaan voor het aan en van boord gaan. Het enige type vliegtuig dat in deze gedachtengang past is de helikopter. Die dan ook moet vertrekken van en aankomen op het terrein van onze vestigingen! Wat Zoeterwoude betreft zijn er op dit gebied geen problemen. Evenmin voor Den Bosch, waar het laad - en losterrein voldoende ruimte biedt. Op de vestiging te Rotterdam wordt nog naar een ge schikte heli-strip gezocht. Proefvlucht Besloten is binnenkort een proefvlucht met een hefschroefvliegtuig te laten uitvoeren, teneinde na te gaan hoe groot de tijdsbesparing in de praktijk zal blijken te zijn. Tevens zullen daarbij de faciliteiten bij het opstijgen en lan den nader bekeken worden en zal men, in het kader van de milieubescherming, speciaal aandacht schenken aan de as pecten van de geluidshinder. Dank zij reeds bestaande contacten, is het mogelijk gebleken deze proef vlucht reeds op zeer korte termijn te maken. In dit onderzoekstadium zal met een betrekkelijk klein toestel worden gevlogen. In een wip.... Het vertrekpunt is de binnenplaats van de brouwerij aan de Van der Helststraat, waar de wentelwiek zich 's morgens om tien uur precies in de lucht zal heffen. De vlucht naar Zoeterwoude neemt on geveer twintig minuten in beslag, zodat de heli daar, op de speciaal gemarkeer de landingsplaats bij de Van Zwieten- plas, om circa twintig overtien zal neer strijken. Om half elf precies wordt de vlucht voortgezet. Het toestel vliegt over de vestiging aan de Crooswijkse- singel in Rotterdam, zodat alvast de tijdsduur van dit traject kan worden vastgesteld. Naar schatting om tien over elf wordt de helikopter dan op het laad- en losterrein van de Bossche brouwerij verwacht. Vlieg mee.... In gedachten kunt u meevliegen en al doende trachten vast te stellen hoeveel de exacte vliegtijd zal bedragen. Om dat slechts enkelen van nabij getuige zullen kunnen zijn van deze historische vlucht, wordt iedereen in de gelegen heid gesteld mee te dingen in een prijs vraag. Daartoe dient u vóór het einde van de maand uw opgave van de totale geschatte vliegtijd schriftelijk bij de redactie in te dienen. Voor de slimste 'meevliegers" wordt een aantal toepas selijke prijzen beschikbaar gesteld. Hoofdredacteur W. J. Bruggeman (rechts) in gesprek met de heer Van Vonderen. In het midden de heer R. Wolswijk, Reclame service, die nauw betrokken was bij de eerste besprekin gen. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 9