HEINEKEN OVERWEEGT INSTELLING EIGEN HELIKOPTERDIENST
intensieve
interbrouwerij-
bezoeken
De Hughes 300. waarmee de proefvlucht zal
worden gemaakt. Chef-vlieger J. P. C. J. van
Vonderen verheugt zich al op deze niet alle
daagse opdracht. Gevraagd naar onder meer
de prestaties van de helikopter zegt hij: 'Met
deze chopper kun je alles doen; ook vliegen!'
Van de zijde van Schreiner Airways,
een luchtvaartmaatschappij, die zijn
sporen op dit gebied ruimschoots ver
diend heeft, is volledige medewerking
toegezegd.
Met een Hughes 300, die twee passa
giers kan meenemen, zal een vlucht
worden gemaakt van Amsterdam (Van
der Helststraat), via Zoeterwoude en
Rotterdam naar Den Bosch.
Wind en weder dienende zal deze proef
vlucht op de eerste van de volgende
maand worden uitgevoerd.
Door de R.L.D. (Rijks Luchtvaart Dienst)
werd hiervoor een speciale ontheffing
verleend.
Amsterdam, 9 maart 1976. De groei van
de onderneming en de daarmee samen
hangende noodzaak van een geregeld
persoonlijk contact tussen functionaris
sen van velerlei afdelingen en diensten,
hebben in de afgelopen jaren een
belangrijke toename te zien gegeven
van het aantal dienstreizen.
Aan deze contacten op commercieel,
technisch en sociaal terrein wordt bij
zonder veel waarde toegekend. Naast
het vele dat in onze hedendaagse maat
schappij ge-eerd (geautomatiseerd, ge
computeriseerd en gecontaineriseerd)
is, blijft de persoonlijke ontmoeting in
bespreking, vergadering of anderszins
een onmisbaar element. En hoewel
bijvoorbeeld vergaderen op afstand, dat
wil zeggen per beeldtelefoon, technisch
reeds mogelijk is, zal dit vanwege de
daaraan verbonden, hoge kosten zeker
nog wel geruime tijd toekomst-audio-
visie blijven.
Vergroting efficiency
Zoals bekend wordt binnen ons con
cern voortdurend gezocht naar moge
lijkheden om op allerlei gebieden de
efficiency te vergroten. In dit onderzoek
zijn ook de interbrouwerijdienstreizen
betrokken. Daarbij is komen vast te
staan, dat het huidige verkeer de reis
tijd meer en meer in ongunstige zin
zal gaan beïnvloeden. Deze reistijd is
nu eenmaal een 'vast' gegeven. Echter,
de duur van de reis zou wellicht kunnen
worden bekort! Om dit te bereiken zou
een andere wijze van vervoer moeten
worden overwogen. De volgende con
clusie was dat vervoer door de lucht de
enig bruikbare mogelijkheid zou zijn.
Helikopter
Gedacht wordt nu aan een geregelde
lijndienst tussen verschillende vestigin
gen, waarbij de tijden en het aantal
vluchten zullen worden afgestemd op
het reizigersaanbod. De belangrijkste
voorwaarde bij het instellen van een
luchtverbinding is dat zo weinig moge
lijk tijd verloren mag gaan voor het aan
en van boord gaan. Het enige type
vliegtuig dat in deze gedachtengang
past is de helikopter. Die dan ook moet
vertrekken van en aankomen op het
terrein van onze vestigingen!
Wat Zoeterwoude betreft zijn er op dit
gebied geen problemen. Evenmin voor
Den Bosch, waar het laad - en losterrein
voldoende ruimte biedt. Op de vestiging
te Rotterdam wordt nog naar een ge
schikte heli-strip gezocht.
Proefvlucht
Besloten is binnenkort een proefvlucht
met een hefschroefvliegtuig te laten
uitvoeren, teneinde na te gaan hoe
groot de tijdsbesparing in de praktijk
zal blijken te zijn. Tevens zullen daarbij
de faciliteiten bij het opstijgen en lan
den nader bekeken worden en zal men,
in het kader van de milieubescherming,
speciaal aandacht schenken aan de as
pecten van de geluidshinder.
Dank zij reeds bestaande contacten,
is het mogelijk gebleken deze proef
vlucht reeds op zeer korte termijn te
maken. In dit onderzoekstadium zal met
een betrekkelijk klein toestel worden
gevlogen.
In een wip....
Het vertrekpunt is de binnenplaats van
de brouwerij aan de Van der Helststraat,
waar de wentelwiek zich 's morgens om
tien uur precies in de lucht zal heffen.
De vlucht naar Zoeterwoude neemt on
geveer twintig minuten in beslag, zodat
de heli daar, op de speciaal gemarkeer
de landingsplaats bij de Van Zwieten-
plas, om circa twintig overtien zal neer
strijken. Om half elf precies wordt de
vlucht voortgezet. Het toestel vliegt
over de vestiging aan de Crooswijkse-
singel in Rotterdam, zodat alvast de
tijdsduur van dit traject kan worden
vastgesteld. Naar schatting om tien
over elf wordt de helikopter dan op het
laad- en losterrein van de Bossche
brouwerij verwacht.
Vlieg mee....
In gedachten kunt u meevliegen en al
doende trachten vast te stellen hoeveel
de exacte vliegtijd zal bedragen. Om
dat slechts enkelen van nabij getuige
zullen kunnen zijn van deze historische
vlucht, wordt iedereen in de gelegen
heid gesteld mee te dingen in een prijs
vraag. Daartoe dient u vóór het einde
van de maand uw opgave van de totale
geschatte vliegtijd schriftelijk bij de
redactie in te dienen. Voor de slimste
'meevliegers" wordt een aantal toepas
selijke prijzen beschikbaar gesteld.
Hoofdredacteur
W. J. Bruggeman
(rechts) in gesprek
met de heer Van
Vonderen. In het
midden de heer R.
Wolswijk, Reclame
service, die nauw
betrokken was bij de
eerste besprekin
gen.
9