/AN HEINEKEN Thuisverbruik 'sumenten Van links naar rechts Luc Ludolf. m Willy Langestraat Henk Stoffers, editor, Arthur Noordhoek Hegt, produktieleider en zittend Ronny Erends, regisseur. ac tivlteiten van het Heineken concern Kingston (Jamaica), New York (U.S.A.) en Londen (Engeland). In Lagos filmden ze onder meer een scène van druk pratende mensen, die proberen een groter kwantum bier van de brouwerij aldaar los te krijgen voor hun handel. De .field sales manager", die de produktie zorgvuldig verdeelt, wordt overladen met argumenten. Het is daar da gelijks een sport een of meer kratten of dozen extra te „veroveren". Een belangrijk deel van de film wordt gewijd aan de opleiding van brouwerij- personeel die overal plaats vindt. Hiervoor zijn in Lagos opnamen gemaakt in de moderne instruc tielokalen van een trainingscentrum, waar scho ling en bijscholing plaatsvinden. Het hoofd van de school is een Nigeriaan en de meeste docenten zijn eveneens Nigerianen. Ook speelt de opleiding van een tweetal Nigerianen in Zoeterwoude een rol. De heren Chigbo en Okereke uit Aba zijn daar gefilmd tijdens hun traineeship. De eveneens in Nederiand opgeleide mevrouw Wajoediarso en de heer Mahulete zien we in Djakarta in hun dagelijks werk. In Nederland leverde de nieuwe brouwerij in Zoe terwoude, waar alles nog glimt en blinkt, vele fraaie beelden. Een vermenging van deze opna men met beelden uit het brouwhuis in Den Bosch vormt een symfonie van rood koper en modern roestvrij staal. Maar niet alleen door het aller nieuwste wordt de toeschouwer geboeid. Er is in het brouwersvak nu eenmaal veel dat lang be proefd en gebruikt wordt. Om maar een voorbeeld te noemen: de Heineken A-gist, die sinds 1886 in reincultuur wordt voortgekweekt en waarvan an dere Heineken brouwerijen in de wereld steeds nieuwe zendingen ontvangen. Dit filmgedeelte wordt door een „geheimzinnige" muziek, speciaal gecomponeerd door Willy Lan gestraat, begeleid. Ook de magistrale Heineken mars, waarmee de film eigenlijk begint, is het werk van deze componist. Natuurlijk wordt deze Hei neken mars gespeeld door de Bossche Heineken Fanfare, een gezelschap dat men van tijd tot tijd in de film tegenkomt. Alle „ingrediënten", zoals de gerst, de gist, de hop en het water, de produktieruimten in binnen- en buitenland, dienstverlening, evenementen, hore ca- en thuisverbruik vele speelse drinksituaties, rollen als een kaleidoscopisch gebeuren aan het oog voorbij. Zij houden de toeschouwers ruim twintig minuten in de ban van Heineken. Meteen lichte toets wordt hun die veelheid van gegevens aangereikt, zodat zij zonder moeite een goede indruk krijgen van de wereld van Heineken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 15