DE WERELD V* en buitenli Know Een film over de veelzijdige activate Al geruime tijd werd er gedacht over inhoud er vormgeving van een nieuwe concernfilm. De oudr bedrijfsfilm „Dit is Heineken" dateert namelijk al weer uit het begin van de jaren zestig. Het came rawerk van die film en de manier waarop de infor matie was aangepakt was toen al zo vooruitstre vend, dat hij meer dan tien jaar aan zijn doel heef beantwoord. De activiteiten van ons concerr hebben zich echter in die tijd zodanig uitgebreic dat niet alleen voor al onze binnen- en buiten landse bezoekers (in Nederland alleen al rond de 100.000 personen per jaar), maar ook voor andere belangstellende buitenstaanders een nieuwe voorlichtingsfilm hard nodig was. Voor de produktie ervan viel de keuze weer of Carillon Audiovisual Media B.V. te Amsterdam, die ook de vorige Heineken film had vervaardigd. Di recteur hiervan is Gerard J. Raucamp, regisseu Ronny Erends. Ronny Erends is ook de regisseu geweest van de oude bedrijfsfilm en dus warer vele Heineken zaken hem toch nog tamelijk ver trouwd. In de loop van 1974 vonden de eerste besprekingen plaats en na het opstellen van eer leidraad voor de mogelijke inhoud volgde de planning voor de „researchtour". Dit is een reis die altijd nodig is om de regisseur een goed inzich te geven in de plaatsen waar gefilmd zal worder en om een eerste gesprek te hebben met de men sen die de cameraploeg zullen assisteren wan neer de opnamen beginnen. Heineken is in de loop der jaren uitgegroeid van een brouwerijconcern tot een internationaal geo riënteerd drankenconcern, waarvan het belang rijkste en bekendste produkt het Heineken bier is Daarom ligt ook in deze film het accent op vrijwe1 alles wat met bier en de know how, de techniek van het brouwen, te maken heeft. De consumen ten, evenals de vele manieren van handel en transport waarop het produkt tot hen komt, krijgen echter evenzeer grote aandacht. De diversificatie van het concern en de Heineken historie komen op een zeer persoonlijke wijze aan de orde. De heer A. H. Heineken, voorzitter van de raad van bestuur, heeft deze gedeelten namelijk zelf voor zijn rekening genomen en spreekt vanaf het doek de toeschouwer hierover toe. Hoe belangrijk in alle landen het bier is kon de filmploeg op zijn reis steeds weer constateren. Zij zagen ook de grote zorg die er in alle, door hen bezochte brouwerijen, aan wordt gegeven. De cameraploeg, bestaande uit cameraman Hein Groot, camera-assistent Dirk Teenstra en de re gisseur Ronny Erends, ging naar Djakarta (Indo nesië), Singapore (Maleisië), Lagos (Nigeria),

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 14