zen dat zij aan de start verschenen en is er
een tourarts besteld? Zo ja, waar komt dan de
ambulance vandaan? En wie zal er dit jaar
Miss zijn om de winnaar te huldigen en in
welke auto zal zij worden rondgereden en wie
is dan wel de chauffeur? Heeft Merckx toege
zegd dat hij zal komen? Is het prijzengeld van
f 12.000 uitbetaald? Zijn er patronen voor het
startpistool?
Het voorgaande is een greep, een kleine
greep uit de vele, vele details die Marcel Eijck
moet verwerken, uitvoeren of controleren en
waarover tientallen besluiten moeten worden
genomen.
In de loop van de weken komen de vergun
ningen binnen, worden wijzigingen voor
gesteld, problemen opgelost en vallen de vele
gekleurde stukjes van de caleidoscoop in de
juiste schakering voor de Amstel-Goldrace in
elkaar.
Ongeveer 250 brieven werden geschreven,
tientallen IP's gingen de deur uit, alle op weg
geholpen door de secretaresse van Eijck, Ria
Soederhuyzen-Middellink, zelf dochter van
één van Nederlands bekendste wielerfiguren.
Anderen
De auto van Marcel Eijck ligt laag bij de grond
door alle paperassen, die mee naar de start
moeten. De meeneemlijst is drie maal gecon
troleerd, want het vergeten van zo iets be
lachelijks als de veiligheidsspelden voor de
rugnummers kan ernstige vertragingen ople
veren. Maar zijn auto is niet de enige die naar
het zuiden vertrekt. Enkele dagen eerder is er
al een colonne van grote en kleine vrachtwa
gens vertrokken onder leiding van Dik Waaijer
van de Reclame-service. Hij en zijn mede
werkers hebben hun handen vol aan dit
evenement, want zij moeten ervoor zorgen
dat de start en finish er fleurig uitzien. Dit is
gemakkelijk gezegd, maar het is een heidens
karwei om de spandoeken, de reclametoren,
het podium en de vele attributen op tijd op hun
plaats te krijgen. Het is een taak die veran
dert in een hels werk, wanneer de elementen
niet meewerken en de regen neerplenst of de
koude noordenwind over de Limburgse heu
vels blaast. Dat dit nog wel eens wil gebeuren
is ook de journalisten opgevallen, van wie er
één, een Engelsman, de naam van onze
wedstrijd veranderde in Amstel Cold Race.
Als alles dan staat, begint op de dag zelf voor
de Reclame-service, een moeilijke opgave
want dan moeten, aan de hand van een tijd
schema, borden langs het parcours op het
juiste tijdstip worden aangebracht of wegge
haald. De bagage van de renners wordt naar
de kleedkamers bij de finish gebracht en een
van de beste chauffeurs rijdt tijdens de wed
strijd de laatste wagen, de bezemwagen, die
Van links naar rechts: Luitenant J. H. A. M.
Erckens (commandant begeleidend detache
ment Rijkspolitie), opperwachtmeester Brug-
geman, opperwachtmeester Gerritsen en H.
Krott (technisch leider AGR), in bespreking
over het parcours.
in figuurlijke zin het parcours moet schoon
vegen van afgestapte renners. Een moeilijk
karwei op het zeer bochtige parcours, waar
vaak met grote snelheid gereden moet wor
den om de karavaan weer in te halen, nadat
vertraging is opgetreden door het laten ins
tappen van opgevers. En dan hebben wij nog
gezwegen over de tientallen voor
aankondigingsspandoeken, die de Re
clame-service in weer en wind in het Lim
burgse land moet aanbrengen, enkele weken
voor de wedstrijd.
De persauto van Robert Elfrink is ook onder
weg, de kleine honderd journalisten tegemoet
die aan start en finish zullen verschijnen. De
pers is inmiddels door hem op de hoogte ge
bracht via verschillende berichten, die niet
alleen in Nederland zijn verzonden, maar ook
naar België, Frankrijk, Italië en Spanje. Enkele
dagen voor de wedstrijd is er een persconfe
rentie in de vestiging Mauritskade geweest,
waar altijd zo'n twintig journalisten komen. De
televisie heeft al menigmaal om inlichtingen
gevraagd, evenals de radio. Vlak voor de start
moet de pers de laatste gegevens ontvangen
over parcours en deelnemers. Bij de finish
moet Robert Elfrink zijn, wanneer de journa
listen hun verhalen doorbellen naar de krant
of ze uittikken. Hij wordt al die tijd bijgestaan
door Ank Lodeweegs, eveneens van de afde
ling public relations, die heel wat tact moet
hebben om de zenuwachtigen, die vlak voor
de start arriveren, te helpen. Martin van Soest
verzorgt de afrekeningen en moet in de hek
senketel, die kenmerkend is voor elke start, de
cijfers op een rijtje houden. Ko Werkhoven en
Dennis Klopper, twee wielerenthousiasten
van buiten ons bedrijf bieden elk jaar de hel
pende hand, evenals enkele anderen die vele
karweitjes opknappen, en daardoor evenzo-
vele onmisbare radertjes in het geheel zijn. En
product management houdt een vinger aan
de pols waar het de diverse reclameuitingen
betreft, zoals advertenties en affiches. Een
sleutelpositie nemen natuurlijk politie en jury
in. Zonder hun hulp is de Amstel-Goldrace
ondenkbaar.
De permanence
Het is doodstil om zeven uur in de hal van de
Stadsschouwburg te Heerlen waar de perma
nence is gevestigd op de ochtend van de
start. Doodstil, maar het oorverdovende
spektakel dat over enkele uren alles zal over
heersen kondigt zich al aan. Een verloren
motorrijder, die met zijn Harley Davidson re
clame zal rijden, is te vroeg opgestaan en ar
riveert ronkend voor de grote deuren en de
bakker rijdt met zijn bestelwagen met 800
broodjes en 400 bananen bijna de hal in. De
koffiejuffrouw laat zichzelf wakker schrikken
door kop en schotel te laten vallen. Dan weer
stilte. Gehaast worden vierhonderd ochtend
bladen van hét Limburgs Dagblad binnenge
bracht. De eerste ploegleiderswagens parke
ren op het grote plein, enkele leden van de
jury wandelen rond, een fiets wordt tegen de
gevel geplaatst, dranghekken worden klette
rend verschoven of nieuwe neergezet, steeds
meer auto's rijden af en aan, steeds meer
mensen komen binnen, de jury begint in een
aparte ruimte te vergaderen, de politie arri
veert met een twaalftal motoren en even zo
veel rijders, de Wegenwacht begint al direct
met sleutelen, een ambulance meldt zich,
renners schieten naar boven naar de kleed
kamers, soigneurskoffers worden gehaast
naar boven gedragen. Een luid geroezemoes
overheerst. De pers komt aan, de ziekenom
roep wil een interview, een Belgische ploeg
komt binnenstormen, omdat enkele renners
autopech hebben gehad, vragen klinken over
en weer, liters en liters koffie verdwijnen, pa
perassen worden vluchtig gelezen, een En
gelsman heeft vergeten dat hij voor proviand
voor zijn renners moet zorgen, een Fransman
heeft een lege tank.
Er is geen sprake meer van een stroom, maar
er is nu een maalstroom die rondcirkelt in de
hal en die zich uitbreidt over het plein. Gelui
den, woorden en talen vullen elke hoek van
het enorme gebouw. Herman Krott en Marcel
Eijck moeten alles in de gaten houden, moe
ten van alles op de hoogte blijven, moeten de
problemen oplossen, die zich altijd nog voor
doen en moeten zorgen dat iedereen tevre
den en klaar is om half elf precies, want een
wielerwedstrijd begint op tijd.
De start
Herman Krott kan de route dromen en neemt
plaats achter het stuur van de wagen van de
wedstrijdleider, Bram Koopmans, die nog
nooit 'n Amstel-Goldrace zonder de stempel
van zijn wil de historie heeft laten ingaan. De
lange rij auto's en de vele medewerkers zetten
zich in beweging om het doek op te halen en
het voetlicht te ontsteken voor de elfde
Amstel-Goldrace, die meer dan een kwart
miljoen toeschouwers zal trekken, de kranten
zal halen in bijna heel West-Europa, die mil
joenen wielerfans aan het scherm of aan de
radio zal kluisteren. De karavaan zet zich in
beweging om langs honderd omwegen naar
Meerssen te rijden. Daar hebben andere en
thousiasten zich geworpen op het organise
ren van de aankomst, wegen laten afzetten,
tribunes gebouwd en vele andere voorzie
ningen getroffen.
Al die medewerkers zullen bij de finish staan,
op een afstand en niet in het licht. Ze laten het
applaus voor de winnaar langs zich heen
gaan, blij voor hem dat hij gewonnen heeft,
blij, dat het weer allemaal gelukt is. Zij denken
in het halfdonker alweer aan de Amstel-Gold
race van het volgend jaar.
Het is laat in de avond als de karavaan van Dik
Waaijer zich in beweging zet om naar het
noorden te trekken. De koplampen verlichten
nog eenmaal het toneel van de finish dat nu
leeg is. Wanneer zij wegrijden laten zij het
doek van de nacht zakken over een van de
grootste wielerevenementen van Nederland.
Drukte bij de finish in Meerssen.