In de schemer van de AMSTEL-GOLDRACE Het is gebruikelijk dat de winnaar van elk groots evenement met veel bloemen, mooie meisjes en schijnwerpers voor het voetlicht wordt gehaald om gehuldigd te worden. Dit gebeurt ook met de winnaar van de Amstel- Goldrace, de wielerwedstrijd die door ons concern wordt georganiseerd en die in de elf jaar van zijn bestaan is uitgegroeid tot een indrukwekkend wielerevenement, waarover de kranten in bijna geheel West-Europa schrijven. Maar achter al dat licht staan altijd enkele figuren in de schemer. Zij, met hun helpers, zijn het die het mogelijk maken dat luisterrijke evenementen steeds weer plaats kunnen vin den. Zo berust de gehele organisatie van de Amstel-Goldrace bij Marcel Eijck, medewer ker van de stafdienst public relations. Hij wordt bijgestaan voor wat betreft de techni sche kanten door Herman Krott, de ploeglei der van de Amstel wielrenners. Deze laatste stelt vast hoe het parcours moet worden en legt de mondelinge contacten met de ploegen over het al of niet deelnemen aan de wed strijd. Wij richten de schijnwerper op deze twee figuren en hen die assisteren, daarmee tijdelijk de schemer verjagend, om u een kijkje te gunnen tussen de coulissen van deze be langrijke klassieker. Het begin Bijna iedereen vraagt zich af wanneer je nu begint met het voorbereiden van zo'n wed strijd. Het antwoord is enigszins verrassend: Wanneer de .vorige' Amstel-Goldrace nog aan de gang is. Marcel Eijck rijdt nooit mee in een volgwagen wanneer de lange karavaan van 130 renners, 40 auto's en 35 motoren zich in beweging zet, maar stapt kort na de start in zijn auto en stelt zich op verschillende punten langs het par cours op, het notitieboekje in de hand om te noteren wat het volgend jaar anders, doel treffender, mooier kan. Een dag of twee later liggen de opmerkingen getypt in de nog lege map van de Amstel-Goldrace, editie volgend jaar, om op het juiste tijdstip opgediept en verwerkt te worden. Op toeren Het verkrijgen van een datum is niet eenvou dig. De dag waarop de wedstrijd mag worden verreden is eerst bekend na een vrij lange vergadering in Parijs en een langere in Genè- ve, waarbij Krott of Eijck aanwezig moet zijn. Is de datum eenmaal bekend dan beginnen de ploeg hebben. Dit moetworden toegezegd, de namen moeten worden opgegeven en alles moet ten slotte op papier staan. Is dat ge beurd, dan is deze kwestie nog niet geregeld. Ook moet precies vast staan welke onkosten vergoeding elke ploeg krijgt uitgekeerd. In gewikkelde regels van de overkoepelende wielerfederatie geven aan, dat elke renner recht heeft op een tweede klas retour van zijn woonplaats naar de startplaats van de wed strijd. Indien die afstand langer is dan een x-aantal kilometers, heeft hij recht op een lunchpakket en is het nog verder, dan mag hij blijven slapen en niet te vergeten, krijgt hij een diner. Hetzelfde geldt voor de ploegleider, de soigneur en de mecaniciën. Hun auto mag verder een vergoeding van een bepaald aan tal centen per kilometer opbrengen. De prak tijk leert dat meestal één bedrag wordt ge vraagd, dat ongeveer overeenkomt met de verplichte onkostenvergoeding. Ook die be dragen moeten vastgelegd zijn. zodat de or ganisatoren later bij het afrekenen geen moeilijkheden krijgen. Om de laatste puntjes op de vele i's te zetten, reist Herman Krott naar de start van de grote wedstrijd Parijs-Nice om de laatste afspraken te maken, de laatste ploegleider te overreden de Amstel-Goldrace de voorkeur te geven boven een andere koers. De dag na die start schrijft Marcel Eijck vele brieven om alle mondelinge overeenkomsten haarfijn aan het papier toe te vertrouwen. Kleinigheden Maar voor het zover is, is er heel wat werk verzet, zijn er honderdduizenden lettertjes uit de kleine schrijfmachine, die bij Eijck op het bureau staat, gevloeid, en heeft zijn telefoon vele verzoeken, smeekbeden, opdrachten en inlichtingen doorgegeven. De meeste van de inkomende gesprekken worden direct na afloop schriftelijk vastgelegd om niet in het niets te verdwijnen tussen de ontelbare de tails, die altijd maar weer op een rijtje gezet moeten worden. Kleinigheden, die almaar aan elkaar klitten, zoals haar dat in de knoop zit. Details die uit elkaar gekamd moeten worden om ze weer één voor één te kunnen zien. In een gemeente legt men een diep-riool aan en de burgemeester verklaart bezwaar tegen het voorgenomen parcours te hebben. Een nieuwe weg moet worden gevonden en cor recties dienen te worden aangebracht in het draaiboek. In dit boek staan alle gegevens over de wedstrijd en de veertig bladzijden moeten worden gezet, nagekeken en, op het laatste ogenblik wanneer zich onverwachte dingen voordoen, veranderd. Er moet perma- nence-ruimte kantoor) worden gezocht in de start- en in de aankomstplaats. Telefoons zijn nodig in de permanence voor de journa listen, de televisie eist in de buurt van de finish 100 meter wegdek voor haar wagens en wil ook graag een geschikte landingsplaats we ten voor haar helikopter. Een fotofinishappa- raat moet worden gehuurd, de douane wil in gelicht worden over de invoer van radio-ap- paratuur en de vele renners willen allemaal onderdak en niet te vergeten, graag biefstuk met rijst als ontbijt. Een ereprijs in de vorm van een Longines horloge moet worden uitgeko zen en gekocht. Rugnummers zijn onmisbaar en een officiële geluidswagen moet er komen. Zijn er genoeg veiligheidsspelden voor de rugnummers en welke artikelen komen er nu in het lunchpakket voor de bijna 400 begelei ders? Zijn er insignes voor iedereen die iets met de wedstrijd te maken heeft en hebben al die insignes touwtjes waarmee ze vastge knoopt kunnen worden? Is er een presentielijst die de renners kunnen tekenen om te bewij- Op de dag van de race is ook de Rijkspolitie volop in touw. Wedstrijdleider Bram Koop mans staat zo'n zes uur in weer en wind. tandwielen langzaam in elkaar te grijpen en staat de organisatie in de eerste versnelling om kalm aan de vele, vele autoriteiten te overreden de wedstrijd op Neêrlands grond gebied op die bepaalde dag te laten plaats vinden. Zeker vijfendertig instanties moeten hun ja-woord geven, waaronder een paar mi nisteries. Maar alvorens al deze vergunningen schrifte lijk aan te vragen moet de organisatie natuur lijk wel weten welk parcours het zal worden. Meer dan 200 kilometer worden op schrift gesteld, bijna elke straat wordt met name ge noemd, bijna elke ANWB-paal staat vermeld en is herkenbaar door het nummer dat deze dragen Elke gemeente wordt met hoofdlet ters genoemd en erachter staat het aantal ki lometers, dat tot zover is .afgelegd'. Later wordt daar nog tot op de minuut bijgezet hoe laat de karavaan de plaats zal passeren. De renners Staat het parcours op papier en zijn de aan vragen om het te mogen gebruiken de deur uit, dan wordt het de hoogste tijd ervoor te zorgen dat er ook renners komen. Alle be kende ploegen worden aangeschreven, en dat betekent brieven niet alleen in het Neder lands, maar ook in het Frans, Duits, Spaans en Italiaans. Velen sturen een antwoord, ande ren vergeten het of roepen je bij de een of andere bijeenkomst vriendelijk toe dat je op ze kunt rekenen. Maar ook al heb je zwart op wit dat bij voorbeeld Peugeot met zijn ploeg er zal zijn, dan is de kous nog lang niet af, wantje wilt natuurlijk wel de beste renners uit die

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 12