In de schemer
van de AMSTEL-GOLDRACE
Het is gebruikelijk dat de winnaar van elk
groots evenement met veel bloemen, mooie
meisjes en schijnwerpers voor het voetlicht
wordt gehaald om gehuldigd te worden. Dit
gebeurt ook met de winnaar van de Amstel-
Goldrace, de wielerwedstrijd die door ons
concern wordt georganiseerd en die in de elf
jaar van zijn bestaan is uitgegroeid tot een
indrukwekkend wielerevenement, waarover
de kranten in bijna geheel West-Europa
schrijven.
Maar achter al dat licht staan altijd enkele
figuren in de schemer. Zij, met hun helpers,
zijn het die het mogelijk maken dat luisterrijke
evenementen steeds weer plaats kunnen vin
den. Zo berust de gehele organisatie van de
Amstel-Goldrace bij Marcel Eijck, medewer
ker van de stafdienst public relations. Hij
wordt bijgestaan voor wat betreft de techni
sche kanten door Herman Krott, de ploeglei
der van de Amstel wielrenners. Deze laatste
stelt vast hoe het parcours moet worden en
legt de mondelinge contacten met de ploegen
over het al of niet deelnemen aan de wed
strijd. Wij richten de schijnwerper op deze
twee figuren en hen die assisteren, daarmee
tijdelijk de schemer verjagend, om u een kijkje
te gunnen tussen de coulissen van deze be
langrijke klassieker.
Het begin
Bijna iedereen vraagt zich af wanneer je nu
begint met het voorbereiden van zo'n wed
strijd. Het antwoord is enigszins verrassend:
Wanneer de .vorige' Amstel-Goldrace nog
aan de gang is.
Marcel Eijck rijdt nooit mee in een volgwagen
wanneer de lange karavaan van 130 renners,
40 auto's en 35 motoren zich in beweging zet,
maar stapt kort na de start in zijn auto en stelt
zich op verschillende punten langs het par
cours op, het notitieboekje in de hand om te
noteren wat het volgend jaar anders, doel
treffender, mooier kan. Een dag of twee later
liggen de opmerkingen getypt in de nog lege
map van de Amstel-Goldrace, editie volgend
jaar, om op het juiste tijdstip opgediept en
verwerkt te worden.
Op toeren
Het verkrijgen van een datum is niet eenvou
dig. De dag waarop de wedstrijd mag worden
verreden is eerst bekend na een vrij lange
vergadering in Parijs en een langere in Genè-
ve, waarbij Krott of Eijck aanwezig moet zijn.
Is de datum eenmaal bekend dan beginnen de
ploeg hebben. Dit moetworden toegezegd, de
namen moeten worden opgegeven en alles
moet ten slotte op papier staan. Is dat ge
beurd, dan is deze kwestie nog niet geregeld.
Ook moet precies vast staan welke onkosten
vergoeding elke ploeg krijgt uitgekeerd. In
gewikkelde regels van de overkoepelende
wielerfederatie geven aan, dat elke renner
recht heeft op een tweede klas retour van zijn
woonplaats naar de startplaats van de wed
strijd. Indien die afstand langer is dan een
x-aantal kilometers, heeft hij recht op een
lunchpakket en is het nog verder, dan mag hij
blijven slapen en niet te vergeten, krijgt hij een
diner. Hetzelfde geldt voor de ploegleider, de
soigneur en de mecaniciën. Hun auto mag
verder een vergoeding van een bepaald aan
tal centen per kilometer opbrengen. De prak
tijk leert dat meestal één bedrag wordt ge
vraagd, dat ongeveer overeenkomt met de
verplichte onkostenvergoeding. Ook die be
dragen moeten vastgelegd zijn. zodat de or
ganisatoren later bij het afrekenen geen
moeilijkheden krijgen.
Om de laatste puntjes op de vele i's te zetten,
reist Herman Krott naar de start van de grote
wedstrijd Parijs-Nice om de laatste afspraken
te maken, de laatste ploegleider te overreden
de Amstel-Goldrace de voorkeur te geven
boven een andere koers. De dag na die start
schrijft Marcel Eijck vele brieven om alle
mondelinge overeenkomsten haarfijn aan het
papier toe te vertrouwen.
Kleinigheden
Maar voor het zover is, is er heel wat werk
verzet, zijn er honderdduizenden lettertjes uit
de kleine schrijfmachine, die bij Eijck op het
bureau staat, gevloeid, en heeft zijn telefoon
vele verzoeken, smeekbeden, opdrachten en
inlichtingen doorgegeven. De meeste van de
inkomende gesprekken worden direct na
afloop schriftelijk vastgelegd om niet in het
niets te verdwijnen tussen de ontelbare de
tails, die altijd maar weer op een rijtje gezet
moeten worden. Kleinigheden, die almaar aan
elkaar klitten, zoals haar dat in de knoop zit.
Details die uit elkaar gekamd moeten worden
om ze weer één voor één te kunnen zien.
In een gemeente legt men een diep-riool aan
en de burgemeester verklaart bezwaar tegen
het voorgenomen parcours te hebben. Een
nieuwe weg moet worden gevonden en cor
recties dienen te worden aangebracht in het
draaiboek. In dit boek staan alle gegevens
over de wedstrijd en de veertig bladzijden
moeten worden gezet, nagekeken en, op het
laatste ogenblik wanneer zich onverwachte
dingen voordoen, veranderd. Er moet perma-
nence-ruimte kantoor) worden gezocht in
de start- en in de aankomstplaats. Telefoons
zijn nodig in de permanence voor de journa
listen, de televisie eist in de buurt van de finish
100 meter wegdek voor haar wagens en wil
ook graag een geschikte landingsplaats we
ten voor haar helikopter. Een fotofinishappa-
raat moet worden gehuurd, de douane wil in
gelicht worden over de invoer van radio-ap-
paratuur en de vele renners willen allemaal
onderdak en niet te vergeten, graag biefstuk
met rijst als ontbijt. Een ereprijs in de vorm van
een Longines horloge moet worden uitgeko
zen en gekocht. Rugnummers zijn onmisbaar
en een officiële geluidswagen moet er komen.
Zijn er genoeg veiligheidsspelden voor de
rugnummers en welke artikelen komen er nu
in het lunchpakket voor de bijna 400 begelei
ders? Zijn er insignes voor iedereen die iets
met de wedstrijd te maken heeft en hebben al
die insignes touwtjes waarmee ze vastge
knoopt kunnen worden? Is er een presentielijst
die de renners kunnen tekenen om te bewij-
Op de dag van de race is ook de Rijkspolitie
volop in touw.
Wedstrijdleider Bram Koop mans staat zo'n
zes uur in weer en wind.
tandwielen langzaam in elkaar te grijpen en
staat de organisatie in de eerste versnelling
om kalm aan de vele, vele autoriteiten te
overreden de wedstrijd op Neêrlands grond
gebied op die bepaalde dag te laten plaats
vinden. Zeker vijfendertig instanties moeten
hun ja-woord geven, waaronder een paar mi
nisteries.
Maar alvorens al deze vergunningen schrifte
lijk aan te vragen moet de organisatie natuur
lijk wel weten welk parcours het zal worden.
Meer dan 200 kilometer worden op schrift
gesteld, bijna elke straat wordt met name ge
noemd, bijna elke ANWB-paal staat vermeld
en is herkenbaar door het nummer dat deze
dragen Elke gemeente wordt met hoofdlet
ters genoemd en erachter staat het aantal ki
lometers, dat tot zover is .afgelegd'. Later
wordt daar nog tot op de minuut bijgezet hoe
laat de karavaan de plaats zal passeren.
De renners
Staat het parcours op papier en zijn de aan
vragen om het te mogen gebruiken de deur
uit, dan wordt het de hoogste tijd ervoor te
zorgen dat er ook renners komen. Alle be
kende ploegen worden aangeschreven, en
dat betekent brieven niet alleen in het Neder
lands, maar ook in het Frans, Duits, Spaans en
Italiaans. Velen sturen een antwoord, ande
ren vergeten het of roepen je bij de een of
andere bijeenkomst vriendelijk toe dat je op
ze kunt rekenen. Maar ook al heb je zwart op
wit dat bij voorbeeld Peugeot met zijn ploeg er
zal zijn, dan is de kous nog lang niet af, wantje
wilt natuurlijk wel de beste renners uit die