Op 21 januari vond de eerste vlucht van Air France met de Concorde plaats. Hei- neken is het enige bier aan boord en het zal ook op alle volgende vluchten met de Concorde als enig bier verkrijgbaar zijn. Heineken Frankrijk sloot onlangs een desbetreffend contract af met Air France voor alle Concorde vluchten. Hoe we ook over het supersonische transport met deze vreemde vogel mo gen denken: de Concorde is een fantas tische Europese technologische presta tie. Bijna iedereen in de Verenigde Sta ten van Amerika bezit een nog hogere graad van tijdsbewustzijn dan wij in Eu ropa, maar het is niet daar dat de bur gerluchtvaart met een supersonische machine wordt verrijkt. De Concorde stuwt je voort met een snelheid van Mach. 2.02 (2150 km per uur). Dan kun je niet meer spreken van tijdverlies bij het reizen! Je kunt lunchen in Parijs en theedrinken in Rio de Janeiro, door de vier turbo-reactors en de tijdwinst. In werkelijkheid duurt deze vliegreis zeven uur. Om op de luchthaven niet de tijd te ver liezen, die in de lucht gewonnen wordt, is er een speciale formaliteiten- service bij vertrek en aankomst. Twintig minuten voor vertrek moet men inchecken, de controle van de bagage duurt maar twee minuten. Air France vertroetelt zijn Concorde- passagiers, die als uitverkorenen een aparte doorreiskamer ter beschikking krijgen, waar telex, telefoon, volledige kantooruitrusting en secretaresses aan wezig zijn. Voor de ruim 100 stoelen in de Concorde is de kleur geel gekozen, geplaatst in een omgeving van licht bei ge en bruin. Dezelfde kleuren bruin en wit vinden we terug in de jurken van de stewardessen, die door Jean Patou zijn ontworpen. Is de passagier eenmaal gezeten, op zijn op een plattegrond zelf gekozen stoel, dan kan hij een menu uitkiezen. Aan drank en voedsel mag per passagier maar 10 kg (in gewone vliegtuigen 17 kg) worden meegenomen. Desondanks is de keuken ingesteld op fijnproevers, over eenkomstig de goede Franse traditie. Dat Heineken het bier mag zijn voor de Concorde-passagier is wel weer een be wijs dat dit merk steeds met de tijd mee gaat en ook niet voor een geluidsbarriè re blijft staan. De overeenkomst werd getekend door de heer M. Farian van Air France (rechts) en de heer J. P. Brayer, marketing directeur van Heineken Frankrijk. Parijs-New York 1938 s.s. Normandië 6 dagen 1946 Douglas DC 4 20 a 30 uur 1947 Lockheed Constellation 18 uur 1957 Lockheed Super Star Liner 14 uur 1959 Boeing 707 8 uur 1970 Boeing 747 7% uur 1976 Concorde 3V2 uur 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 11