Op 21 januari vond de eerste vlucht van
Air France met de Concorde plaats. Hei-
neken is het enige bier aan boord en het
zal ook op alle volgende vluchten met de
Concorde als enig bier verkrijgbaar zijn.
Heineken Frankrijk sloot onlangs een
desbetreffend contract af met Air France
voor alle Concorde vluchten.
Hoe we ook over het supersonische
transport met deze vreemde vogel mo
gen denken: de Concorde is een fantas
tische Europese technologische presta
tie. Bijna iedereen in de Verenigde Sta
ten van Amerika bezit een nog hogere
graad van tijdsbewustzijn dan wij in Eu
ropa, maar het is niet daar dat de bur
gerluchtvaart met een supersonische
machine wordt verrijkt. De Concorde
stuwt je voort met een snelheid van
Mach. 2.02 (2150 km per uur). Dan kun je
niet meer spreken van tijdverlies bij het
reizen! Je kunt lunchen in Parijs en
theedrinken in Rio de Janeiro, door de
vier turbo-reactors en de tijdwinst. In
werkelijkheid duurt deze vliegreis zeven
uur.
Om op de luchthaven niet de tijd te ver
liezen, die in de lucht gewonnen wordt,
is er een speciale formaliteiten- service
bij vertrek en aankomst. Twintig minuten
voor vertrek moet men inchecken, de
controle van de bagage duurt maar
twee minuten.
Air France vertroetelt zijn Concorde-
passagiers, die als uitverkorenen een
aparte doorreiskamer ter beschikking
krijgen, waar telex, telefoon, volledige
kantooruitrusting en secretaresses aan
wezig zijn. Voor de ruim 100 stoelen in
de Concorde is de kleur geel gekozen,
geplaatst in een omgeving van licht bei
ge en bruin. Dezelfde kleuren bruin en
wit vinden we terug in de jurken van de
stewardessen, die door Jean Patou zijn
ontworpen.
Is de passagier eenmaal gezeten, op zijn
op een plattegrond zelf gekozen stoel,
dan kan hij een menu uitkiezen. Aan
drank en voedsel mag per passagier
maar 10 kg (in gewone vliegtuigen 17 kg)
worden meegenomen. Desondanks is de
keuken ingesteld op fijnproevers, over
eenkomstig de goede Franse traditie.
Dat Heineken het bier mag zijn voor de
Concorde-passagier is wel weer een be
wijs dat dit merk steeds met de tijd mee
gaat en ook niet voor een geluidsbarriè
re blijft staan.
De overeenkomst werd getekend door de
heer M. Farian van Air France (rechts) en de
heer J. P. Brayer, marketing directeur van
Heineken Frankrijk.
Parijs-New York
1938
s.s. Normandië
6 dagen
1946
Douglas DC 4
20 a 30 uur
1947
Lockheed
Constellation
18 uur
1957
Lockheed
Super Star
Liner
14 uur
1959
Boeing 707
8 uur
1970
Boeing 747
7% uur
1976
Concorde
3V2 uur
11