ZWEDEN IS EEN GROEIMARKT VOOR HEINEKEN BIER AMSTEL-GOLDRACE TELT MEE VOOR DE SUPER PRESTIGE PERNOD De heer Sarphati overhandigt het geschenk aan de heer Skantze. Heineken is in Zweden een van de groot ste internationale merken. Gemiddeld drinken de Zweden 58,5 liter bier per hoofd per jaar. Ze kunnen kiezen uit bier met verschillend alcoholgehalte. De Zweedse markt kent lattöl dat een ge wichtspercentage alcohol heeft van 1,8, mellanöl (3,6), starköl (4,5), dat over eenkomt met ons pilsener, en Zweeds pilsener (2,8). De voorkeur voor buiten landse bieren is de laatste jaren sterk gestegen. Falken is de tweede Zweedse brouwerij en produceert naast Heineken alleen Falken bier en frisdranken. Qua produktie is Falken de sterkst groeiende brouwerij. Wij verwachten dat dit jaar door bovengenoemde verandering de Heineken afzet ongeveer met zestien procent zal groeien. Een toast op Zweden wordt uitgebracht door de heren (v.l.n.r.) mr. J. C. Banz, R. Schipper. G. R. Habbershaw. A. Ypma. D. Leegstra en mr. L. S. M. Gribling. Tijdens een onlangs in Parijs gehouden persconferentie werd bekendgemaakt, dat de Amstel-Goldrace in 1976 zal meetellen voor de Super Prestige Per nod wielerprijs, die de winnaar aan het eind van het seizoen een bedrag ople vert van 21.000. Daarnaast zal de Amstel-Goldrace ook punten opleveren voor twee andere Pernod-trofeeën. Enige andere bekende wielerevene- menten, die ook meetellen, zijn het we reldkampioenschap, Parijs-Roubaix, Milaan-San Remo, de Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, evenals de etap pewedstrijden de Tour de France, de Ronde van Italië, de Ronde van Spanje en Parijs-Nice. Op de foto de vertegenwoordiger van de firma Pernod in Nederland, de heer P. M. Romer (midden) en zijn vrouw in gesprek met de heer J. E. M. Bruning tijdens de jaarlijkse Amstel wielerlunch. Links de heer M. Ch. J. Eijck, Public Relations. Op 24 november jl. is een licentiecontract getekend met Bryggeri A. B. Falken, ter vervanging van het bestaande loon- brouwcontract. Een van de belangrijke voordelen van het nieuwe contract is dat wij nu effectiever op deze markt kunnen opereren. De uitvoering van de marketingplannen, opgesteld in overleg met Falken, wordt nu gedelegeerd aan Falken. Voor de ondertekening kwam de heer Chr. Skantze, presi dent-directeur van Falken, naar Amsterdam. Aldaar waren de leden van de groep Europa bijeen, die nauw bij deze operatie betrokken waren. Drs. B. Sarphati overhandigde de heer Skantze als aandenken aan dit gebeuren een fraai boekwerk over Van Gogh. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1976 | | pagina 9