De fotoclub Heineken Rotterdam heeft graag van de geboden gelegenheid
gebruik gemaakt om zich in dit kerstnummer met een selectie kleurendia's
te presenteren. De dia's zijn het werk van de meest actieve 'dia'-fotografen
en vertegenwoordigen datgene, wat zij het liefste fotograferen. Door de
'zwart/wit'-fotografen wordt wel eens laatdunkend over dia's gesproken;
immers na het fotograferen zorgt de ontwikkelcentrale voor de rest. Tijdens
het fotograferen echter mag men als 'dia'-fotograaf geen fout maken, terwijl
bij zwart/wit-fotografie altijd nog de mogelijkheid bestaat om in de donkere
kamer te corrigeren. Beide categorieën hebben toch het belangrijkste ge
meen, namelijk dat zij een bepaalde indruk willen overdragen of een stem
ming willen weergeven. Wanneer we naar dia 1 kijken kunnen we spreken
over een stemmingsplaatje, waarbij Kerstmis centraal staat. De fotograaf, de
heer P. W. de Graaf, is er goed in geslaagd deze sfeer vast te leggen. Dia 2,
van de heer G. A. Strater, is eveneens een stemmingsdia. Een aantal oude
huizen, die toe zijn aan renovatie, beschenen door een herfstig zonnetje; het
zou een decor voor een Anton Pieck-tekening kunnen vormen.
Velen onder ons fotograferen alleen in de vakantie, vaak om een herinnering
zichtbaar te maken of om een bepaalde impressie van hun belevenissen
te tonen. De maker van dia 3, de heer J. W. Timmer, heeft een reis naar
Afrika gemaakt en wat hij daar gezien heeft, op het gevoelige materiaal
vastgelegd. Voor hemzelf een plaat met de extra dimensie van de herin
nering, maar ook voor anderen erg fijn om naar te kijken. Dia 4, van de
heer N. Knoll, is op het strand ergens in Portugal genomen. Een daar alle
daags tafereel, dat door de fotograaf fraai in beeld werd gebracht. Let u
eens op de brandingsgolf. Dia 5, van de heer H. N. de Wit, is geschoten op
de Place du Tertre (Parijs), een plein dat jaarlijks door duizenden toeristen
wordt bezocht en waar het vaak moeilijk is om zonder storende elementen
een goede opname te maken. Bij dia 6, van de heer L. J. de Roos, hebben
we met een speciale en tevens moeilijke tak van de fotografie te maken,
namelijk de portretfotografie. Hierbij moet de fotograaf vooral letten op de
juiste lichtval en scherptestelling. De maker van dia 7, de heer D. Hand-
beuckers, heeft zijn object duidelijk van te voren bepaald. Een spiegel op
een dergelijke manier gefotografeerd, is bepaald niet alledaags. Verrassend
is ook dia 8, van de heer J. van der Slik. Een banketbakker had dit koor,
vervaardigd uit marsepein, in zijn etalage staan. De fotograaf liep er niet
voorbij zonder het te 'nemen'.
Dia 9, van de heer Ph. B. Dankloff, brengt u in de stemming van een vroege
mistige zondagmorgen in de polder.
Kijkend naar dia 10, van de heer W. Houben, zien we dat de werking van
het schijnwerperlicht op de molen prachtig uitkomt.
De leden van de fotoclub Heineken Rotterdam proberen met deze serie op
de hun eigen wijze kleur in deze donkere wintermaanden te brengen. Zij
vinden: ieder jaargetijde heeft zijn charme, die waard is te worden gefoto
grafeerd. De ware fotograaf fotografeert nu eenmaal altijd en overal.