en een verloren kruis in het midden van een straat in het centrum met de tekst 'Hier sneuvelden twee Canadese soldaten' herinneren nog aan de oorlogstonelen. Dieppe is een gezellige stad vol Franse charme die ligt te stralen tussen het felle wit van het krijt en het blauw van het wa ter; tenminste als de zon schijnt en dat was het geval toen wij gingen passagie ren. Velen wierpen zich op de diverse visschotels, die overal werden aangebo den, anderen spoedden zich naar het postkantoor om naar huis te bellen, het geen in ernstige mate belemmerd werd door een telefoniste, die zelf niet wist hoe ze met het buitenland moest bellen en er waren er zelfs die zich te voet naar boven hesen naar het kasteel, dat inge richt als museum, lag te pronken boven de stad. Huiswaarts 's Middags brak alweer het uur van ver trek aan, want we waren op reis om te zeilen. Er stond wat wind en de zee bleek blij ons te zien, want ze nam ons in haar armen en schudde ons als nooit te voren op de gladde golven van de deining. Het ging weer naar het noorden, want de week zat er bijna op. De Lage Landen wa ren nog ver weg voor een vaartuig dat een top kan halen van ongeveer elf kno pen (20 kilometer per uur), maar dat meestal rond de zes of zeven kilometer vaart. Deze snelheid zou in de loop van de avond zo sterk verminderen door ge brek aan wind, dat de motor aangezet moest worden. Tegen middernacht kwam er weer wat beweging in de luchtlagen en konden in het donker de zeilen gehesen worden. Dat was een karweitje voor de enigszins verkleumde wacht, die, in het duister tastend naar de schoten, de ape- klauwtjes, blokken en korvijnagels zocht en angstvallig trachtte de Turkse knopen, het hondsvot, de bolders en de trossen te ontwijken en daarin slechts gedeeltelijk slaagde. In het oosten lichtten de vuurtorens, de boeien en de lichtschepen met afwisselen de regelmaat op in het zwart en de stuur man van de wacht peilde op vele van deze lichten de positie van het schip. Al die lichten zijn onmisbaar voor de zeeman wil hij te allen tijde weten waar hij zich be vindt. Onmisbaar ondanks de kostbare elektronische apparatuur, die zich in prak tisch elke stuurhut bevindt, ook in die van 'De Eendracht', maar die nooit ten volle wordt vertrouwd door de ware zeeman. Want zoals in elk apparaat kan ook in die apparatuur een contactje los zitten of een draadje het begeven, waardoor het schip zich op de kaart op een plek bevindt waar het nog nooit is geweest. Dergelijke 'fou ten' kunnen in de zeevaart niet gemaakt worden, want varen is nog steeds geen kinderspel, al zouden Columbus, Michiel de Ruyter en vele andere groten van de zee dit wel vinden als ze nog eens op een moderne brug het commando zouden mo gen voeren. Laveren Door het vele zeilen met de breefok en het varen op de motor wanneer de wind ons links liet liggen, was het manoeuvre ren met volle zeilen nog niet aan bod ge komen. De laatste uren werden hieraan besteed. 'De Eendracht' schoof zachtjes door het blauw, voortgeblazen door een bries die net sterk genoeg was om het overstag te gaan beoefenen. Elk beman ningslid kreeg de kans om achter het roer te gaan staan en zich in te beelden dat hij Witte de With was. De commando's schalden luid en krachtig over het dek, in gegeven door de souffleursstem van de bootsmansmaat, die het roer binnen hand bereik had en door een krachtige ingreep de adspirant-zeekapteins onmiddellijk tot de realiteit terug kon brengen wanneer de schoener door hen misbruikt dreigde te worden. Steeds maar weer werd het roer omgegooid en wisselde 'De Eendracht' koers en even zo vaak werden de kluiver schoten gevierd en de bakboordstagen vastgezet of losgemaakt. Vanuit de lucht moet het schip er als een radeloze hebben uitgezien, want tot drie keer toe scheerde een groot verkenningsvliegtuig van de marine over de masten om te kijken wat er gebeurde. Het einde van de reis was in zicht toen Scheveningen aan de horizon verscheen. Het was een mooie reis geweest en terug blikkend was het niet alleen het zeilen, dat de tocht zo waardevol had gemaakt, het waren ook de vele verschillende uren, die in allerhande omstandigheden en met allerlei werkzaamheden waren doorge bracht en die de sfeer bepaalden van een bijzondere belevenis. Zoals het decor van de brug bij nacht, het wachtlopen, de ver schillende taken die alle indrukken had den achtergelaten en die in je verbeel ding weer tot leven kwamen. Wachtlopen Er waren aan boord drie wachten, die elkaar om de vier uur opvolgden of eens per dag om de twee uur. Dat betekende op de ongewoonste uren beginnen met werken, want wachtlopen wil zeggen: de handen uit de mouwen steken. De wacht hijst de zeilen of laat ze weer neer, staat op de uitkijk en levert de koksmaat, staat aan het roer en verricht hand- en span diensten voor de schipper en zijn stuurlui. Het is een vreemde gewaarwording om middernacht te moeten beginnen en om vier uur in de ochtend weer in je bed te kruipen. Bij ruw weer is wachtlopen een vermoeiende bezigheid en ga je graag weer naar kooi tot 'overal', hetgeen aan duidt dat iedereen moet opstaan en dat tijdstip valt om half acht. Slapen in de middag is niets vreemds en om half acht onder de wol kruipen in de avond is een normale zaak. 's Nachts in de buurt van de boeg staan en turen naar schepen, die naar je toe komen met hun felle lichtjes en die je koers doorkruisen of weer het hazepad kiezen is een ervaring, die je bijblijft. Je bent met z'n tweeën, maar je voelt je toch alleen tussen de golven en de diepe duisternis. Er is een stroom van geluiden, die alle met de zee en de wind te maken hebben en het is vaak koud. Laag op laag trek je aan en na verloop van tijd dreig je toch helemaal af te koelen, zodat de af lossing een verlossing is. Dan ben je uitkijk, dan ben je roerganger. Daar sta je dan achter het grote stuurwiel en je zou je heer en meester moeten voe len over honderden tonnen staal, hout, touw en zeil, maar iedere keer voel je je macht weer tussen de spaken van het wiel wegglippen. Je weet dat de schoener alleen maar naar je luistert omdat hij je dat plezier wel wil doen. Hij gooit zich zelf uit de koers en na heftig draaien aan het roer glijdt hij nog verder weg om dan tergend langzaam de boeg weer in de goede richting te wenden en door te gaan met draaien totdat de juiste koers weer in de andere richting verdwijnt. Je weet dat je geen ogenblik je aandacht kunt laten dwalen over andere dingen, want dan gaat hij er weer met je van door, totdat de klappende zeilen je schaterlachend vertellen dat het schip je weer heeft beet genomen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 12