te pakken in de kombuis en als het zo uit komt vloeren te dweilen of andere werk zaamheden te verrichten. Dit biedt de ge legenheid om zich in te leven in het be staan van de zeeman uit vroeger jaren, al zijn de ontberingen niet helemaal dezelf de, want deze schoener is voorzien van de gemakken van de moderne tijd. Het begin De eerste middag aan boord werd besteed aan het leren van een paar knopen en het uitvoeren van enige noodzakelijke ma noeuvres. Een paar doorgewinterde krach ten probeerden de nieuwelingen in een zo duidelijk mogelijke taal uit te leggen wat er allemaal gedaan moest worden om een zeilschip varende te houden op de waar schijnlijk door herfststormen opgezweepte golven. Het zou bezijden de waarheid zijn te verklaren dat alles ons duidelijk was na de instructie en dat was zeker niet het geval bij de Heineken vertegenwoordigers, die geen van beiden konden bogen op een vaarervaring van enige betekenis. Tegen het vallen van de avond werden de lijsten met de wachtbeurten opgehangen, maar er behoefde slechts een kleine ploeg dienst te doen omdat we nog in de haven lagen. Het vertrek zou niet op de dag van de inscheping, zaterdag, plaats vinden, omdat de kok eerst op zondag ochtend in alle vroegte aan boord zou kunnen komen. Voor deze tocht was spe ciaal een keukenprinses aangetrokken en dat zij tot de culinaire adel behoorde, be wees zij al vlug na een paar maaltijden beieid te hebben. En tegelijkertijd onder streepte zij daarbij hoe belangrijk een goe de keukenmeester aan boord is. Op zondagochtend vertrokken wij al vroeg. Een straffe noordooster belette ons te zei len met alle doek in top. Slechts een grote breefok werd gehesen. Dit is een zeil dat het meest doet denken aan de zeilen van onze vroegere koopvaarders en oorlogs schepen. Het staat dwars op het schip en hangt aan een zware ra aan één van de twee masten. Het is het enige doek dat het nodig maakt, dat een vijftal bemannings leden het want in klimt om het zeil, dat opgerold aan de ra hangt, los te knopen. Het was voor het merendeel van de adspi- rantzeilers een grote opluchting dat zich direct het benodigde aantal vrijwilligers meldde om naar boven te klimmen, want het zwaaien van de mast is natuurlijk veel erger dan het zwaaien van het schip zelf. En als men dan bedenkt dat de voeten alleen maar rusten op een kabel en men verder alleen houvast heeft door over de ra te hangen met zijn armen, dan zullen landrotten begrijpen dat de aanvallen van hoogtevrees zelfs onder de dekgasten veelvuldig voorkwamen. Naar Engeland Het zeilen met de breefok heeft het na deel, dat het schip als een rock and roll dansende teenager te keer gaat en de eerste dag op de Noordzee was voor de meesten van de Eendrachtelingen dan ook niet de prettigste, temeer als men weet dat ook ervaren zeelui vaak weer moeten wennen aan het alsmaar bewegende dek. De nacht bracht ons onder Dover en be sloten werd om, in verband met de wind, richting Southampton te varen om aan te leggen in de tegenover deze stad op het eiland Wight gelegen plaats Cowes, de grootste jachthaven van Zuid-Engeland. Wij kwamen daar op maandagavond aan en wierpen het anker uit op de rede om te voorkomen dat we in het donker onze aanlegsteiger zouden moeten zoeken. De volgende ochtend ratelde al vroeg de ankerketting en werden kort daarna de trossen aan de wal bevestigd en was het tijd om te passagieren in deze typisch Engelse plaats, die zoals het Britse decor het vereiste, geheel gehuld was in de drijfnatte mantel van een onophoudelijke motregen. In de middag bleek 'good old England' spijt te krijgen van de onharte lijke ontvangst en droogde een warme zon de nattigheid in een oogwenk en konden de Hollandse zeilers genieten van het beroemde klimaat van Zuid-Engeland. Daar groeien de palmbomen op vele plaatsen, hiertoe verleid door de warme vochtige lucht van de golfstroom, die op zijn reis van de Golf van Mexcio naar het barre topje van Noorwegen, zich een weg zoekt langs de Engelse kust. Op verzoek van de kokkin, die er telefo nisch niet in geslaagd was een bakker te vinden, die drie dozijn broden wilde af leveren, kwam elk bemanningslid in de middag terug met een Engels gesneden wit onder de arm. Eenmaal aan boord werd bekendgemaakt dat er tijd en wind was om ook naar Dieppe te gaan. Besche nen door de ondergaande zon voeren we tussen het eiland en de Engelse kust met aan weerszijden glooiende grasvlakten naar de open zee, waar een zeer stijve bries lag te wachten om zich vast te bijten in het volledige tuig van 'De Eendracht' dat inmiddels was gehesen door het stel letje amateurs, in bedwang gehouden door de ijzeren wilskracht van de bootsman en zijn maat. Op een oostelijke koers De nacht die zou volgen was één van de mooiste van de hele reis. Wolkenflarden verduisterden nu en dan het maanlicht, de wind stelde de schoener in staat te tonen dat hij een volbloed was en het schip sneed door het water als een zeeleeuw, die achter zijn prooi aanzit. Gefascineerd keken zij, die aan dek de wacht hadden, naar de achteruitschietende golven en luisterden naar de melodieën, die de wind wist te halen uit de volle tuigage. Het deed je begrijpen waarom er mensen zijn, die naar de zee getrokken worden als een dorstige naar water. Je voelt de macht, die je hebt over het schip, maar tegelijker tijd ben je je bewust, dat je niets bent in deze wereld van water en lucht, die je kunnen grijpen waar en wanneer ze willen en die dit om onverklaarbare redenen niet doen. Maar misschien hebben ze respect voor de kunde van de man op de brug, die met zijn kennis en de hulp van zijn instru menten het spel weet te spelen volgens de regels en als een zwaardvechter het ge vaar ziet komen en het weet te ontwijken. Het was vroeg in de ochtend toen 'De Eendracht' weer werd uitgekleed en met kale masten tussen de krijtrotsen de ha ven van Dieppe binnengleed, waar hij een ligplaats kreeg aangewezen in het midden van de stad. De haven heeft duidelijke getijverschillen en daarom was de kade op het moment dat wij daar lagen meters hoog. In de loop van de dag zou die hoogte nog toenemen en iemand moest aan boord blijven om de trossen steeds maar langer te maken. Een indrukwekkend aantal mannen met baretten en daartussen een paar vrouwen, keek geïnteresseerd toe hoe wij afmeer den. Ook de rest van de dag had het schip doorlopend bekijks en toonde 'De Eendracht' dat hij Nederland wel degelijk bekendheid geeft in het buitenland. Dieppe is het toneel geweest van de proefinvasie in 1942, maar van de toen aangerichte verwoestingen is niet veel meer te zien. Een monument bij het strand f

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1975 | | pagina 11